گزارش و تحلیل

احتمال توافق ایران و آمریکا در صورت انتخاب مجدد ترامپ

© REUTERS / Leah Millisاحتمال توافق ایران و آمریکا در صورت انتخاب مجدد ترامپ
احتمال توافق ایران و آمریکا در صورت انتخاب مجدد ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده اخیرا در نطقی اظهار داشته بود که ایرانی ها تمایل ندارند وی به عنوان رییس جمهوری مجددا انتخاب شود اما در صورتی که وی مجددا به سمت ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود سریعا با آمریکا توافق خواهند کرد.

در اینکه ایرانی ها تمایل ندارند که آقای ترامپ مجددا به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود شاید بتوان گفت بله نظر آقای ترامپ صحیح است چون امروزه بسیاری از ایرانی ها باور دارند که جهان بدون ترامپ جهان بسیار بهتری خواهد بود.

بسیاری هم باور دارند حضور آقای ترامپ یعنی ادامه زجر و بد بختی برای خود و خانواده های خود و جهانیان.

اما این نظر تنها ایرانی ها نیست بلکه نظر بسیاری از آمریکایی ها و مردم جهان هم هست.

آقای ترامپ طی چهار سال از حضور اش در سمت ریاست جمهوری آمریکا به جز بد بختی و بد یمنی هیچ چیز دیگری را نه برای آمریکا و نه برای جهان به ارمغان آورد و در طول این چهار سال روزی نگذشت که جهان با تصمیمات آقای ترامپ شوکه نشود، تصمیماتی که بر اساس هیچ منطقی نه منافع جهان و نه منافع ایالات متحده را تامین می کرد و می کند.

با تغییر نماینده جدید آمریکا در امور ایران روابط دو کشور چگونه خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
با تغییر نماینده جدید آمریکا در امور ایران روابط دو کشور چگونه خواهد شد؟

علیرغم ادعاهای واهی ایالات متحده در مورد حمایت از حقوق انسان و حقوق بشر و ... مشاهده می کنیم آمریکای ترامپ از همه مجامع بین المللی ای که با این مجامع مرتبط بودند به شکلی خارج شده.

امروزه بیش از مردم جهان این آمریکایی ها هستند که از تصمیمات رییس جمهوری شان زجر می کشند و بدیهی است که اینها هستند که تصمیم می گیرند آقای ترامپ باقی بماند یا نه.

در صورتی که تصمیمات آقای ترامپ حد اقل به نفع مردم آمریکا می بود قطعا مردم آمریکا وی را مجددا انتخاب می کنند حتی اگر به قول او ایران و چین و روسیه هم بخواهند در انتخابات بر علیه او فعالیت کنند.

اما در مورد بحث توافق ایران و آمریکا در صورت انتخاب مجدد آقای ترامپ باید گفت مشکل ایرانیان با شخص ترامپ و یا شخص رییس جمهوری آمریکا نیست بلکه مشکل در رویکرد سیاسی حکومت آمریکا است واگر آقای ترامپ تصمیم داشته باشد در صورت انتخاب مجدد رویکرد سیاسی آمریکا را تغییر دهد در آن صورت می توان تصور داشت که احتمال ایجاد توافق جدید هم وجود خواهد داشت.

اهمیت برجام در این بود که شرایطی ایجاد می کرد تا در صورتی که طرفین اصلی ماجرا یعنی ایران و ایالات متحده به تعهدات خود عمل کنند راه ایجاد اطمینان جهت برداشتن قدم های دیگر باز شود اما اقدامات دولت آمریکا و شخص آقای ترامپ در خروج از برجام و نقض عهد منجر شد همه ریسمان هایی که برای ایجاد اطمینان میان طرفین بافته شده بود پاره شود و دیگر ریسمانی نباشد که بر اساس آن بتوان توافقی را انجام داد.

بدیهی است امروزه بسیاری از سیاستمداران ایرانی منتظر هستند تا ببینند نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد شد و بر اساس آن تصمیم بگیرند ولی باید توجه داشت که بلا فاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ما وارد روند انتخابات در ایران خواهیم شد و اگر بلافاصله پس از اتمام انتخابات در آمریکا حکومت آمریکا نتواند اطمینان ایرانی ها را جلب کند بسیار بعید است رییس جمهوری آتی ایران رویکرد مشابه آقای روحانی را داشته باشد وبه دنبال مذاکره و گفتگو باشد.

همه شرایط موجود در ایران نشان می دهد که ما امروزه به سمت و سوی انتخاب یک رییس جمهور تندرو در قبال سیاست های آمریکا پیش خواهیم رفت و امروزه نارضایتی در ایران از رفتارها و رویکردهای آمریکا نسبت به مردم ایران به حدی رسیده که مردم ایران هم به هیچ فردی که در باره گفتگو با آمریکا بخواهد صحبت کند اطمینان نخواهند داشت.

چه آقای بایدن انتخاب شود چه آقای ترامپ فرقی به حال ایرانی ها نمی کند، چون مشکل همان سیاست های حکومت آمریکا است، اما بدیهی است ایرانی ها ترجیح می دهند گره ای که با دست باز می شود را با دندان باز نکنند ولی باید دید که آیا طرف مقابل هم به سمت و سوی شل کردن گره کوری که زده پیش خواهد رفت یا نه.

اگر آقای ترامپ تصمیم دارد سیاست هایش را تغییر دهد نیاز ندارد برای دور دوم صبر کند، نه نفع اش است همین الآن سیاست هایش را تغییر دهد تا بتواند از مزایای همکاری با ایران در انتخابات آتی بهره ببرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала