گزارش و تحلیل

شکست امروز آمریکا در برابر ایران نتیجه شکستهای پیشین این کشور است

© AFP 2023 / Carlos Barria شکست امروز آمریکا در برابر ایران نتیجه شکستهای پیشین این کشور است
 شکست امروز آمریکا در برابر ایران نتیجه شکستهای پیشین این کشور است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بزرگترین شکست سیاسی آمریکا در برابر ایران وقتی است که آمریکا در تلاش بود تا ایران را از داخل متزلزل نماید.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا، اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه آمریكا را برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران رد كرده است.

 رد قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران، ضربه ای دیگر به اقتدار آمریکا
 - اسپوتنیک ایران
رد قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران، ضربه ای دیگر به اقتدار آمریکا

مایک پومپئو در ادامه گفت: شورای امنیت سازمان ملل "نتوانست به وظیفه اساسی خود برای حفظ صلح و امنیت" متعهد شود. شورای امنیت سازمان ملل  قطعنامه معقولی را برای تمدید تحریم تسلیحات ۱۳ ساله علیه ایران رد كرد و راه را برای بزرگترین كشور حامی تروریسم در جهان برای فروش و خرید اسلحه باز كرد و سازمان ملل را به "عدم توانایی در تصمیم گیری قاطع به نفع حمایت از صلح و ثبات بین المللی" متهم کرد.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای پروفسور سید محمد مرندی استاد مسائل آمریکای شمالی در خصوص "رد قطعنامه تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ایران در شورای امنیت"به گفتگو نشست.

آیا رد قطعنامه تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ایران به معنای شکست سیاسی آمریکا در برابر ایران است؟

بزرگترین شکست سیاسی آمریکا در برابر ایران وقتی است که آمریکا در تلاش بود تا ایران را از داخل متزلزل نماید، زمانی که آمریکا فشارهای بی امان علیه مردم و علیه بیماران و کارگران در ایران اعمال کند، اما ایران سربلند بیرون امد.  این بزرگترین ناکامی آمریکا در برابر ایران است.

دومین شکست آمریکا این است که به رغم این تحریم ها ایران با همکاری متحدین در منطقه، در حال قدرتمند تر شدن ایران است.

نتانیاهو  - اسپوتنیک ایران
واکنش نتانیاهو به شکست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

شکست بعدی امریکا این است که آمریکا قابل اعتماد نیست، مقامات و سیاستمداران ایرانی بارها اعلام می کردند که سیاستمداران امریکا به تعهدات خود عمل نمی کردند، این موضوع در پرونده برجام ثابت شد. علی رغم اینکه ایران انعطافات زیادی از خود نشان داد،  آمریکا فشارهای زیادی بر ایران وارد نمود و به مردم ایران، جهان و جامعه بین الملل ثابت کرد که قابل اعتماد نیست، حتی زمان باراک اوباما عهد شکنی کردند و اکنون این موضوع  (رد قطعنامه تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ایران) شکست در برابر افکار عمومی است.

 اکنون آمریکا شکست خورده است: از این بابت که حتی جامعه جهانی تحت فشار و قلدری آمریکا ایستادگی کرد، حتی این دومینیکین که با پیشنهاد آمریکا موافقت نمود ، از ترس این کار کرد. این موضوع نشان می دهد که آنقدر آمریکا از نظر اعتباری درجهان ضعیف شده است که نمی تواند کشورهای مختلف و شورای امنیت را تابع خود کند. به عقیده من شکست امروز آمریکا محصول شکست های پیشین این کشور در برابر ایران است. ناتوانی آمریکا در برابر ایران و عهد شکنی بسیار آمریکا در زمان اوباما و بخصوص دوران ترامپ، نتیجه اش را امروز در حکم شورای امنیت دیدیم.

آمریکا خود دچار مشکلات و بحران خودش است، در واقع این موضوع نیز در برابر کاهش نفوذ آمریکا در میان کشورهای دیگر جهان سهیم است. این که آمریکا الان رابطه اش با چین در حال بحرانی شده است و رابطه اش با روسیه به شدت تضعیف شده و رابطه اش حتی با متحدینش مشکل پیدا کرده است. به نظر این موضوع نیز در آینده منجبر به افزایش چالش های آمریکا در برابر ایران می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала