گزارش و تحلیل

مارک ویلموتس مرد ۹ میلیون یورویی فوتبال ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مارک ویلموتس مرد ۹ میلیون یورویی فوتبال ایران
مارک ویلموتس مرد ۹ میلیون یورویی فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با قیمتی گزاف و فرا تر از ارزش واقعی خود با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد بسته است.

اسپوتنیک - فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در پرونده شکایت مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی از فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت غرامت شش میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو با احتساب پنج درصد جریمه به علاوه پنج هزار فرانک هزینه دادرسی، محکوم نمود.

مارک ویلموتس روز ۷ خرداد ماه سال ۹۸ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت و ۲۳ آبان بعد از شکست برابر عراق برای همیشه ایران را ترک و در نهایت برای گرفتن باقی‌مانده مطالباتش از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا شکایت کرد.

مارک ویلموتس  - اسپوتنیک ایران
شوک ۱۶۶ میلیارد تومانی به فوتبال ایران

پژمان راهبر، سردبیر سایت ورزش سه در خصوص ماجرای مارک ویلموتس و فوتبال ایران با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.

مارک ویلموتس بلژیکی که بعنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فعالیت خود را آغاز کرده بود، به دلیل عدم پرداخت دو ماه از حقوق خود و همچنین عدم نتیجه گیری با تیم ملی ایران، دو طرف تصمیم به پایان همکاری گرفتند و ویلموتس برای دریافت مطالباتش به فیفا شکایت کرد. فدراسیون جهانی فوتبال نیز در رای اولیه خود ایران را به پرداخت ۶ میلیون ۲۰۰ هزار یورو غرامت محکوم کرد. این مبلغ با دستمزدی که پیش از دریافت کرده بود برای قرارداد چهار ساله به رقمی در حدود ۹ میلیون یورو می رسد.

دلیل و نحوه انتخاب مارک ویلموتس برای هدایت تیم ملی ایران

در انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، به نظر لیبل سرمربیگری بلژیک بیشترین نقش را ایفا کرده است. گروهی که در پی انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی فوتبال ایران بودند، بدنبال یک مربی اسم و رسم دار و از یک کشور صاحب فوتبال بودند و با توجه به رتبه فوتبال بلژیک در رده بندی فیفا، گمان می کردند فردی که سرمربی این تیم بوده، می تواند هدایت فوتبال ایران را نیز به عهده بگیرد. همچنین افرادی که ویلموتس را برای تیم ملی ایران پیشنهاد کرده بودند از او بعنوان "معمار نسل نوین بلژیک" استفاده کرده و علاوه بر این واژه ها تصاویری از مارک ویلموتس در کنار برخی از ستارگان فوتبال بلژیک برای این گروه که تسلط کافی بر شرایط و کیفیت فوتبال نداشتند، کافی بود تا تصور کنند که در حال مذاکره با بهترین گزینه موجود  هستند و در نهایت او را برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران انتخاب کنند.

فدراسیون فوتبال ایران در طول یکسال چند تصمیم مهم اتخاذ می کند که انتخاب سرمربی تیم ملی یکی از تصمیم های کلیدی دوران کاری این فدراسیون است و قطعا مسئولیت انتخاب سرمربی در درجه اول بر عهده هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و شخص رئیس این فدراسیون است. اما در عین حال وزارت ورزش نیز در این انتخاب نقش داشته است.

با وجود تمامی این تفاسیر، مارک ویلموتس در دنیای فوتبال مربی نا کارآمدی بشمار نمی رود و بازیکن و سرمربی تیم ملی بلژیک بوده و در حال حاضر باشگاه های شناخته شده در کشور بلژیک و حتی شالکه آلمان خواهان استخدام وی هستند. اما فدراسیون فوتبال با توجه به شرایط مالی و شرایط عمومی ایران، می توانست انتخاب های بهتری داشته باشد و بهتر بود که از اروپای غربی این انتخاب صورت نمی گرفت و یا در صورت انتخاب سرمربی از این منطقه، بهتر است مربی استخدام شود که سابقه کار در منطقه خلیج فارس را  داشته باشد. در نظر گرفتن این فاکتورها کمک می کرد که ما وارد این بحران نشویم. در عین حال تضمینی وجود ندارد که در صورت انتخاب شخص دیگری با مشکلاتی روبرو نمی شدیم.

نحوه پرداخت غرامت سنگین فیفا علیه ایران

این موضوع مرسومی نیست که غرامت یک انتخاب را مسئولان فدراسیون و شخص رئیس فدراسیون پرداخت کند، ولی با توجه به روند و فرایند غیر کارشناسانه و تا حدودی عجیب انتخاب این سرمربی، نهادهای دیگر به این موضوع ورود کرده و تاکید می کنند با توجه به اینکه این انتخاب مسیر صحیح  را طی نکرده، منعقد کنندگان این قرارداد باید غرامت آنرا پرداخت کنند.

نکته مهم اینست که مارک ویلموتس با قیمتی گزاف و فرا تر از ارزش واقعی خود با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد بسته است و دیگر اینکه از امکان مذاکره با مربیان خوب و کارنامه دار دیگری که می توانستیم با آنها شرایط بهتری داشته باشیم استفاده نشد.

آیا رای فیفا به سود ایران شکسته ایران خواهد شد؟

پیش بینی کردن این موضوع که این رای در مرحله دوم شکسته می شود یا خیر، بسیار سخت است و به طور قطع نمی توان این موضوع را پیش بینی کرد. اما با توجه به اینکه مارک ویلموتس از نظر اخلاقی نسبت به هدایت تیم ملی ایران و تاثیر گذاری در فوتبال ایران به هیچ وجه وظایف خود را انجام نداده است، امیدواریم که این رای به نوعی به سود ایران برگردد و پرداخت این مبلغ با توجه به شکل کاری مارک ویلموتس در ایران واقعاً جفا و ظلم بزرگی است. اگر حتی لازم باشد، برای برگرداندن این رای لابی هایی در سطح بالا صورت گیرد و ایرانی های سراسر دنیا دست به دست هم داده و کمک کرده و با انتشار مقاله، توئیت و پیام های مختلف در این خصوص اطلاع رسانی کنند.

نماینده مجلس قرارداد با ویلموتس را تبانی نامید
 - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس قرارداد با ویلموتس را تبانی نامید

عدم شفافیت قراردادها در ایران

عدم شفافیت قراردادها یک روش مرسوم  در ایران است و از گذشته تا به امروز این رویه ادامه دارد و بسیاری علاقه ندارند بعنوان مثال ثروت و دارایی های آنها رسانه ای شود که به نظر یک موضوع فرهنگی که در ایران وجود دارد. یکی دیگر از دلایل عدم شفافیت در قراردادهای خارجی، می تواند برای جلوگیری از ملتهب شدن جامعه باشد. اما موضوع انتشار قراردادها فاکتور خیلی مهمی نیست و مهم اینست که ما افرادی را بر مسند کار داشته باشیم که توانایی تشخیص و عقد قرارداد را داشته باشند که بهترین سرمایه گذاری برای تیم ملی کشور باشد.

تیم ملی فوتبال ایران و راهیابی به جام جهانی

در واقع هیچگاه نمی توان گفت که یک مربی در یک تیم موفق می شود یا خیر و آقای اسکوچیچ نیز از قاعده مستثنی نیست و ما تنها می توانیم خوشبین و یا بدبین باشیم. اگر نسبت به توانایی های اسکوچیچ صحبت کنیم، نظر من مثبت است و از نظر فنی مربی است که می تواند به ایران کمک کند، اما از نظر سازماندهی و وضعیت فعلی فدراسیون به این موضوع نگاه کنیم، بسیار سخت به نظر می رسد و فدراسیون متناسب با یک رشته پرطرفدار فعالیت نمی کند.

به این نکته هم باید توجه کرد که آقای اسکوچیچ با توجه به تمامی توانایی هایی فنی که دارند، از نظر اعتبار در سطحی قرار نداشت که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شود و این موضوع قطعا تاثیراتی در کار ایشان خواهد گذاشت و کار بسیار سختی برای اثبات شایستگی خود برای این پست دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала