گزارش و تحلیل

برقراری روابط امارات با اسرائیل چه تاثیری بر منطقه می گذارد؟

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی: امارات در اقدام اخیرش، منافع فلسطینی ها را نادیده گرفته و بیشتر منافع آمریکا و اسرائیل را لحاظ کرده است.

اسپوتنیک - جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با فاکس نیوز اعلام کرد: ایده عادی سازی روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل در شش هفته گذشته محتوای مشخصی را به خود گرفته است. 

به نوبه خود، فتح و حماس اقدامات اماراتی ها را "خنجری از پشت" خواندند، فلسطین همچنین رسما سفیرش از امارات را فراخوانده است.

کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، به گفتگو و به پرسش های خبرنگار اسپوتنیک در این رابطه نشسته است.

حماس و جهاد گفته اند که این اقدام امارات «خنجر از پشت زدن» است. چرا امارات موافقت کرده است و چگونه این موضوع بر روابط ایران و امارات تاثیر می گذارد؟

این موضع همه گروه های فلسطینی و نه فقط حماس و جهاد بود. اگر بخواهیم از نگاه فلسطینیان به عادی سازی روابط یک کشور عربی با رژیم صهیونیستی نگاه کنیم این اتفاق چیزی جز خنجر از پشت زدن و خیانت نیست.

توافق امارات و اسرائیل و تاثیر آن در روابط با ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
توافق امارات و اسرائیل و تاثیر آن در روابط با ایران

عرب ها و مسلمانان باید فلسطین را از خودشان بدانند و تا آزادسازی کامل سرزمین های اشغالی نباید این موجودیت را به رسمیت بشناسند. کشورهای عربی بر اساس طرح صلح عربی، شناسایی اسرائیل و عادی سازی روابط با این رژیم را منوط به تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس و... کرده اند. این در حالی است که اولا اسرائیل به هیچ توافق و قانون بین المللی پایبند نیست، ثانیا دولت فلسطین مورد نظر کشورهای عربی تشکیل نشده است.

بر این اساس، امارات در اقدام اخیرش، منافع فلسطینی ها را نادیده گرفته است و بیشتر منافع آمریکا و اسرائیل و نیز منافع آتی خاندان حاکم را لحاظ کرده است. همین امر باعث شد تا فلسطینی ها با اجماع این توافق را رد و محکوم کنند.

آمریکا و اسرائیل به دنبال ترویج ایران هراسی با هدف توجیه عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل هستند. در واقع این همان پروژه ایران هراسی است که بارها در باره آن صحبت کرده ایم. وزیر خارجه ایران چندی قبل، پیشنهادی به تمام کشورهای عربی منطقه داده بود که اگر آمریکا و اسرائیل شما را از ایران به دروغ ترسانده اند بیایید تا با هم پیمان «عدم تجاوز» امضا کنیم که قبول نکردند. رژیم صهیونیستی با این توافق آمده است که تنش را میان ایران و کشورهای عربی زیاد کند.

علمای بحرین در بیانیه ای توافق امارات با اسرائیل را محکوم کردند - اسپوتنیک ایران
علمای بحرین در بیانیه ای توافق امارات با اسرائیل را محکوم کردند

امارات در اقدامی برخلاف قطعنامه های سازمان همكار اسلامی و اتحاديه عرب كه هرگونه عادی سازی روابط با رژيم صهيونيستی را منوط به عقب نشينی اسرائيل به مرزهای سال ۱۹۶۷ كرده بود اقدام به اين كار كرد و توجيه آن را نيز عدم الحاق اراضی كرانه اردن در برابر صلح خواند در حالیكه به فاصله كوتاهی بعد از اعلام توافق، رژيم صهيونيستی هرگونه تعليق الحاق را رد كرد .

به نظر می رسد اقدام امارات بيشتر بعنوان هديه ای از سوی اين كشور به دولت كنونی آمريكا برای انتخابات آتی است. در خصوص اين توافق  اگر جه امارات آن را حق حاكميتی خود می خواند ولی با توجه به سوابق خباثت و خيانت های اين رژيم صهیونیستی در غرب آسيا و ديگر نقاط جهان كه حتی شاهد اقدامات تروريستی سازمان موساد در كشورهای اروپایی نيز بوده ايم، احتمال است كه خاک امارات از سوی اين رژيم جهت انجام اقدامات ضد امنيتی عليه ايران مورد سوء استفاده قرار گيرد. در صورت هرگونه اقدام، از نظر ما امارات نمی تواند از مسئوليت خود شانه خالی كند.

اگر طرح الحاق از بین برود، مزیت اسرائیل چیست؟ آیا آمریکا به کشورهای عربی برای حصول توافق فشار خواهد آورد؟

رسانه قطری: آمریکا بر عراق برای توافق امارات و اسرائیل فشار می آورد - اسپوتنیک ایران
رسانه قطری: آمریکا بر عراق برای توافق امارات و اسرائیل فشار می آورد

یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی نتانیاهو الحاق بخش هایی از کرانه باختری بود که به واسطه آن آرای خوبی از شهرک نشین ها گرفت. همچنین نباید فراموش کرد که تصاحب این منطقه بخشی از آرمان رهبران رژیم صهیونیستی است و آن ها از الحاق نخواهند گذشت. امّا اگر به سند معامله قرن نگاهی بیاندازید مشاهده می کنید که در این سند به صراحت آمده است که آمریکا قویاً کشورهای عربی را تشویق می کند که روابط خود را با اسرائیل عادی سازند. اگر کشورهای عربی، فرآیند عادی سازی را کامل انجام دهند دیگر نمی توانند با الحاق مخالفت کنند.

هیچ کشوری از طرح اقتصادی معامله قرن امتناع نکرد. این طرح چگونه به فلسطینیان کمک خواهد کرد؟

این طرح از ابتدا برای کمک به فلسطینیان نوشته نشده بود و تنها یک سری وعده های پوچ امّا اغوا کننده بود. طرح معامله قرن زاییده تغییر رویکرد آمریکا از سیاست دو دولت به تک دولت و با تامین منافع حداکثری رژیم صهیونیستی بود. لذا این طرح هیچگونه سودی برای فلسطینیان نداشته و نخواهد داشت. شما شاهد هستید که مفاد دیگر طرح همچون عادی سازی و الحاق کرانه باختری در حال پیگیری است اما خبری از پیشبرد طرح های اقتصادی که با جزئیات زیادی توصیف کرده بودند نیست.

آیا توافق امارات و اسرائیل توازن را در منطقه به هم خواهد زد؟

انور قرقاش: توافق امارات با اسرائیل علیه ایران نیست - اسپوتنیک ایران
قرقاش: توافق امارات با اسرائیل علیه ایران نیست

مناسب است کشورهای عربی، سرنوشت‌کشورهایی که با اسرائیل توافق کردند را ملاحظه کنند. شاید خواندن تاریخ، چشمان آن ها را باز کند. رژیم صهیونیستی هر کجا که وارد شده است جز ناامنی و فلاکت چیزی به بار نیاورده است. استقلال آن ها گرفته شده است. توازن منطقه شاید به هم بخورد اما قطعاً به ضرر کشورهایی به هم خواهد خورد که به رژیم صهیونیستی فضای تحرک در کشورشان بدهند. ایران بارها پیشنهاد گفتگو به کشورهای همسایه خود در خلیج فارس داده است و معماری جدید امنیتی خلیج فارس را با همکاری کشورهای منطقه و نه دخالت قدرت های فرا منطقه ای تعریف کرده است. مطمئن باشید ایران بر هم زننده توازن نخواهد بود امّا به تمام تهدیدات علیه منافع ملی کشور با شدت پاسخ خواهد داد.

آیا این توافق، روابط امارات با کشورهای عربی را به خطر می اندازد؟

در این مورد باید گفت برخی از کشورهای عربی مانند عمان و بحرین از این توافق استقبال کرده اند و ابراز تمایل کرده اند تا مشابه این کار را انجام دهند و برخی دیگر نیز مانند عربستان سکوت کرده اند. اتحادیه عرب هم سکوت کرده است و بسیار منفعل است. کشورهای عربی و اتحادیه عرب به دلایل مختلف در حالت ضعف هستند و قادر به تحرک جدی نیستند. لذا بدنبال تکیه بر قدرتهای خارجی هستند. با این توصیف، بعید است این توافق اثرات منفی بر روی روابط امارات با سایر کشورهای عربی بگذارد. اما امارات با اين توافق خود را در ميان افكار عمومی منطقه منزوی ساخته است.

کشور بعدی کیست؟

 فعال توئيتر عرب: عربستان نیز خواستار مشروط عادی سازی روابط با اسرائیل است  - اسپوتنیک ایران
فعال توئيتر عرب: عربستان نیز خواستار مشروط عادی سازی روابط با اسرائیل است

این موضوع به میزان زیادی به واکنش ملتهای منطقه، احزاب و جریانات سیاسی عربی و نیز نیاز آمریکا و اسرائیل وابسته است. گویا نیاز انتخاباتی و منافع شخصی ترامپ و نتانیاهو بیش از منافع ملی این کشورها اهمیت دارد.

البته به اعتقاد برخی از تحلیلگران، برخی از کشورهای عربی روابط پنهانی و غیر رسمی با اسرائیل داشته اند و آنچه اکنون انجام گرفته، علنی شدن روابط پنهانی میان آنها بوده است. ضمنا بعد از توافق اسلو نیز دفاتر تجاری رژیم در برخی از کشورهای عربی افتتاح شد اما بدلیل جنگ و جنایت های بعدی اسرائیل از جمله در انتفاضه ۲۰۰۰ بدلیل فشارهای مردمی، کشورهای عربی مجبور به تعطیلی این دفاتر شدند.

آیا کشورهای عربی آماده مقاومت در برابر چنین اقداماتی هستند؟

افکار عمومی در کشورهای عربی و اسلامی مخالف این توافق هستند اما آنها تحت فشار قرار دارند و قادر به تحرک نیستند. اکثر کشورهای عربی هم نسبت به این توافق سکوت اختیار کرده اند. یعنی آنها هم با این توافق موافق نیستند اما با توجه به فشارهای داخلی و خارجی قادر به اتخاذ موضع رسمی در مخالفت با این توافق نیستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала