گزارش و تحلیل

داستان طولانی امارات و اسرائیل به روایت یک مامور موساد

© Sputnik / Vladimir Astapkovichداستان طولانی امارات و اسرائیل به روایت یک مامور موساد
داستان طولانی امارات و اسرائیل به روایت یک مامور موساد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این کارمند تعریف می کند که همه چیز در اواسط سال های 2000 شروع شد و این روابط به تدریج به همکاری تمام عیار تبدیل شد و حالا نوبت دیگر کشورهای عرب است.

اسپوتنیک می نویسد: اولین پرواز تجاری بین تل آویو و ابوظبی قرار است اوایل هفته آینده انجام شود. هواپیمای شرکت ملی ال آل اسرائیل نمایندگان عالی رتبه اسرائیل و ایالات متحده را به امارات می رساند. در آنجا توافقنامه صلح بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که قرار است طی ماههای آینده در واشنگتن به امضا برسد.

پاسخ دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عادی سازی روابط با اسرائیل - اسپوتنیک ایران
پاسخ دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عادی سازی روابط با اسرائیل

روابط رسمی بین اسرائیل و امارات از 13 اوت آغاز شد، زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که امارات به سومین کشور عربی تبدیل می شود که اسرائیل را به رسمیت شناختند.

دیوید میدان رئیس سابق بخش موساد Tevel مسئول روابط با سازمان ها و کشورهایی مشابه است که اسرائیل با آنها هیچ گونه روابط رسمی ندارد، شخصی که اولین تماس های دولت یهود را با ابوظبی برقرار کرده است، داستان خود را در مورد زمان و چگونگی وقوع آن قضیه در مصاحبه با اسپوتنیک در میان گذاشت.

اسپوتنیک: چه زمانی همه چیز آغاز شد؟

میدان: این روابط در اواخر سال 2005 - اوایل 2006 آغاز شد. پیش از این، مقامات اسرائیلی گاه به گاه با همتایان اماراتی خود "برخورد" می کردند. ما آنها را در کشورهای ثالث، در اجلاس ها یا جلسات دیدیم، با سفیران آنها ملاقات کردیم، اما هیچ چیز جدی وجود نداشت.

روابط "جدی" تا سال 2006 آغاز نشد، زمانی که آریل شارون، نخست وزیر وقت، به مایر داگان، رئیس موساد مراجعه کرد و دو ماموریت را به او محول کرد. اولین مأموریت از بین بردن تهدید ایران بود [به دلیل سوظن هایی که جمهوری اسلامی در حال تولید سلاح های کشتار جمعی است]. ماهیت مأموریت دوم برقراری ارتباط با دولت های میانه رو سنی در منطقه بود.

داگان من را به مقام رئیس بخش Tevel منصوب کرد. تیم من وظیفه داشت این ارتباطات را برقرار و حفظ کند.

اسپوتنیک: دقیقاً شما چه کاری انجام دادید؟

میدان: ما نقشه را بدست گرفتیم و شروع به مطالعه کشورهای منطقه کردیم تا منافع مشترک احتمالی را تعیین نماییم  و ارتباط برقرار کنیم. امارات فقط یکی از کشورهایی بود که ما روی آنها تمرکز کردیم.

به محض برقراری ارتباط با امارات متحده عربی، شروع به معاشرت کردیم. همه کارها به صورت پنهانی انجام می شد و هر طرف مراقب آن بود که هیچ اطلاعاتی به مطبوعات درز نشود.

این نوع روابط همیشه با چیزهای کوچک شروع می شود. در ابتدا، این ارتباطات بین سرویس های ویژه بود. گاه بگاه  نمایندگان مدیریت برای تبادل نظر با یکدیگر ملاقات می کردند. سپس تصمیم گرفته شد که یک کانال مستقیم [ارتباطی] ایجاد شود. هدف نهایی - ایجاد یک رابطه کاری دائمی بود.

اسپوتنیک: آیا آنها نمی ترسیدند که بر خلاف جریان پیش می روند؟ از این گذشته، اسرائیل در جهان عرب از حمایت چندانی برخوردار نبود.

میدان: در میان کشورهای خلیج فارس، آنها جسورترین کشورها بودند. رهبران آنها با استعداد و باتجربه هستند. البته همه کارها به صورت پنهانی انجام می شد، اما آنها نمی ترسیدند. آنها حتی در آن زمان پتانسیل اسرائیل را ارزیابی کردند و توافقات تجاری را مجاز دانستند.

سران امارات - آنها چه کسانی هستند؟

واکنش سازمان همکاری اسلامی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل - اسپوتنیک ایران
واکنش سازمان همکاری اسلامی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

اسپوتنیک: چگونه فهمیدید که می توانید به آنها اعتماد کنید و و اینکه بعداً نظر آنها تغییر نخواهد کرد؟

میدان: رهبری این کشور افراد بسیار شایسته و قابل اعتمادی است. وقتی آنها با شما دست می دهند و می گویند کاری انجام می دهند، مطمئن باشید که آنها به قول خود عمل می کنند. برای اطمینان از وعده هایشان نیازی به قرارداد ندارید.

آنها باهوش و تحصیل کرده هستند. من به آنها برای نحوه اداره کشورشان بسیار احترام می گذارم. و نه تنها من. آنها از افتخار و احترام شهروندان عادی امارات برخوردار اند.

در طول سال های اخیر، آنها موفق به انجام آنچه دیگران در آن شکست خورده اند، شده اند. آنها توانستند سیستمی ایجاد کنند که در آن همه شهروندان امارات از ثروت کشور بهره مند شوند. شهروندان مالیات نمی دهند. آموزش رایگان در کشور تمام تحصیلات از مهد کودک گرفته تا درجه دکترا توسط دولت تأمین می شود، هزینه های زیادی در سیستم آموزش و پرورش سرمایه گذاری شده است.

خدمات پزشکی و بیمه نیز رایگان است. هر زوج تازه ازدواج کرده یک قطعه زمین را برای ساخت منزل دریافت می کند.

همچنین جالب است که رهبری امارات متحده عربی تصمیم گرفته است تنها به منابع انرژی اعتماد نکند، و سرمایه گذاری زیادی در املاک و مستغلات لوکس، بانک ها، فناوری، صنعت، گردشگری و فن آوری بالا انجام دهد.

اسپوتنیک: چرا آنها به اسرائیل نیاز دارند؟

میدان: آنها دیدند آنچه اسرائیل می تواند به آنها بدهد برای اقتصاد آنها مفید است.

اسپوتنیک: آیا همچنان با کسانی که در ابتدا با آنها ارتباط برقرار کرده اید در ارتباط هستید؟

میدان: بله. من سالهاست که آنها را می شناسم. در طول سفرهای متعدد خود به امارات، با اکثر نمایندگان رده های بالای دولت از جمله رهبر فعلی و برادران وی ملاقات کردم.

اسپوتنیک: به نظر شما، آیا صلح با امارات متحده عربی با روابط با مصر و اردن، که هرگز احساس گرمی نسبت به دولت یهود نداشتند، متفاوت خواهد بود؟

میدان: صلح با دشمنان برقرار می شود. امارات هرگز دشمن ما نبوده است. ما چندین جنگ با مصر و اردن داشتیم. افراد کشته، زخمی و دستگیر شده داشتیم. توافق صلح با مصر یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیک بود.

امارات داستانی دیگر است. ما هرگز با آنها جنگ نکرده ایم. آنها نیروهای خود را به اسرائیل نفرستادند، بنابراین در اصل هیچ دشمنی بین ما وجود ندارد.

اسپوتنیک: آیا پس از امضای توافقنامه صلح توسط اسرائیل و امارات، سایر کشورها از این مثال پیروی می کنند؟

میدان: به نظر من بحرین قطعاً برای این امر رسیده است، اما گفتن اینکه چه مدت طول می کشد دشوار است. این مسابقه ای با زمان نیست. من معتقدم این اتفاق با گذشت زمان رخ خواهد داد. ممکن است بعد از بحرین کشور دیگری باشد، نه لزوماً از منطقه خلیج فارس. سپس عمان، عربستان سعودی و کویت، زیرا آنها نیز به غرب گرایش دارند، اما واکنش به تغییرات زمان می برند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала