گزارش و تحلیل

مقایسه جایگاه ایران و عربستان در کشورهای عربی و اسلامی

© Photo / PixabayMiddle East
Middle East - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از شرط هایی که عربستان سعودی برای مذاکره با ایران همیشه به عنوان پیش شرط قرار می دهد عدم دخالت ایران در امور کشورهای عربی است.

بعضی وقت ها هم بحث عدم دخالت ایران در امور کشورهای اسلامی را مطرح می کنند.

برخی وقتی چنین صحبت هایی را می شنوند تصور می کنند خوب کشورهای عربی به ایرانی ها چه ربطی دارد که در آن دخالت کنند؟

مخصوصا درکشورهایی (مثل آمریکا و اروپا و یا حتی روسیه و چین و هند و... ) که اطلاعات کافی از منطقه ندارند تصور می کنند خوب ایرانی ها پارسی هستند و سعودی ها عرب پس سعودی ها حق دارند در مورد آنها معترض باشند.

پیغامی که برخی انتظار داشتند بین ایران و عربستان رد و بدل نشده - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پیغامی که برخی انتظار داشتند، بین ایران و عربستان رد و بدل نشده

ولی بد نیست توجه داشته باشیم که اولا تعداد عرب های ایران حدود هشت ملیون نفر است که هم از تعداد جمعیت برخی کشورهای عربی بیشتر هستند و هم جمع تعداد جمعیت کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس با هم (البته جدا از عربستان سعودی) به تعداد عرب های ایران نمی رسد.

حال جالب اینکه بسیاری از کشورهایی که امروزه مدعی عرب بودن هستند اصلا اصالتا عرب نیستند و در ریشه عرب بودن آنها شک و شبهه های زیادی وجود دارد.

در حالی که در ریشه اصالت عربی عرب های ایران هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

دلیل اصلی که که ایرانی ها نام ایران را برای کشور خود به جای نام پرشیا انتخاب کردند این بود که ایرانی ها ترکیبی از قومیت های مختلف هستند که از قدیم الایام در سرزمین بزرگ ایران می زیستند وهنوز هم به صورت مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند.

ریشه همه قبایل عربی به یمن بر می گردد که طی قرن ها در مناطق مختلف منطقه خاورمیانه از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می کردند وبه صورت عشیره ای و یا قبیله ای زندگی می کردند.

پس از ظهور اسلام بسیاری از اهالی کشورهای اشغال شده توسط مسلمانان برای اینکه خود را به دربار خلیفه نزدیک کنند به سمت ادعای عرب بودن روی آوردند و به همین دلیل مشاهده می کنیم بخش بزرگی از کشورهای اسلامی که توسط مسلمانان اشغال شد امروزه خود را عرب می دانند در حالی که هیچ ارتباطی با عرب ها ندارند.

برخی هم به زور وادار شدند اظهار عرب بودن کنند.

 یمن  - اسپوتنیک ایران
عربستان مسئول کشته شدن 6 هزار کارگر یمنی

ایرانی ها و ترک ها زیر بار این زورگویی نرفتند و به اصالت خود پایبند ماندند، البته ایرانی هایی که عرب هستند همانگونه که قبلا نیز مطرح شد جدا در جد عرب بوده اند.

از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا شمال آفریقا بخش عمده اهالی این کشورها اصالتا غیر عرب هستند.

حتی در لبنان یکی از اصلی ترین دلایل جنگ داخلی این بود که بسیاری از لبنانی ها باور داشتند که اصلا عرب نیستند و فینیقی هستند و حتی به همین دلیل هم تا به حال حاضر نشدند در عنوان رسمی کشور خود از عبارت "جمهوری عربی لبنان" استفاده شود و به "جمهوری لبنان" اکتفا می کنند.

به هر صورت اگر از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم ایرانی ها بیش از اهالی بسیاری از کشورهای دیگر منطقه حق دارند دلواپس امور مربوط به عرب ها باشند.

مخصوصا که بخش عمده اهالی کشورهای بزرگ عربی از یمن و عمان گرفته تا سوریه و عراق و لبنان و مصر و لیبی و الجزایر و سودان و... کلا از سعودی ها متنفر هستند و این ماجرا به هیچ وجه به ایران ربطی ندارد، به عملکرد خود سعودی ها مربوط است.

اما اگر بحث اسلام را پیش بکشیم می بینیم تعداد مسلمانان ایرانی بیش از تعداد مسلمانان سعودی و حتی شورای به اصطلاح همکاری های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می باشد، می گویم به اصطلاح چون پس از جنگ یمن و درگیری های عربستان با قطر دیگر این شورا وجود عملی ندارد.

اگر حتی بحث شیعه و سنی مطرح باشد تعداد شیعیان وحتی اهل تسنن هوادار ایران در منطقه خاورمیانه و حتی جهان اسلام بیش از تعداد اهل تسنن هوادار عربستان سعودی می باشد.

این هم باز به دلیل عملکرد بد عربستان سعودی است.

عراق و کویت قیمت نفت خود را پایین می اورند - اسپوتنیک ایران
وقتی عراق و کویت به فرمان عربستان قیمت نفت را پایین می آورند

شما در بزرگترین کشورهای اسلامی جهان از مالزی و اندونزی گرفته در شرق آسیا تا پاکستان و افغانستان و ترکیه و عراق و سوریه و یمن و عراق و مصر و الجزایر و مراکش و لیبی و ... مشاهده می کنید حتی اکثریت مسلمانان اهل تسنن هم علاقه ای به عربستان سعودی ندارند و شاید حتی در بسیاری موارد بتوان گفت از عربستان سعودی منتفر هستند، در مورد ایران و یا ترکیه و یا مصر می توان گفت حد اقل نفرتی که نسبت به عربستان سعودی وجود دارد در میان مسلمانان کشورهای اسلامی وجود ندارد؛ چون عملکرد سعودی ها به ضرر آنها بوده.

با توجه به این شرایط باید گفت نفوذ ایران در میان کشورهای عربی و یا اسلامی به دلیل عملکرد آن بوده و هست و طبیعتا بسیاری از مسلمانان و مردم کشورهای عربی چه ایران بخواهد چه نخواهد به این کشور علاقه خواهند داشت و اینکه اهالی اکثریت کشورهای عربی و اسلامی از سعودی ها نفرت دارند به دلیل عملکرد بد آنها نسبت به مسلمانان و عرب ها است و حتی اگر هم ایرانی ها همین فردا صبح بیایند و بگویند ما دیگر هیچ دخالتی در امور دیگر کشورهای عربی و یا اسلامی نمی کنیم، به این معنی نخواهد بود که مردمان این کشورها به عربستان علاقه مند خواهند شد.

پس می توان گفت مطرح کردن چنین بحثی توسط عربستان سعودی یک سراب برای آنها بیشتر نیست و بد نیست از رویای خود برای رهبری کشورها عربی ویا اسلامی بیدار شوند.

از سوی دیگر ایرانی ها منافع استراتژیک و امنیتی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی واجتماعی دارند که با مردم دیگر کشورهای همسایه مرتبط می باشند و باید برای حفظ منافع خود هم که شده این رابطه خوب با کشورهای همجوار برقرار باشد.

چطور سعودی ها از ایرانی ها می خواهند که منافع خود در کشورهای همجوار را نادیده بگیرند بعد خود پذیرای آمریکایی هایی هستند که از ده هزار کیلومتر آن طرف تر آمده اند تا منافع آمریکا را حفظ کنند؟

چطور عربستان سعودی به خود حق می دهد ادعای داشتن منافع و ارتباط با کشورهای همجوار باشد اما از اینکه ایران چنین روابطی را داشته باشند ناراضی هستند؟

عملکرد خود را تصحیح کنند حتما مردم کشورهای همجوار هم رابطه شان را با آنها تصحیح خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала