گزارش و تحلیل

دلایل تعویق کنکور سراسری از زبان وزیر بهداشت

© Fotolia / Zhu Difengکنکور
کنکور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر پروتکلی قرار است شکسته شود یا فاصله گذاری قرار است نقض شود اجازه برگزاری کنکور را نخواهیم داد.

کنکور سراسری در ایران همواره موافقان و مخالفان بسیاری را داشته و مدت ها بر سر وجود یا عدم وجود آن پستی و بلندی های بسیاری طی شده اما اکنون در شرایط کرونا ویروس برگزاری آن هنوز در هاله ای از ابهام است. کنکوری که قرار بود در مرداد ماه برگزار شود و اکنون باز هم بر سر دوراهی بودن یا نبودن است.

آقای دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست ستاد ملی پیگیری ویژه محرم درباره زمان برگزاری کنکور سراسری در جمهوری اسلامی ایران گفت: کنکور سراسری باید در موعد مقرر که در ستاد ملی مبارزه با کرونا بررسی و تصویب شد برگزار می شد، خوشبختانه کنکور کارشناسی ارشد و دکترا با حداقل شکست پروتکل ها و شیوه نامه های ابلاغی برگزار شد ما از روند برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بسیار راضی بودیم.

 گرچه مواردی از مشکلات و نارسایی ها وجود داشت اما موارد بسیار اندک بود از ۴۵۰ عکسی که به عنوان نمونه از مراقبان داشتیم به جز چهار یا پنج مورد بقیه موارد بسیار عالی بود.

تکذیب آمار بی بی سی توسط وزارت بهداشت ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تکذیب آمار بی بی سی توسط وزارت بهداشت ایران

 قرار بود آزمون کنکور سراسری کارشناسی را نیز برگزار کنیم اما در این مورد ذکر کرده بودیم که شیوه نامه ها و مقررات سخت گیرانه تر خواهد بود که علت های بسیاری دارد مانند اینکه ما در کنکور کارشناسی ارشد فاصله بین دو صندلی را ۱.۶۰ در نظر گرفتیم و این موضوع با توجه به بلوغ فکری و پختگی بیشتر داوطلبان کارشناسی ارشد بود که به درک بهتری از رعایت اصول بهداشتی و آیین نامه ها رسیده اند،  اما قطعاً برای  دختر یا پسر نوجوانی که از دبیرستان پشت صندلی کنکور می نشیند رعایت آیین نامه های بهداشتی بسیار سخت تر است مخصوصاً در استان‌ هایی که ما هوای گرم داریم.

قطعاً دانش آموزان در طول چهار ساعت و نیم خسته می شوند و قطعاً ماسک های خود را در آورده یا جابجا میکنند،  بنابراین شرایط را طوری در نظر گرفتیم که هیچ یک از فرزندان این سرزمین به دلیل ورود به کنکور دچار مشکل نشوند چرا که تمام فرزندان ایران مانند فرزندان خود من و تمام همکارانم هستند و قطعاً نمی توانیم درباره سلامت هیچ یک از این جگرگوشه ها بی تفاوت باشیم به همین دلایل ما شیوه نامه‌ های برگزاری کنکور کارشناسی را سخت‌ تر در نظر گرفتیم.

 وی در ادامه افزود: روز گذشته طی جلسه‌ ای با اعضای محترم کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش عالی مجلس شورای اسلامی، آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم و آقای دکتر خدایی رئیس محترم سازمان سنجش درباره توانایی اجرای پروتکل ها بررسی های بسیاری را انجام دادیم که در نهایت وزرای محترم و اعضای مجلس اعلام کردند که در صورت کاهش فاصله گذاری میان افراد امکان اجرایی کردن کنکور در این مدت زمان وجود دارد.

چرا شهریه دروس در دانشگاه آزاد  کاهش یافت؟ - اسپوتنیک ایران
چرا شهریه دروس در دانشگاه آزاد کاهش یافت؟

ما اعلام کردیم به شدت بر سر پروتکل‌ های خود از جمله فاصله گذاری ها ایستاده‌ ایم و عدول نمی‌ کنیم و کوتاهی از پروتکل ها یعنی اگر هر کدام از صندلی ها را با فاصله نزدیک تری بگذاریم به آلوده شدن یک فرزند این سرزمین به کرونا ویروس رضایت داده ایم و قطعاً زیر بار آن نخواهیم رفت.

البته که عزیزان مجلس و وزرای محترم نیز از این تفکر حمایت کردند و نظر آنها بر شکسته شدن پروتکل ها نبود بلکه اعلام کردند که اگر قرار باشد تمامی پروتکل ها یک به یک اجرایی شود در این بازه زمانی امکان پذیر نیست و ضرورت دارد که یک ماه کنکور را به تعویق بیندازیم ما این پیشنهاد را به صورت مکتوب از وزیر علوم گرفتیم و قرار شد که به صورت اضطراری امروز در ستاد مبارزه با کرونا آن را بررسی کنیم و خدمت ملت شریف ایران اعلام کنیم.

آقای دکتر سعید نمکی ضمن تاکید بر اهمیت و اولویت سلامت داوطلبان اظهار داشت: این که کنکور امسال برگزار نشود امکان پذیر نیست و به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد اما تاخیر یک ماهه کنکور سراسری بحثی است که وزیر محترم علوم آن را اعلام کردند و باید روی آن تصمیم‌ گیری کنیم.

آنچه که باید قطعاً آن را بدانیم این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت که همواره سعی کرده با مردم با شفافیت و شرافت صحبت کند اجازه شکسته شدن هیچ پروتکلی را نخواهد داد و ما به عنوان امین مردم این سرزمین حتی اگر شب کنکور هم احساس کنیم که پروتکلی قرار است شکسته شود یا فاصله گذاری قرار است نقض شود اجازه برگزاری کنکور را نخواهیم داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала