گزارش و تحلیل

دماوند در نهایت اثر طبیعی ملی است

© Photo / Riottosoدماوند در نهایت اثر طبیعی ملی است
دماوند در نهایت اثر طبیعی ملی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قله دماوند اولین اثر طبیعی ثبت ملی در ایران و بلندترین قله این کشور است که جزو مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست نیز قرار می گیرد.

علاوه بر تمام این موضوعات قله دماوند در تاریخ ایران، کتب ادبی و اشعار ایران جایگاهی مهم دارد به طوری که در داستان های اساطیری ایرانی از این قله به عنوان محل به بند کشیده شدن ضحاک یاد می شود.

منطقه کوهستانی کرمان در ایران - اسپوتنیک ایران
چرا کوه‌ها در کرمان فروخته می‌شوند؟

در دو روز گذشته اخبار وقف یک یازدهم از مساحت دماوند شامل کوهپایه آن منتشر شده به گفته رسانه ها مساحت واقع شده از دامنه دماوند آغاز شده و تا نزدیک قله آن ادامه می یابد این در حالی است که سازمان اوقاف فاصله محل  وقف شده تا قله را ۱۵ کیلومتر عنوان کرده، علاوه بر موضوع محل وقف که جنجال ساز بوده نگرانی از ساخت و ساز در اطراف قله دماوند چه در حاشیه و چه در دامنه آن موضوعی است که دوستداران محیط زیست ایران را درگیر کرده.

در این راستا آقای دکتر علی بالی معاون دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

سازمان جنگل ها کماکان معتقد است که اراضی مذکور زمینهای ملی محسوب می شود بنابراین قابل وقف شدن نیست اما حتی اگر وقف صورت بگیرد قطعاً کل پلاک شامل وقت نخواهد شد، البته سازمان جنگلها دوباره بررسی دقیق تری را در این زمینه برنامه ریزی کرده و انجام می دهد که موقعیت پلاک ها مشخص شود اما این‌ که ذکر شده کل پلاک‌ ها وقف می‌ شود جای ابهام دارد و قطعاً این اسناد در نهایت ملی خواهد شد.

احتمال بسیار زیاد این موضوع به نفع منابع ملی کشور رفع می‌ شود.

وی ضمن تاکید بر ملی بودن اراضی دماوند درباره شکایتی که در رسانه ها  از سوی سازمان محیط زیست منتشر شد افزود:

بحث شکایت مطرح نیست بلکه موضوع پیگیری است که سازمان محیط زیست کشور و سازمان جنگلها در وظایف خود آنرا دارند که سازمان جنگل ها با جدیت بسیار در حال پیگیری موضوع است تا در نهایت اراضی به منابع ملی بازگردد.

آقای دکتر علی بالی در رابطه با افزایش احتمال ساخت و ساز در مناطقی که از سندیت منابع ملی خارج میشود بیان کرد:

در این رابطه یک بحث مالکیت وجود دارد و بحث دیگر کاربری اراضی است هرگونه تغییر کاربری اراضی در آثار طبیعی ملی و پارک‌ های ملی ممنوع است یعنی حتی اگر مالک زمین شخص حقیقی یا حقوقی باشد فرد یا ارگان باشد تغییر کاربری آن طبق قانون امکان پذیر نیست و باید در حالت خود باقی بماند این موضوع در رابطه با آثار طبیعی ملی و پارک‌ های ملی صادق است.

وی در ادامه تاکید کرد:

 موضوع وقف قله دماوند بحث مالکیت و سند آن است که قطعاً به نفع منابع ملی رفع خواهد شد اما کاربری آن چه سند آن مربوط به منابع ملی باشد و چه مربوط به اوقاف باشد آثار طبیعی ملی است و ساخت و ساز در آنها امکان پذیر نیست.

قله دماوند در سال ۱۳۸۱ به عنوان اولین اثر طبیعی ملی ثبت شد بنابراین شبهاتی در رابطه با اصالت سند وقف مطرح می شود معاون دفتر مدیریت زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه اظهار داشت:

آتش سوزی در جنگل های ارسباران - اسپوتنیک ایران
آتش سوزی در جنگل های ارسباران+ویدئو

 ما هنگامی که منطقه ای را به عنوان یکی از مناطق چهارگانه ثبت میکنیم مجوز سازمان جنگل ها را اخذ کرده ‌ایم که در آن زمان اگر مشکلی در زمینه سند آن وجود داشته باشد آگاه میشویم، هم چنین مناطقی را به عنوان آثار طبیعی ملی انتخاب میکنیم که یک ویژگی یا پدیده خاص داشته باشند و اینکه اگر منطقه از نظر سندی تعارضی داشته باشد باعث می‌ شود اصلا به عنوان اثر ملی انتخاب نشود.

سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان قائم مقام کلیه دستگاه ها در مناطق چهارگانه در موضوع سند مالکیت و پیگیری اسناد طبق قانون مسئول است و در این زمینه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیر خواهد بود.

بنابراین اطلاعات تمام اسناد مناطق چهارگانه در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است و آن را در اختیار تمامی ارگان ها قرار داده ایم تا از انتقال در این اسناد جلوگیری شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала