گزارش و تحلیل

تروریسم اقتصادی آمریکاعلیه ایران

© Sputnik وزارت امورخارجه ایران
 وزارت امورخارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران، ریچارد گلدبرگ، عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها را تحت تحریم‌های مندرج در مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مطابق با ماده ۴ و ۵ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲ و به منظور حصول اهداف قانون فوق در اِعمال تحریم علیه اشخاص آمریکایی که در تروریسم اقتصادی علیه منافع دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران مشارکت موثر دارند، آقای ریچارد گلدبرگ، عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را تحت تحریم‌های مندرج در مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف قرار می‌دهد.

تحریم‌های اقتصادی در روابط بین الملل در میان کشورها سابقه‌ای طولانی دارد و اغلب دولت‌های قدرتمند از آن به عنوان جایگزینی برای جنگ و اقدامات نظامی پرهزینه استفاده می کنند تا سیاست‌ها و خط‌مشی‌های خود را بر دیگر دولت‌ها تحمیل کنند اما این اقدام در تناقض با بسیاری از قواعد و مقررات حقوق بین الملل قرار می‌گیرد و جان غیرنظامیان در معرض خطر قرار می‌گیرد. 

اسپوتنیک با خانم مریم جلالوند پژوهشگر ارشد حقوق بین الملل در حوزه سیاست خارجی در این خصوص به گفتگو نشست.

اسپوتنیک: تحریم چه نوع محدودیت هایی برای کارمند آمریکایی ایجاد می‌کند؟

جلالوند: وزارت امور خارجه اعلام کرد مطابق با ماده 4 و 5 قانون مبارزه با نقض حقوق بشر اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، این شخص و اشخاص دیگر را تحریم کرده است. این شخص در واقع کارمند بنیاد دفاع از دمکراسی می‌باشد و دستیار سابق آقای جون بولتون هم بودند. وزارت امورخارجه از سال 1398 بنیاد دفاع از دمکراسی و مدیر آن و یکسری از کارمندان آن را در فهرست تحریمی خود قرار داده بود.

کارشناس اقتصادی شرط ارزان شدن دلار در ایران را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
کارشناس اقتصادی شرط ارزان شدن دلار در ایران را اعلام کرد

اما اینکه چه نوع محدودیت هایی ایجاد می‌کند باید گفت که عملا، این محدودیت خاصی برای این افراد ایجاد نمی کند. شاید کشورهایی که در منطقه دوست و حامی جمهوری اسلامی هستند، مثل سوریه ، شاید از نظر اقتصادی در این مدل کشورها یکسری محدودیت هایی برای آنها ایجاد بشود، اما عملا محدودیت خاصی را در واقع ایجاد نمی کند.

اسپوتنیک: ایران از وضع اینگونه تحریم ها چه سودی می برد؟

جلالوند: ایران بدنبال سود نیست. اینگونه تحریم ها محدودیتی ایجاد نمی کند.اما اینکه به عنوان یک کشور مستقل در دنیا، در جامعه بین‌الملل عرض اندام بکند و بگوید اگر کشوری مثل آمریکا می تواند دنیا را تحت تأثیر تحریم ها و تهدیدهای خودش قرار بدهد، مسلما جمهوری اسلامی مقابل این کشور خواهد ایستاد و ترسی از تهدید و تحریم ندارد و متقابلا می‌تواند، کارمندها، اشخاص و نهادهایی را در ایالات متحده طبیعتا تحریم بکند.

همین نشان دادن جمهوری اسلامی در دنیا، نشان دادن چهره مقاوم و ایستای جمهوری اسلامی در دنیا، به نظر بنده برای جمهوری اسلامی کافیست که دنیا بفهمد کشوری هست که در برابر زورگویی‌های آمریکا و تحریم های نابحق ایالات متحده ایستاده است و بهرحال دارد خودش را نشان می دهد و می خواهد بگوید که همانطور که آمریکا می‌تواند کشورهای دنیا را تهدید بکند، مخصوصا جمهوری اسلامی ایران را تهدید و تحریم و ارعاب بکند، جمهوری اسلامی هم کشوری هست که عملا روی پای خودش ایستاده و می تواند متقابلا این تحریم ها را انجام بدهد.

 کما این که می بینیم با تمام صحبت‌هایی که می شود و با تمام حرفهایی که زده می شود جمهوری اسلامی این کار را کرده، چه در منطقه خلیج فارس  که جلوی تهدیدهای ایالات متحده ایستاده و چه جلوی تهدیدهای ایالات متحده در منطقه، در عراق و سوریه ایستادگی کرده است. همانطور عملا تحریم هایی که دارد علیه جمهوری اسلامی می شود، جمهوری اسلامی هم یکسری نهادها و اشخاص را در ایالات متحده تحریم می‌کند.

اسپوتنیک: چرا ایران به کاربرد باصطلاح «چماق تحریمی» آمریکا  روآورده است؟

جلالوند: ایران مقابله به مثل می‌کند. همانطور که آمریکا از « چماق تحریم» علیه کشورها استفاده می کند، از آمریکای لاتین گرفته تا کشورهای خاورمیانه تا سوریه و روسیه تا چین و مصر. تحریم ها و تهدیدهای آمریکا در تمام دنیا دارد خودنمایی می‌کند.

ایران پس از تحریم تسلیحاتی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران پس از تحریم تسلیحاتی

ایالات متحده آمریکا دارد از «چماق تحریم‌ها» به عنوان ابزار مقابله با کشورها استفاده میکند.  به این ترتیب جمهوری اسلامی هم متقابلا می‌خواهد مانند ایالات متحده از این « چماق» به عنوان مقابله به مثل استفاده بکند.  همانطور که ایالات متحده این حق را به خودش می دهد که به عنوان یک کشور در دنیا به جامعه بین الملل پاسخگو نباشد، و به هیچ مرجع قانونی در جهان، خوب طبیعتا جمهوری اسلامی هم از همین «چماق» استفاده می کند.

البته شاید جوابی مثل تحریم های ایالات متحده نداشته باشد، همینکه در جامعه جهانی و جامعه بین‌الملل بتواند این ایستادگی خود را ثابت بکند و بگوید همانطور که ایالات متحده دارد از این ابزار تحریم استفاده می کند، ما هم حق داریم از این ابزار استفاده بکنیم، کما این که خیلی از کارمندان و خیلی از بنیادها و نهادها در ایالات متحده در واقع نقض فاحش حقوق بشر را دارند انجام میدهند و اقدامات ماجراجویانه در سطح خاورمیانه دارند انجام می دهند. جمهوری اسلامی می‌تواند با استفاده از این ابزار به تمام دنیا ثابت بکند و بفهماند که وقتی ایالات متحده می تواند این کار را انجام بدهد، ما هم می توانیم.

© Photo / Foundation for Defense of Democraciesریچارد گلدبرگ، عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا
تروریسم اقتصادی آمریکاعلیه ایران  - اسپوتنیک ایران
ریچارد گلدبرگ، عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا

خیلی از نهادهای رسمی در ایالت متحده دارند نقض حقوق بشر را انجام می‌دهند. چرا هیچ کشوری مقابله به مثل نمی‌کند؟ خب، جمهوری اسلامی دارد از همان «چماق تحریمی» که آنها دارند در مقابل کشورها و بخصوص جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، در مقابل آنها استفاده بکند و به خصوص به جامعه بین‌الملل  و کشورها ثابت بکند که می تواند با ایالات متحده آمریکا مقابله به مثل بکند.

ریچارد گلدبرگ گفته بود حتی اگر مایک پمپئو  وزیر امور خارجه آمریکا بتواند روسیه را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متقاعد کند، این امر ارزش آن را ندارد که اجازه داده شود بخش باقیمانده معامله هسته‌ای (بجا مانده از اوباما) حفظ شود زیرا برجام به ایران امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌دهد و محدودیت‌های اصلی به پایان می رسند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала