گزارش و تحلیل

ظریف در مصاحبه با اسپوتنیک: "آمریکا به کشوری منزوی و قانون شکن تبدیل شده است" + ویدیو

© SputnikЗариф Джалали Москва
Зариф Джалали Москва - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص انتظارات ایران از روسیه در رابطه با پیشنویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که آمریکا آن را به روسیه فرستاد، چگونگی مقابله با "باند غیرقانونی" به رهبری "قلدری" چون کاخ سفید به گفتگو نشست.

ظریف همچنین به سوالاتی در خصوص اینکه "آیا ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته ای، به یک کشور سرکش تبدیل شده است، چرا عربستان باید "از خواب بیدار شود" و همچنین رابطه ظریف با همتای روسی خود سرگی لاوروف و تأثیر آن در سیاست های دو کشور، پاسخ داد.

آمریکا سعی دارد مکانیزم جدید تحریم های ضد ایرانی را به راه بیاندازد. به طور مثال چند وقت پیش، پیشنویس قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تمدید تحریم تسلیحات ایران را که در برجام توافق شده بود، به روسیه فرستادند. شما انتظار دارید روسیه چه اقدامی در این زمینه انجام دهد؟

توئیت ظریف در خصوص مذاکرات مهم در مسکو  - اسپوتنیک ایران
توئیت ظریف در خصوص مذاکرات مهم در مسکو

همانطور که می دانید، حتی متحدین آمریکا این پیش نویس را نپذیرفتند و حتی آن را کاملا خطرناک دانستند. روسیه هم در یک نامه 5 صفحه ای کاملا مواضع خود را به طور جدی در خصوص این اقدام آمریکا بیان کرد. آمریکا کشوری است که برجام را نقص کرده، یعنی از برجام کاملا خارج شده است، قطعنامه 2231 را نقض کرده است. بنابراین آمریکا هیچ موقعیتی ندارد که در خصوص  چارچوبهای برجام صحبت کند. این موضع روسیه است، موضع ما هم است و در این زمینه موضع ایران، روسیه و چین کاملا شبیه هم است.

آیا استراتژی کلی تقابل مشترک با این پیش نویس (پیشنویس قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ) وجود دارد؟

ما (روسیه، ایران و چین - اسپوتنیک) به عنوان سه عضو برجام صد در صد مخالف این حرکت هستیم، سایر اعضای برجام نیز تا کنون گفته اند که این حرکت با برجام مغایرت دارد، و لذا این موضع در بین همه اعضای برجام (اعضای کنونی برجام) مشترک است. اما روسیه چین و ایران با برخی  اظهار نظرهای  که توسط بعضی از اعضای اروپایی برجام شده در مورد اظهار نگرانی یا پیشنهادهای میانه، مخالفت کردند به خاطری که هر گونه اقدامی در این زمینه به معنی نقض قطعنامه 2231 است.

لاوروف در دیدار با ظریف: مسکو معتقد است هنوز شانس حفظ برجام وجود دارد - اسپوتنیک ایران
لاوروف در دیدار با ظریف: مسکو معتقد است هنوز شانس حفظ برجام وجود دارد

شما چند وقت پیش در توئیتر خود متذکر شدید که در کاخ سفید «باند غیر قانونی» به ریاست « یک قلدر» کار می کنند. چطور می تواند بر این «غیر قانونی ها» پیروز شد؟

دنیا به این نتیجه رسیده است که ایالت متحده یک شریک قابل اعتماد نیست و همه مقررات قانونی را زیر پا می گذارد و به هیچ تعهدی پایبند نیست، این با نظم جهانی سازگاری ندارد و تاکید بر قانون و تاکید بر چند جانبه گرایی علی رغم فشارهایی که ایالت متحده بر نظام چند جانبه وارد می کند بالاخره کارآمد خواهد بود زیرا منافع عمومی جهان در مقابل با این حرکت دولت کنونی ایالات متحده و حتی منافع آمریکا است، حتی مردم آمریکا به این نتیجه رسیده اند که با قانون شکنی نمی توان در دوره میان مدت و دراز مدت موفق شد.

در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپوتنیک تقریبا ۲سال و نیم پیش ( در فوریه سال ۲۰۱۸) شما تاکید کردید که اگر آمریکا از برجام خارج شود به کشورمنزوی تبدیل خواهد شد. آیا آمریکا بر اساس پیش بینی شما به چنین کشوری تبدیل شده است؟  

حتما به یک کشور منزوی و قانون شکن تبدیل شده است، اما کشوری است که امکانات بانکی جدی دارد و تاثیر بر سیستم بانکی جهانی دارد، ولی یک نتیجه مهمی حاصل شده است که دنیا به این فکر افتاده است که آیا باید این اقتدار آمریکا بر نظام بانکی را بپذیرد و یا نیاز است آن را تغییر دهد، امروز ما یک حرکت هایی به این سمت ملاحظه می کنیم.

چه کارهایی برای از سرگیری ارتباطات دیپلماتیک با عربستان سعودی صورت می گیرد؟ چه نتایجی بدست آمده است؟

احوال پرسی کرونایی ظریف و لاوروف + عکس  - اسپوتنیک ایران
احوال پرسی کرونایی ظریف و لاوروف + عکس

ما آماده ایم که با عربستان سعودی به عنوان دو کشور مهم در منطقه خلیج فارس همکاری کنیم، اما به نظر می رسد که دولت عربستان و حاکمان کنونی بیشتر به دنبال این هستند که آمریکا را وارد یک جنگ کنند و از این مسیر نفع ببرند. اما در ماه های گذشته آمریکایی ها نشان دادند که هیچ وقت به خاطر منافع عربستان حاضر نیستند، وارد چنین جنگی بشوند و بهتر است که سعودی ها کم کم بیدار شوند، بوی قهوه را حس کنند و با کسانی که همیشه همراهشان در این منطقه هستند،شروع به گفتگو کنند، به جای اینکه با اسرائیل و آمریکا تلاش کنند.

خط قرمز ایران برای از سرگیری ارتباطات با عربستان سعودی چی است؟

ما هیچ مشکلی نداریم.

سوال آخر در خصوص ارتباطات شما با جناب آقای لاوروف، این طور به نظر می رسد که روابط شما از حد همکار فراتر رفته است و شما دوستان خوبی برای همدیگر هستید؟

حتما همین طور است، من و آقای لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم، هر دو در بخش بین الملل وزارت خارجه هایمان کار کردیم، هر دو در سازمان ملل سفیر بودیم،  و از آن زمان یعمی تقریبا از سال 1994 که آقای لاوروف سفیر روسیه در سازمان ملل شد و من معاون چند جانبه وزارت خارجه ایران بودم، با هم دوست بودیم و هنوز هم هستیم. و یک رابطه بسیار خوب کاری و هم فکری داریم که حتما به نفع دو کشور است.

اسپوتنیک را می خوانید؟

من گزیده اخبار را از همه خبرگزاری ها من جمله "اسپوتنیک" را می خوانم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала