گزارش و تحلیل

چرا نخست وزیر عراق را به آمریکا و عربستان راه ندادند؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چرا نخست وزیر عراق را به آمریکا و عربستان راه ندادند؟
چرا نخست وزیر عراق را به آمریکا و عربستان راه ندادند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق جزو افراد نزدیک به آمریکا و عربستان سعودی به حساب می آید و بنا بود که وی به این دو کشور در کنار ایران سفر کند اما تا به حال فقط توانسته در سفرهای خارجی خود به ایران سفر کند.

به گزارش اسپوتنیک، سعودی ها یک روز مانده به سفر وی به بهانه مریضی پادشاه عربستان سفر او را لغو کردند و آمریکایی ها فعلا وی را در حالت به قول خودشان استندبای (آماده باش) قرار داده اند. ظاهرا آنها قبل از سفر آقای کاظمی خواسته هایی را دارند که باید آقای کاظمی انجام دهد تا پذیران حضور او در خاک کشورشان باشند.

این در حالی است که ایرانی ها بی هیچ شرط و شروطی به احترام مردم عراق مهماندار نخست وزیر این کشور بودند. علیرغم اینکه آقای کاظمی برخی اقدامات را بر علیه منافع ایران و منافع دوستان ایران در عراق انجام داده اما باز هم ایرانی ها با آغوش باز از او استقبال کردند تا توطئه های دشمنان را بشکنند و به او بمفهمانند که هر چه قدر هم به آمریکا و عربستان سعودی نزدیک باشد باز هم جزو شیعیان عراق به حساب می آید و پشت و گناه اش فقط ایران است.

نماینده ائتلاف فتح عراق: دولت عراق باید خواستار قصاص طرف آمریکایی باشد - اسپوتنیک ایران
نماینده ائتلاف فتح عراق: دولت عراق باید خواستار قصاص طرف آمریکایی باشد

آمریکایی ها از آقای الکاظمی می خواهند که با آنها در زمینه محاصره اقتصادی ایران همراهی کند و همه کانالهای تجاری و اقتصادی همکاری با ایران را ببندد، در حالی که آقای کاظمی بخوبی می داند چنین چیزی امکان پذیر نیست و همچنین برای ایجاد نوعی توازن استراتژیک نیاز دارد با همه همسایگان عراق همکاری اقتصادی داشته باشد نه اینکه همکاری اقتصادی با ایران را قطع کند.

در حالی که میانگین تراز تجاری تجارت عراق با ترکیه حدود بیست ملیارد دلار می باشد، تراز تجاری عراق با ایران فقط حدود 5 ملیارد دلار است و تراز تجاری عراق با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حدود یک ملیارد دلار.

این در حالی است که بر اساس تواقع تجاری که از زمان صدام حسین میان عراق و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجود دارد این کشورها از تسهیلات زیادی برای ایجاد روابط تجاری با عراق برخوردار هستند و اگر حتی بحث رقابت مطرح گردد این کشورها به راحتی می توانند هم با ایران و هم با ترکیه در عراق رقابت کنند چون هزینه های عوارض گمرکی کالای آنها بسیار پایین تر است.

بحث مطرح شده این است که این کشورها نه کالایی را دارند که بتوانند به عراق صادر کنند و نه تمایل به تجارت با عراق دارند.

به هر حال کینه دیرینه ای که میان عرب های حوزه خلیج فارس و عراقی ها وجود دارد آنها را بر آن می دارد که تمایلی برای همکاری تجاری با عراق نداشته باشند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که اجازه نمی دهد تهدیدی از عراق متوجه ایران شود - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر عراق تاکید کرد که اجازه نمی دهد تهدیدی از عراق متوجه ایران شود

اینکه این کشورها شرط کنند تا عراق روابط اقتصادی اش با ایران را قطع کند و روابط سیاسی اش با ایران را به کمترین سطح ممکن برساند هم یک تله است که می تواند شدیدا به ضرر عراق تمام شود، چون مشخص نیست اگر عراقی ها دست به چنین کاری بزنند چه تضمینی وجود دارد کشورهای عربی بتوانند جای سرمایه گذاری ایران در عراق را بخواهند یا بتوانند پر کنند.

لیست تقاضاهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مقایسه با لیست تقاضاهای آمریکا شاید بیشتر هم باشد.

آنها خواهان آن هستند که عراق مجددا به صف جبهه مخالف ایران بپیوندد و همچنین نیروهای همسو با ایران در عراق را قلع و قمع کند.

همچنین بحث انتخابات زود هنگام که توسط آقای الکاظمی مطرح شده یکی از خواسته های آمریکا و عربستان سعودی بوده و هست که بر آقای الکاظمی تحمیل شده چون آنها تصور می کنند در انتخابات آتی می توانند اکثریت پارلمانی را ازان خود کنند.

علیرغم اینکه نخست وزیر در عراق بالاترین قدرت اجرایی به حساب می آید اما به هر صورت درگیری او با پارلمان می تواند به ضرر او تمام شود و هنوز پارلمان قدرت برکنار نخست وزیر را دارد مخصوصا اگر نخست وزیر بخواهد خودسر دست به کارهایی بزند که بوی تحمیل دیکتاتوری مجدد بر عراق از آن استشمام می شود.

مضاف بر همه اینها باید توجه داشت که علیرغم حمایت آمریکا و عربستان سعودی از آقای الکاظمی اما وی از جایگاه اجتماعی و حمایت مردمی بالایی برخوردار نمی شود در حالی که شخصیت های دیگر بسیار قدرتمند تر و با نفوذ تر از او با نادیده گرفتن شرایط معادلات اقتصادی عراق سرنگون شدند.

همچنین توجه داشته باشید که تا به حال نه آمریکا و نه عربستان سعودی ارزشی برای مهره های خود داشتند و دارند و لحظه ای که احساس کنند ممکن است مهره ای ضعیف یا سرنگون شود همچین زیر پایش را خالی می کنند که شدید زمین بخورد و نتواند مجددا روی پا بایستد.

آقای الکاظمی می داند بسیاری از خواسته های آمریکا را نمی تواند محقق کند و اگر هم بخواهد محقق کند همه چیز را از دست می دهد و به همین دلیل زیر بار انجام بسیاری از خواسته های آمریکا و عربستان سعودی، حد اقل تا به حال، نرفته و به همین دلیل هم آنها از پذیرش او سر باز می زنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала