گزارش و تحلیل

نتایج ایجاد روابط امارات با اسرائیل چه تاثیری بر منطقه می گذارد؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovichنتیجه مذاکرات پنهانی بین امارات و اسرائیل به عادی سازی روابط منجر شد
نتیجه مذاکرات پنهانی بین امارات و اسرائیل به عادی سازی روابط منجر شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده کارشناس ایرانی در مسائل خاورمیانه، هدف امارات ایجاد مزاحمت از سوی اسرائیل برای ایران است یعنی به نوعی یک توازن قدرتی بین ایران و اسرائیل ایجاد کند و این اقدام بسیار خطرناکی است.

اسپوتنیک - جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با فاکس نیوز اعلام کرد: ایده عادی سازی روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل در شش هفته گذشته محتوای مشخصی را به خود گرفته است. 

به نوبه خود، فتح و حماس اقدامات اماراتی ها را "خنجری از پشت" خواندند، فلسطین همچنین رسما سفیرش از امارات را فراخوانده است.

خبرنگار اسپوتنیک در این رابطه به گفتگو با حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه، آمریکا و ایران، روسیه و ایران پرداخته و سوالاتی را از این کارشناس در زمینه عادی سازی روابط امارات و دیگر کشورهای عربی با اسرائیل جویا شده است.

چرا امارات متحده عربی با این توافق موافقت كرد؟ 

انتقاد رییس جمهور ایران از توافق امارت و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
انتقاد رییس جمهور ایران از توافق امارت و اسرائیل

یک سری مذاکرات پنهانی بین امارات متحده عربی و اسرائیل انجام شده است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تاکنون دو سفر به امارات داشته و با ولیعهد و مقامات بلند پایه این کشور دیدار داشته است.

همچنین عبدالله بن زاید وزیر خارجه عربستان سعودی دو بار به اسرائیل سفر داشته است و مقدمات برقراری روابط بین اسرائیل و امارات انجام شد. پس از آنکه امارات با اجازه آمریکا تصمیم به ساخت نیروگاه اتمی گرفت و برای ایجاد چتر حمایتی به سوی توافق با اسرائیل رفت، همچنین این کشور در پی تقابل و کاهش قدرت ایران است و با ایجاد برقراری روابط با این کشور سعی در قرار دادن ایران و اسرائیل در مقابل یکدیگر دارد تا ثبات منطقه برهم زده شود.

چگونه این بر روابط با ایران تأثیر خواهد گذاشت؟

هدف امارات ایجاد مزاحمت از سوی اسرائیل برای ایران است یعنی به نوعی یک توازن قدرتی بین ایران و اسرائیل ایجاد کند و این اقدام بسیار خطرناکی است. زیرا جمهوری اسلامی همواره در تقابل با نفوذ اسرائیل در منطقه است و با این اقدام امارات منطقه رو به تنش خواهد رفت. امارات با رفتن به سوی اسرائیل خود پیشگام در تیرگی روابط بیش از پیش با تهران شده چرا که باز شدن پای اسرائیل به منطقه به هیچ وجه باعث خشنودی تهران نمی گردد.

اگر طرح الحاق به هر حال از بین برود مزیت اسرائیل چیست؟

کوشنر: برقراری روابط اسرائیل و عربستان قطعی است - اسپوتنیک ایران
کوشنر: برقراری روابط اسرائیل و عربستان قطعی است

به دلیل پذیرش امارات متحده عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل، موقتا اسرائیل برنامه الحاق کرانه باختری را به عقب انداخته تا بنواند به نوعی نظر دیگر کشورهای عرب منطقه را جلب کند، اما مطمئنا با توجه به سیاست اسرائیل پس از انتخابات آمریکا و کسب آرای بیشتری از سوی دولت های عرب منطقه به اقدامات خود ادامه خواهد داد و عادی ساری روابط با اسرائیل راه را برای اقدامات حریصانه این کشور بیش از پیش باز هموار می سازد.

با توجه به اینکه هیچ کس از اجرای بخش اقتصادی برنامه "معامله قرن" امتناع نکرد، چگونه در این شرایط به فلسطین کمک می شود؟

دولت های عربی باید روابط خود را با اسرائیل قطع کنند و سعی در برقراری ارتباط با این کشور نکنند، البته برقراری روابط بین اسرائیل و امارات چون ضربه ای به ملت فلسطین وارد کرد، اسرائیل در صدد اشغال بخش دیگری از کرانه‌باختری است و هنوز مسئله تشکیل دولت فلسطینی عملیاتی نشده و باید کشورهای عرب منطقه اسرائیل را تحت فشار سیاسی قرار دهند که منجر به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس گردد.

بر اساس بیانیه کوشنر، اسرائیل در دو ماه آینده ممکن است با وساطت ایالات متحده، توافق نامه ای برای عادی سازی کامل روابط دو جانبه با یک کشور دیگر، به دنبال نمونه توافق با امارات منعقد کند. به نظر شما نفر بعدی کیست؟

در واقع امارات متحده عربی نخستین کشور عربی از کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به برقراری روابط با اسرائیل کرده است، ممکن است پس از این کشور بحرین و عربستان سعودی نیز دست به عادی سازی روابط بزنند.

لازم به ذکر است اگر دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به پیروزی رسد قطعا کشورهای عربی دیگر حوزه خلیج فارس را وادار به برقراری روابط با اسرائیل می کند.

آیا می توانیم بگوییم که ایالات متحده برای برقراری روابط با اسرائیل فشارهای گسترده ای بر کشورهای عربی اعمال می کند؟

بله قطعا، آمریکا تحت زمامداری دونالد ترامپ در طول ۴ سال پیوسته در عرصه سیاسی خود با شکست مواجه شده و اکنون در زمان نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا، ترامپ در کوشش برای جذب افکار عمومی است؛ او که در سیاست های گوناگون خود در مقابله با چین و علی الخصوص با ایران با شکست مواجه شده است هم اکنون به فکر ایجاد توافقی بین کشورهای عربی و اسرائیل است تا بتواند به نوعی چهره سیاسی خود را آراسته کند.

آیا کشورهای عربی آماده مقاومت در برابر چنین اقدامات واشنگتن هستند؟

 ترامپ: به توافقنامه صلح بین اسرائیل و امارات رسیده ایم  - اسپوتنیک ایران
ترامپ: به توافقنامه صلح بین اسرائیل و امارات رسیده ایم

خیر، به دلیل اینکه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس زیر ساخت های حاکمیتی محکمی ندارند، مشکلات متعدد در زمینه حقوق بشر، نبود دموکراسی در این کشورها، نبود انتخابات مردمی پارلمانی همه این موارد موجب شده تا این کشورهای تبدیل به دولت های شکننده و ضعیفی شوند که از حمایت مردمی برخوردار نیستند و امریکا به خوبی می داند، اگر دست از پشتیبانی از این کشورها بردارد آنها رو به زوال و سرنگونی خواهند رفت به همین دلیل این کشورها به شدت از آمریکا در هراسند و همیشه سعی می کنند مطیع و تابع سیاست های آمریکا باشند تا از حمایت این کشور برخوردار باشند و به زیست حکومتی خود ادامه دهند.

مقامات امارات علی رقم اینکه تحت فشار آمریکا هستند ولی دست به اقدام خطرناکی زدند که آینده این کشور کوچک و شکننده را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ امارات به سوی انزوای سیاسی پیش می رود و همچنین ممکن است اتفاق دردناکی در امارات متحده عربی رخ دهد، چون اتفاقاتی که در مصر برای انور سادات پس از عقد قرارداد کمپ دیوید رخ داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала