گزارش و تحلیل

باز شدن راه تجارت آسیای میانه از طریق ایران

© Sputnik / Arina Topolevaباز شدن راه تجارت آسیای میانه از طریق ایران
باز شدن راه تجارت آسیای میانه از طریق ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کریدور کتای متشکل از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به آسیای میانه راه اندازی شد این کریدور یکی از اقتصادی ترین شیوه های ارسال کالا به آسیای میانه محسوب میشود.

آقای دکتر مصطفی آیتی مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره ی پتانسیل های این کریدور و ظرفیت های آن به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

کشورهای خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
خلیج فارس مهمترین آبراه دنیا
کریدور کتای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی را از طریق بنادر جنوبی ایران شامل بندر چابهار، بندر شهید رجایی و بندرعباس به آبهای آزاد و بازارهای جهانی متصل می کند.

به ویژه بندر چابهار دسترسی سریع تر و کم هزینه تری را برای تجار به بازارهای جهانی فراهم خواهد کرد، همچنین ارتقای ترانزیت در افغانستان به توسعه در این کشور و به تقویت صلح و امنیت نیز کمک خواهد کرد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر امکان پیوستن کشورهای دیگر به این کریدور افزود:

حتما کشورهای دیگر آسیای مرکزی از جمله ازبکستان و قزاقستان و حتی چین هم می توانند به این کریدور بپیوندند. همچنین این کریدور مکمل کریدور چابهار است و هند نیز می تواند به آن ملحق شود قطعا کشور عمان نیز می تواند از این کریدور بهره مند شود.

آقای دکتر مصطفی آیتی درباره ی مسیر کریدور کتای بیان کرد:

این کریدور جایگزین کریدور دیگری نیست، بلکه کریدور جدیدی است که در کنار کریدور عشق آباد که از مسیر ترکمنستان عبور می کند می تواند انتخاب تجار را برای تجارت از مسیرهای متعدد بر اساس ملاحظات اقتصادی تنوع ببخشد، البته طبیعی است که با توجه به بسته بودن مرز ترکمنستان در حال حاضر این کریدور رونق بیشتری گرفته و شاهد علاقمندی بیشتر تجار برای استفاده از این مسیر طی دو سه ماه اخیر هستیم.

 عضو شورای اجرایی کنوانسیون تیر اهمیت فعال شدن این کریدور و راه اندازی و گسترش آنرا اینگونه برشمرد:
اهمیت اول این کریدور برای آسیای مرکزی است که می تواند این کشورها را، که محصور در خشکی هستند به بازارهای جهانی متصل کند؛ بویژه اینکه تمام کشورهای این منطقه عضو کنوانسیون تیر هستند که یک سیستم ترانزیت بین المللی است و همه کشورهای منطقه را تحت یک سند ضمانت بین المللی به هم متصل می کند. برای دیگر کشورها نیز این کریدور می تواند دسترسی آنها را به کشورهای آسیای مرکزی که منبع خوبی برای تامین مواد خام و نیز بازار رو به گسترشی است با کمترین هزینه لجستیک فراهم نماید.

 وی در ادامه افزود:

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  - اسپوتنیک ایران
شمخانی: شرارت در آبراه‌های بین‌المللی بی جواب نمی‌ماند
هر چند این مسیر می تواند تجارت ایران با آسیای مرکزی را تسهیل کند اما به نظر بخش عمده ای از این مسیر صرف ترانزیت کالا از سایر کشورها به منطقه آسیای مرکزی با استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی ایران خواهد شد؛ بنابراین، این کریدور بیشتر به همگرایی و توسعه کل منطقه کمک خواهد کرد و بویژه می تواند به توسعه و در نتیجه تقویت امنیت و صلح در افغانستان کمک کند.

 دکتر مصطفی آیتی در پایان اهمیت کریدور کتای در هزینه ‌های تجارت را توصیف کرد:

با توجه موقعیت جغرافیایی استانهای مختلف جمهوری اسلامی ایران نسبت به‌ آسیای میانه، به هر صورت این کریدور جدیدی است که برای مناطق مرکزی و جنوبی ایران مسیر کوتاه تری برای آسیای میانه می تواند باشد و طبیعتا علاوه بر صرفه اقتصادی ترانزیت کالا در این مسیر، تجارت کالای ایرانی هم به تناسب رونق بیشتری خواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала