گزارش و تحلیل

واکسن روسی و دلایلی برای اعتبار آن

© Ministry of Health (Russia) /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن ضد کرونای روسی
 واکسن ضد کرونای روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین ساخت اولین واکسن در جهان علیه کرونا در روسیه را اعلام کرد. حدود 20 کشور هم اینک بیش از یک میلیارد دوز این دارو را سفارش داده اند.

وبگاه خبری "اتلاننیکو" فرانسه در این رابطه به نقل از Stéphane Gayet  پزشک، استاد دانشگاه استراسبورگ می نویسد: ولادیمیر پوتین اعلام کرد که دختر وی واکسینه شده است. وقتی صحبت از پوتین و روسیه در میان است، شما باید برای هر کاری آماده باشید. روسیه معاصر دیگر یک قدرت بزرگ نیست. با این حال این کشور از نخبگان روشنفکر قدرتمند و دانش مهمی در زمینه هایی مانند سلاح، فضا و بیوتکنولوژی برخوردار است.

ولادیمیر پوتین سیاستمدار استراتژیک و ماهری است. روسیه در شماری از عملیات های نظامی حضور دارد که ممکن است از آن در مدت زمان متوسط ​​سود ببرد. مسکو به طور جدی در حال توسعه سلاح های جدید و تحقیقات فضایی است.

ناسنجیدگی مختص پوتین نیست، او فقط یک خطر محاسبه شده را در نظر می گیرد. اگر یک دانشمند ارشد به او بگوید، "شما می توانید اعلام کنید که ما یک واکسن موثر ایجاد کرده ایم"، اما اینطور نباشد، کسی به آینده او حسادت نخواهد کرد. اتفاق مشابهی در چین رخ می دهد.

شایان ذکر است که واکسن یک دارو است. فدراسیون روسیه از جمله 192 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی WHO است. این امر روسیه را موظف می کند در تأمین بودجه این سازمان سهم گرفته و داده های بهداشتی خود را در اختیار WHO بگذارد. ما هم مسلما از متخصصان روسی شفافیت توقع داریم. اما آنها فقط ملزم به رعایت مقررات کشور خود   هستند. این امر تا حدودی سرعت بالای کار آنها را در مقایسه با کشورهای اروپایی، که توسط بسیاری از مقررات  اتحادیه اروپا پایبند اند، توضیح می دهد.

خروج فرانسه و آلمان از مذاکرات مربوط به اصلاحات در سازمان جهانی بهداشت - اسپوتنیک ایران
خروج فرانسه و آلمان از مذاکرات مربوط به اصلاحات در سازمان جهانی بهداشت

روسیه از توسعه واکسن کووید- 19 که در مرحله سوم آن است، خبر داد. این نکته نیاز به توضیح دارد.

گفتنی است که پس از تولید، واکسن چهار مرحله (به علاوه یک مرحله دیگر) از آزمایش های درمانی قبل از فروش را طی می کند. مرحله صفر - مرحله قبل از بالینی با ارزیابی اثربخشی و سمیت در حیوانات. فاز 1 - ارزیابی تحمل توسط فرد سالم (یا بیمار با برخی از بیماری های بسیار جدی). فاز 2 - تأیید اثربخشی دارویی (با شرکت فقط چند ده نفر). فاز 3 - شامل آزمایش اثربخشی درمانی در بین چند صد یا چند هزار بیمار است. فاز 4 - ارزیابی دارو پس از شروع فروش آن (عوارض جانبی، نظارت دارویی، استراتژی درمانی).

واکسن روسی رسما در مرحله سوم است و به احتمال زیاد قابل اعتماد است. ولادیمیر پوتین برای افزایش اعتبار سخنان خود گفت که حتی دخترش نیز تزریق شده است. هر طورباشد، تنها فاز سوم می تواند تضمین کننده اثربخشی و ایمنی واکسن باشد.

این واکسن چطور طرح ریزی و تولید شد؟ - واکسن ثمره فن آوری های جدید در این زمینه است. بطور کلی، چهار گروه از روشهای ایجاد واکسن ضد ویروسی را می توان تشخیص داد.

اول، ساده ترین واکسن های ضد ویروسی پاسخ ایمنی را بدون عفونت ایجاد می کنند. به عنوان مثال، این امر در مورد واکسن های پلیومیلیت حاد قدامی و هپاتیت ویروسی  A صادق است. فقط  انجام چند تزریق لازم است.

دوم، واکسن های دارای سویه های ویروس با قابلیت تکثیر اما بدون خاصیت بیماری زا وجود دارند. مزیت چنین واکسن ها این است که آنها به طور فعال در شکل گیری ایمنی نقش دارند و نیاز به تزریق اندک دارند (اغلب یکی). واکسن های ضد سرخک ، سرخچه ، اوریون ، آبله مرغان و تب زرد (تولید شده از یک بیماری زای ضعیف) چنین به نظر می رسند. اما آنها در سرکوب ایمنی و بارداری منع مصرف دارند  و در موارد بسیار نادر، حتی می توانند باعث عفونت شدید شوند.

 آسپرین - اسپوتنیک ایران
تاثیر منفی آسپرین بر بیماران مبتلا به سرطان‌

سوم، انواع جدید واکسن ها فقط بخشی از ویروس را تشکیل می دهند که به ایمنی بدن کمک می کند. این امر در مورد واکسن های ویروس آنفلوانزا (آنتی بادی های سطحی) ، هپاتیت B و ویروس پاپیلوما صدق می کند. آنها بهتر از واکسن های غیر فعال تحمل می شوند و از نواقص  واکسن های بیماری زای ضعیف محروم هستند. اما ایجاد آنها فرایندی طولانی تر و پیچیده تر است.

چهارم، آخرین واکسنهای نسل جدید (نوترکیب) مبتنی بر ژنتیک و آخرین پیشرفت های بیوتکنولوژی هستند. آنها به واکسن های ضعیف شباهت دارند ، اما ایجاد آنها بسیار مشکل تر است. چنین واکسن هایی باید آینده واکسیناسیون باشد. سویه ویروس ترکیبی سلول ها را آلوده می کند، اما چرخه ویروسی به انتها نمی رسد و پس از تشویق سیستم ایمنی بدن قطع می شود. یعنی هیچ عفونت واقعی وجود ندارد. آدنو ویروس در اینجا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری توسط متخصصان روسی مورد استفاده قرار گرفته است.

همانطور که می بینیم، این واکسن براساس آخرین پیشرفت های زیست فناوری تولید می شود. اما برای اطمینان از اثربخشی آن، لازم است حتما تا پایان مرحله سوم آزمایشات بالینی منتظر بمانید. لازم به تذکر است که متخصصان چینی نیز بر اساس آدنو ویروس اقدام به تهیه واکسن کردند. این یکی از دلایلی است که باعث شده ولادیمیر پوتین خبر را کمی زودهنگام اعلام کند. در مورد تحقیقات روسیه باید گفت که این واکسن ممکن است نه زودتر از آغاز سال آینده (میلادی) در دسترس باشد، اگرچه این هم عالی می بود.

متخصصان فرانسوی (انستیتو پاستور) هنوز در فاز اول تحقیق قرار دارند. روسیه موقعیت خود را در رقابت جهانی واکسن علیه کووید -19 تقویت کرده است. WHO در این شرایط با فراخواندن متخصصان روسی به احتیاط، واکنش   نشان داده است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала