گزارش و تحلیل

دستور العمل های انجام مراسم محرم در سایه ی کرونا

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadeh مردم ایران در خیابان ها
 مردم ایران در خیابان ها  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از شیوع کرونا ویروس در سراسر جهان بسیاری از مراسم ها و آیین های سنتی برگزار نشد.

پس از شیوع کرونا ویروس در سراسر جهان بسیاری از مراسم ها و آیین های سنتی برگزار نشده یا با تغییرات چشمگیر و محسوسی برگزار شدند، حتی مراسم حج که هر ساله چند میلیون نفر را به مکه میبرد امسال با آمار چند هزار نفر به پایان رسید.

در جمهوری اسلامی ایران هم مراسم محرم به دلیل شرایط کرونا با دستورالعمل های جدید و شرایط خاص برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک درتهران دستور العمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا درباره چگونگی برگزاری مراسمات عزاداری ایام محرم در جلسه کمیته مشترک وعاظ، مادحین و نمایندگان وزارت بهداشت توسط دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت اعلام شد که به شرح زیر است:

۱. دسته های عزاداری در محیط‌ های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه ۴ متر مربع یعنی از هر طرف یک و نیم متر برپا می شوند.

۲. زدن ماسک برای عزاداران حسینی در تمام مراسمات و محافل ضروری و مهم ترین عامل کنترل شیوع کرونا است.

۳. افراد مسن و دارای بیماری های مزمن در منزل مراسم عزاداری حسینی را برگزار کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

هشدار دانشمندان درباره موج جدیدی از بیماری ها به خاطر کرونا - اسپوتنیک ایران
هشدار دانشمندان درباره موج جدیدی از بیماری ها به خاطر کرونا

۴. برگزاری مراسمات در فضای باز اولویت اصلی مجالس حسینی باشد در صورت اضطرار برگزاری مراسمات در محیط‌ های بسته می‌بایست یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی انجام شود البته لازم به ذکر است هر چقدر ارتفاع سقف بلند تر باشد مانند شش یا هشت متر به فضای باز نزدیک‌ تر می‌ شود مسئله اصلی تهویه هوا است.

۵. حرکت هیئت ها از یک هیئت به یک هیئت دیگر و تجمع هیئت ها یکی از عواملی است که به شدت در انتقال کرونا موثر است و نباید رخ دهد.

۶. جهت زنجیر زنی در دسته های عزاداری از زنجیر های شخصی استفاده شود و یا زنجیر ها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود به هیچ عنوان زنجیرها بین افراد دست به دست نشود.

۷. استفاده از طبل، سنج، دمام و دیگر ادوات به دلیل تحرک بالای افراد و تجمع یکی از عوامل انتقال کرونا است و نباید صورت بگیرد.

۸. تمهیداتی انجام شود که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع نباشد، مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۹. حتی الامکان نذورات به سمت کمک‌ های مومنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل برود اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود با نظارت کارشناس های بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به صورت بیرون بر در ظرف های یکبار مصرف به نحوی توزیع شود که تجمع مردم را به دنبال نداشته باشد.

واکنش ها به اظهارات روحانی درباره برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی - اسپوتنیک ایران
واکنش ها به اظهارات روحانی درباره برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی

۱۰. مهمترین مسئله که در مورد عزاداری‌ ها هنوز درباره ی آن به اتفاق نظر نرسیده‌ ایم برگزاری مراسم در محیط بسته به مدت بیش از یک ساعت می باشد.

علاوه بر موارد بالا که جمع بندی جلسه مسئولان وزارت بهداشت با وعاظ و مداحان بود دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موارد زیر را تاکید کرد:

در ایام محرم شهر سفید، زرد یا قرمز نداریم دستورالعمل ها برای تمام شهر ها یکسان است و در تمام کشور مراسمات برگزار خواهد شد، هرچقدر به برگزاری بیشتر هیئت‌ ها کمک کنیم بهتر است چون در صورت کم کردن تعداد مراسمات تجمع مردم بیشتر خواهد شد و در صورت تعدد مراسمات تجمع کمتری را شاهد خواهیم بود که به جلوگیری از شیوع کرونا ویروس کمک خواهد کرد باید توجه داشته باشیم.

تنها مسیر ورود کرونا از طریق چشم دهان و بینی است و ضدعفونی محل مراسمات به صورت مقطعی اثرگذار خواهد بود مهمترین نکته در کنترل شیوع کرونا الزام استفاده از ماسک و حفظ فاصله ایمنی است بنابراین توصیه ما به کوتاه کردن مراسمات عزاداری حتی در محیط های باز است همچنین تا امکان دارد نذورات مردم از چای و شربت به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала