گزارش و تحلیل

آیا سیارک دیگری ما را تهدید می کند؟

© Photo / Pixabayآیا سیارک دیگری ما را تهدید می کند؟
آیا سیارک دیگری ما را تهدید می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا یک سیارک دیگری به نام 2011 ES4 خطری برای ما ایجاد می کند؟ آیا گرانش زمین روی مسیر پرواز آن تأثیر خواهد گذاشت؟

اسپوتنیک به نقل از الجزیره: سیارک های مختلف اغلب به زمین نزدیک می شوند. دانشمندان هر روز لیستی از آنها تهیه می کنند. بیشتر آنها از کمربند سیارکی است که بین مدارهای مریخ و مشتری واقع شده است.

دانشمندان مختصات و اندازه های آنها را ثبت کرده و میزان خطر برای زمین را نیز تعیین می کنند. اگر سیارکی به فاصله کمتر از فاصله زمین تا ماه (۳۸۴ هزار کیلومتر) نزدیک شود، آن را یک جسم بالقوه خطرناک می دانند، زیرا مسیر آن می تواند به دلیل گرانش سیارات یا حتی گرانش خود زمین تغییر کند.

محافظ منظومه شمسی

روس کاسموس: نزدیک شدن سیارک به زمین هیچ تهدید برای حیات کره ما ندارد
 - اسپوتنیک ایران
روس کاسموس: نزدیک شدن سیارک به زمین هیچ تهدید برای حیات کره ما ندارد

حدود ۶۶ میلیون سال پیش، یک دنباله دار یا سیارک با قطر حدود ۱۵ کیلومتر با سیاره ما برخورد کرد و باعث بزرگترین فاجعه در تاریخ زمین شد. در نتیجه این برخورد، ۷۵ درصد از موجودات زنده روی زمین در آن زمان از جمله دایناسورها مردند.

مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، از سیاره ما در برابر اجرام آسمانی خطرناک از جمله دنباله دارها که تهدیدی واقعی برای زندگی در کره زمین هستند، محافظت می کند. اگر جاذبه مشتری نبود که مسیر ستاره های دنباله دار را از منحرف می کند، زمین به صورت دوره ای با اجرام آسمانی خطرناک برخورد می کرد.

سیارکی که نزدیک می شود

اول سپتامبر سال ۲۰۲۰، یک سیارک با قطر ۳۰ متر در فاصله یک سوم فاصله تا ماه (حدود ۱۳۰ هزار کیلومتر) از کنار زمین عبور می کند. این سیارک هر ۹ سال و نیم به دور خورشید می چرخد. آن را آخرین بار در مارس ۲۰۱۱  دیدند. این سیارک یکی از ۴۰ سیارک است که از اواسط آگوست تا اواسط سپتامبر به زمین نزدیک می شود.

آیا نزدیک شدن سیارک ۲۰۱۱ ES4 به زمین خطرناک است؟ آیا گرانش زمین می تواند مسیر آن را منحرف کند؟ آیا ماه هنگامی که سیارک بین سیاره ما و ماه پرواز می کند بر حرکت سیارک تأثیری می گذارد؟

اول سپتامبر سیارک بزرگی از کنار زمین عبور می کند
 - اسپوتنیک ایران
اول سپتامبر سیارک بزرگی از کنار زمین عبور می کند

متأسفانه، زمینیان تنها چندی پیش شروع به ردیابی حرکت سیارک ها کرده اند و اطلاعات کمی در مورد برخورد سیاره ما با اجرام آسمانی، که منجر به تخریب و مرگ گسترده مردم شد، شناخته شده است.

تا به حال، فقط برخی از شهاب سنگ ها ثبت شده بودند. به یاد بیاوریم که آخرین باری که یک شهاب سنگ سقوط کرد در سال ۲۰۱۳ در روسیه بود. خوشبختانه آن حادثه تلفات جانی نداشته است.

آیا ما سیارک جدید را خواهیم دید؟

سرعت حرکت این سیارک ۸.۲ کیلومتر در ثانیه است. سیارک از ایستگاه فضایی بین المللی که تقریباً با همان سرعت در آسمان حرکت می کند دورتر است. فقط ساکنان آسیا قادر به دیدن آن هستند، به ویژه در مناطق شرقی و جنوب شرقی، زیرا نزدیک شدن سیارک در ساعت ۱۹:۱۲ (به وقت مکه) پیش بینی شده است. اما به دلیل کوچک بودن سیارک و کنتراست ضعیف در برابر آسمان، فقط با تلسکوپ های بزرگ قابل مشاهده خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала