گزارش و تحلیل

مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با معاون مرکز گامالیا در بخش علمی در مورد واکسن "اسپوتنیک V" - بخش چهارم

© Photo / RDIFمصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با معاون مرکز گامالیا در بخش علمی در مورد واکسن "اسپوتنیک V" - بخش چهارم
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با معاون مرکز گامالیا در بخش علمی در مورد واکسن اسپوتنیک V - بخش چهارم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک توجه شما را به بخش چهارم گفتگو با دنیس لوگونف، معاون مرکز علمی گامالی جلب می کند.

بخش اول مصاحبه 

بخش دوم مصاحبه

بخش سوم مصاحبه 

در این بخش با پاسخ به انتقاد انجمن سازمان های تحقیقات بالینیAssociation of Clinical Trials Organizations (ACTO) به خاطر گویا  نقض مقررات مربوط به انجام تحقیقات علمی از سوی دانشمندان آشنا می شوید و همچنین اینکه چه  تست هایی برای شناسایی نوع جدید ویروس كرونا توسط مرکز گامالیا طرح ریزی شده و تفاوت در تعداد آنتی بادی ها میان کسانی که واکسن زده و بهبود یافتگان چیست.
اسپوتنیک: انجمن سازمان های تحقیقات بالینی (ACTO) دانشمندان مرکز گامالیا رابه این خاطر مورد انتقاد قرار داده که گویا آنها از نمونه اولیه واکسن ساخت خود را به کارکنان خود ترزیق کرده اند. به گفته آنها ، طبق استانداردهای بین المللی ، این یک تخلف فاحش است. چگونه به این انتقاد پاسخ می دهید؟
لوگونف: دانشمندان مرکز گامالیا مرتکب چنین تخلفی نشده اند. دانشمندان این مرکز اگر شروع به شکار افراد داوطلب در خیابان ها رفته و بدون امضای رضایت نامه مشخص و مفصل  و بیمه نامه، واکسن را به آنها تزریق می کردند، مرتکب تخلف می شدند. این دقیقاً همان چیزی است که ACTO  در مورد آن صحبت می کند و  اگر ما این کار را می کردیم، چنین تخلفی در مورد ما صدق می کرد. از آنجا که سازنده حق دارد واکسن و دارویی را که می سازد به خود تزریق  کند و این کار به هیچ وجه تنظیم نمی شود ، ما این واکسن را به خود تزریق کردیم اما نه به این دلیل که ما قهرمان هستیم و می خواهیم مشهور بشویم بلکه به این دلیل که افراد ما در منطقه قرمز کار می کردند و با ویروس سرو کار داشتند. تمام پلاسمای بيماران مبتلا به ويروس كرونا در مسكو از طریق ما  منتقل شده و ما مجبور بوديم كه فعاليت اين پلاسماها را در ارتباط با ويروس زنده نظارت كنيم ، يعني كارمندان ما دائما در معرض خطر قرارداشتند. علاوه بر این، برخی از این افراد سالخورده و برخی دیگر به  بیماری های دیگرغیر از کرونا مبتلا بودند.

واکسن دو ناقلی  در برابر ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
اسپوتنیک V: اولین واکسن ثبت شده کووید-۱۹ + داده نمایی

به طور کلی، قضیه ساده است - فرصتی برای محافظت از اطرافیان نزدیک خود وجود دارد ، واکسنی موجود است که بر روی یک بستر جامع و مطالعه شده، ساخته شده و هریک از ما به صداقت نتایج خودمان و نتایج حاصله توسط همکاران خود اطمینان داریم. ما واکسن های زیادی ساخته شده در این بستر فناوری از جمله نمونه های ثبت شده را در اختیار داریم و انتظار وقوع هیچ گونه رویداد غیر منتظره را نداشتیم. ما قبل از هر چیز سعی کردیم از خود و اطرافیان نزدیک خود محافظت کنیم.
اعلامیه هلسینکی نیز این موضوع را به هیچ وجه تنظیم نمی کند بلکه روش انجام تست ها و آزمایشات بالینی را تنظیم می کند. ما در آن زمان تحقیقات بالینی انجام نمی دادیم. یعنی اگر آزمایشات بالینی انجام داده ، افراد خود را جمع کرده، به انها واکسن زده  و این کارها به پرونده آزمایشات بالینی خود اضافه می کردیم. این البته یک تخلف محسوب شده و شکایات آنها درست می بود. در واقع هیچ یک از این اتفاقات نیفتاد، بنابراین چنین ادعاهایی بی اساس بوده و واقعیت ندارند.
اسپوتنیک: لطفاً در مورد آزمایشاتی که مؤثرترین آنتی بادی برای نوع جدید ویروس کرونا را شناسایی می کند ، برای ما بگویید. منحصر به فرد بودن این فناوری چیست ، برنامه های شما برای این آزمون چیست ، آیا واکسن جدید گواهینامه  بین المللی ثبت اختراع را دریافت خواهد کرد؟

لوگونف: این آزمایش بر اساس سیستم تست الایزا است که در مرکز تحقیقات ملی گامالیا توسط دیمیتری شیبلیکف و آزمایشگاه وی توسعه یافته است. این آزمایش براساس تعیین آنتی بادی در دامنه اتصال دهنده گیرنده پروتئین S از ویروس کرونا انجام شده است. واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس، یعنی آنتی بادی‌هایی که مستقیماً قادر به غیرفعال کردن ویروس هستند، به طور خاص در این دامنه اتصال دهنده گیرنده شکل می گیرند.  با استفاده از این آزمایش می‌توانید با احتمال بالا مشخص کنید که سرم خون فعالیتی برای خنثی سازی ویروس به سادگی در واکنش تست الایزا، بدون آزمایش ویروس زنده دارد. این موضوع داستان را بسیار ساده می‌کند، از آنجایی که برای واکنش خنثی سازی ویروس باید 5 روز اختصاص داد اما با کمک این تست در یک روز وحتی در چند ساعت، در شرایط غربالگری اولیه می توانید سرم‌های بسیار فعال و یا در صورت انتقال خون، پلاسما بسیار فعال را انتخاب کنید. می‌توانید این پلاسما را به سرعت حفظ کنید، یعنی اهدا کننده را در 5 روز از دست ندهید. سپس می‌توانید نمونه‌ها را در یک واکنش خنثی سازی ویروس در آزمایشگاه تست کنید که به شما این امکان را می‌دهد که با یک ویروس زنده کار کنید و تأیید کنید که این پلاسما یا سرم فعال است. همین مورد در مورد ایمن سازی نیز صدق می‌کند و مشاهده می‌کنید که از کل آنتی بادی‌‌های تشکیل شده در بدن، چه تعدادی برای خنثی سازی ویروس فعال خواهند بود.
اسپوتنیک: سطح آنتی بادی در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند و افرادی که کرونا ویروس داشته‌اند، به چه نسبتی است و این نسبت چه مفهومی دارد؟
لوگونف: اکنون در سرتاسر جهان سطح فعالیت سرم در افرادی که بهبود یافته‌اند با داوطلبان ایمن شده مقایسه می شود. در اینجا تفاوت نسبتاً قابل توجهی وجود دارد زیرا در هنگام ایمن سازی هیچ مسمومیتی و بیماری جدی وجود ندارد، بنابراین تعجب آور نیست که سطح آنتی بادی در افراد واکسینه شده نسبت به کسانی که بهبود یافته‌اند بالاتر است. ما اکنون می دانیم که در بسیاری از افراد که مریض شده‌اند، آنتی بادی ظاهر می شود اما مدت طولانی باقی نمی‌ماند اما با واکسیناسیون این یک داستان بسیار قابل اطمینان تر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала