گزارش و تحلیل

دلیل افزایش تنش ها میان ایران و امارات

© Fotolia / Sophie Jamesدلیل افزایش تنش ها میان ایران و امارات
دلیل افزایش تنش ها میان ایران و امارات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی اعلان توافق امارات عربی متحده و اسراییل مبنی بر برقراری روابط دوستانه تنش ها میان ایران وامارات به شکل فزاینده ای در حال افزایش است.

اسپوتنیک - طی چند روز اخیر حمله های زیادی توسط رسانه های ایرانی بر علیه امارات انجام شده و حتی کار به تهدید شخصیت های نظامی از جمله سرلشکر باقری فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران نسبت به امارات کشیده شده است.

واکنش ها در شبکه های اجتماعی به تنش ها بین ایران و امارات - اسپوتنیک ایران
واکنش ها در شبکه های اجتماعی به تنش ها بین ایران و امارات

تشنج از زمانی شروع شد که برخی شخصیت های اسراییلی و همچنین شخصیت های اماراتی اظهار نظر هایی مبنی بر اینکه این توافق و همکاری فیما بین امارات و اسراییل بر علیه ایران است، شروع شد.

مخصوصا زمانی که برخی مقامات اسراییلی در مورد احتمال همکاری نظامی و امنیتی اسراییل و امارات برای مهار و مقابله با ایران صحبت کردند.

البته آقای انور قرقاش وزیر مشاور در امور بین الملل برای آرام کردن اوضاع رسما این موارد را رد کرد و اظهار داشت این توافق بر علیه هیچ کشوری نیست ولی به نظر می رسد با توجه به شرایط پیش آمده نیاز هست اماراتی ها قدم های بیشتری در این راستا بر دارند چون ایجاد کدورت ها بسیار ساده بوده اما رفع آن بسیار سخت است.

روابط پشت پرده فیما بین امارات و اسراییل مدت ها است که وجود دارد و طبعا ایرانی ها در جریان وجود چنین روابطی بودند، حال اینها تصمیم گرفته اند این روابط را علنی کنند.

این تصمیم مخصوصا در مورد امارات به سیاست های کلی آن کشور بر می گردد و طبیعتا به هیچ کس ارتباطی ندارد که این کشور می خواهد به که رابطه داشته باشد و با که رابطه نداشته باشد.

گو اینکه اگر امارات عربی متحده خود را جزو مجموعه ها و یا گروه های بین المللی مانند اتحادیه عرب و یا سازمان کنفرانس اسلامی و یا ... می داند باید به تصمیم آن مجموعه ها احترام بگذارد و وحدت تصمیم آنها را نشکند.

انور قرقاش: توافق امارات با اسرائیل علیه ایران نیست - اسپوتنیک ایران
قرقاش: توافق امارات با اسرائیل علیه ایران نیست

حداقل در مورد اتحادیه عرب، علیرغم مخالفت ایران با این تصمیم، آنها تصمیم گرفته بودند که صلح در مقابل بازگرداندن بخشی از سرزمین های فلسطینی (سرزمین ها موسوم به ۱۹۶۷) انجام شود.

تصمیم امارات در این زمینه اجماع کشورهای عربی را نیز شکسته و طبیعتا راه را باز کرده که اسراییل بتواند بدون هیچ مقابله ای بخواهد با بقیه کشورهای عربی رابطه برقرار کند.

امارات برگه بسیار ارزشمندی که در اختیار داشت را به صورت مجانی سوزاند تا آقای نتانیاهو و ترامپ بتوانند خود را در انتخابات نجات دهند.

اینکه اینها چه قدر برای به این اقدام امارات ارزش قایل باشند یا نه بحث دیگری می باشد، که البته تاریخ نشان داده نه آمریکایی ها و نه اسراییلی ها چنین چیزی را به یاد خواهند داشت.

به هر حال همانگونه که قبلا نیز گفتم تا به اینجا این تصمیم تصمیمی است که مربوط به امارات است و خوب مقامات امارات خود صلاح خود را شاید بهتر می دانند.

اما وقتی که بحث ایجاد ائتلاف برای رویارویی و یا مقابله و یا مهار ایران مطرح می شود دیگر بحث بسیار متفاوت است.

 واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات - اسپوتنیک ایران
واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات

ایران با کشورهای زیادی رابطه دارد که آنها به نوبه خود با اسراییل نیز رابطه دارند، مانند روسیه و چین که صمیمی ترین روابط را با آنها دارد یا ترکیه و آذربایجان که همسایه های ایران هستند، اما هیچ کدام نه خودشان اعلام کرده اند روابطشان با اسراییل برای مهار ویا مقابله با ایران است نه اجازه می دهند اسراییلی ها از طرف آنها چنین چیزی را مطرح کنند.

همچنین ایالات متحده در این منطقه هم پایگاه و هم نیرو دارد و تهدیدی بسیار بزرگتر از اسراییل به حساب می آید تا ایران بخواهد از آن هراسی داشته باشد، همکاری های امنیتی و نظامی فی ما بین اسراییل و امارات و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سالها است که بوده و هست.

بدیهی است اماراتی ها هم به خوبی این ماجرا را می دانند که بازی در میدان بزرگان می تواند برایشان بسیار سنگین تمام شود و تصور نکنند که می توانند میان بزرگان بازی کنند و لطمه ای نبینند مخصوصا که آنها جنبه و ظرفیت بازی در میدان بزرگان را ندارند و بسیار آسیب پذیر می باشند پس به نظر می آید بهتر است جو گیر نشوند و خیلی روی همکاری با اسراییل حساب باز نکنند، به هر حال قبلی ها هم خیری از اسراییل ندیده اند تا آنها ببینند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала