گزارش و تحلیل

بیماری همه گیر و راهی که به خطا می رویم

© REUTERS / Kim Kyung Hoonبیماری همه گیر و راهی که به خطا می رویم
بیماری همه گیر و راهی که به خطا می رویم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از کرونا جهان به زودی به حالت عادی خود باز نخواهد گشت. این امر با تجربیات همه گیری های گذشته و جستجوی واکسن ضد کرونا مشهود است. اما اشتباهاتی که در روند شیوع کرونا صورت می پذیرد چیست؟

به گزارش اسپوتنیک، ساینتیفیک امریکن چنين می نویسد: اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها و کشورها در تلاشند تا کار و معیشت نرمال خود را از سر بگیرند. آنها نفهمیدند که خیلی زود انزوا و قرنطینه را رها کرده اند و بازگشت به حالت عادی یک دام است.

آیا هکرهای ایرانی در کمین واکسن آمریکایی ویروس کرونا نشسته اند؟ 
 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا هکرهای ایرانی در کمین واکسن آمریکایی ویروس کرونا نشسته اند؟

برای جلوگیری از افتادن در دام حالت عادی ظاهری، باید آنچه که اکنون اتفاق می افتد با  آنچه که در ابتدای همه گیری اتفاق افتاده است، مقایسه کنیم. بسیاری از رهبران برجسته  سیاسی و بازرگانی سعی داشتند شدت اوضاع در اوایل بیماری همه گیر را کم جلوه دهند. در نتیجه، اکثر صاحبان شرکت ها و شهروندان معمولی در ابتدا این شیوع کرونا آن را چیزی مانند سرماخوردگی می دانستند.

دانشمندان حوزه علوم اعصاب این برداشت های اولیه را نقطه مرجع می نامند. ما به اطلاعات اولیه اهمیت زیادی می دهیم و بقیه اطلاعات را از طریق برداشت اول فیلتر می کنیم. بنابراین، هنگامی که اطلاعات جدیدی در مورد تهدیدهای کووید-19ظاهر شد ، مردم هنوز به تصورات اولیه خود پایبند بودند. آنها واقعاً نمی خواستند دیدگاه خود را بر اساس داده های جدید تغییر دهند.

این امر بیشتر در دستورالعمل پوشیدن ماسک مشهود بود. در ابتدا ،CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا) اعلام کرد که نیازی به پوشیدن ماسک برای محافظت از خود و دیگران در برابر کووید-19 نیست. با گذشت زمان، با جمع آوری داده های تحقیق، مشخص شد که پوشیدن ماسک مفید است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها دستورالعملهای خود را اصلاح کرده و اهمیت پوشیدن ماسک در اماکن عمومی را خاطرنشان کرده است. دانش اینطورعمل می کند: وقتی واقعیت ها و داده های تحقیق تغییر می کنند، دستورالعمل ها نیز تغییر می کنند.

اما مغز به طرز دیگری عمل می کند. نتیجه چیست؟ بسیاری دستورالعمل های جدید را نادیده گرفتند، به ویژه وقتی که دیدند که آنها توسط ارقام رسمی تأیید نشده اند. بدون راهنمایی کسانی که ما آنها را رهبر می دانیم، ما از دیدگاه اول خود متصرف نخواهیم شد. اشتباه خطرناک دیگر داوری نیز وجود دارد. واکنش غریزی ما باعث می شود احساس کنیم که آینده ما (حداقل در دو سال آینده) تقریباً مانند گذشته یعنی نرمال و عادی خواهد بود.

در نتیجه ، ما احتمالات و پیامدهای فاجعه ای را که در آن قرار گرفتیم، دست کم می گیریم. علاوه بر این، ما در بازگشت به زندگی عادی حتی در شرایطی که باید برای ضربات بیشتر یا برای ادامه فاجعه آماده شویم، عجله داریم.

بهترین راه برای غلبه قطعی  و غیرقابل برگشت بر کووید -19 تولید واکسن ضد کرونا ویروس است. تولید چنین واکسنی معمولاً ده سال و بیشتر طول می کشد زیرا تحقیقات گران است و روند تصویب توسط مقررات سختگیر ایمنی ترمز می شود. خوشبختانه، مقامات، فروشنده های بازار و سازمان های خیریه مساعی خود را متحد کرده و سرمایه گذاری های زیادی را در تولید واکسن تخصیص دادند و روند تصویب ایمنی و بهره برداری به حداقل ممکن رسانده شد.

در روسیه واکسن جدید کووید آماده شد - اسپوتنیک ایران
در روسیه واکسن جدید کووید آماده شد

به بهترین وجه این واکسن تا تابستان 2021 تولید خواهد شد. و پس از آن چه؟ لازم است تولید گسترده این واکسن راه اندازی شود، آنرا باید بین آسیب پذیرترین ها توزیع کنیم و درنهایت همه را واکسینه نماییم. تولید یک واکسن برای 100 میلیون نفر از آمریکایی های آسیب پذیر چند ماه طول خواهد کشید. موانع دیگر نیز وجود دارد: توزیع، واکسیناسیون در افراد و غلبه بر مقاومت مخالفان واکسیناسیون. این کار چندین ماه دیگر طول خواهد کشید. در کل در خوش بینانه ترین سناریو به ابتدای سال 2022 می رسیم.

اما تعداد بسیار کمی از واکسن ها درآزمایش موفق خواهد بود و ما نباید به روی شانس معجزه ای حساب کنیم، زیرا ممکن است واکسن عوارض جانبی غیرقابل قبول و عدم کارآیی داشته باشد. به نظر می رسد سالهای 2023-2024 واقع گرایانه تر است. این در شرایطی است که می توانیم یک واکسن نسبتاً امن و مؤثر را دریافت کنیم. این حقیقت  حتی در ماه فوریه سال گذشته معلوم بود. با این حال، به خاطر تحریف روند نرمال بودن، تصور اینکه دنیا می تواند خیلی سریع وارونه شود، برای ما بسیار دشوار بود.
اگر ما حقایق را به گونه ای که هستند ارزیابی نکنیم، به جایی نخواهیم رسید. باید بپذیریم که کووید-19 اساساً جهان ما را تکان داده و فقط در چند هفته کوتاه در فوریه و مارس 2020 آن را وارونه کرد. متأسفانه، این بیماری از بین نمی رود. با اعتقاد بر این که از بین خواهد رفت، کار به جایی کشید که ما آنقدر در این باطلاق فرو رفته ایم که شیوع کووید- 19 در ایالات متحده از نظر مرگ و میر سرانه یکی از بدترین کشورهای جهان شده است.

در مرحله بعد، باید تجزیه و تحلیل کنیم و درک کنیم که چگونه هرکدام از ما دستخوش این پیشداوری شده و دردی را که خودمان ایجاد کرده ایم ارزیابی کنیم. بنابراین ما باید واقع بینانه تأثیر بلند مدت را ارزیابی کرده و سناریوهایی را توسعه دهیم که احتمال بروز اختلالات و ویرانی های اساسی را در بر دارد.

بنابراین با توجه به اینکه ممکن است کرونا ویروس در پاییز شدت پیدا کند با خنک شدن هوا   و طولانی شدن وقت گذرانی در خانه، خود را برای محدودیت های فزاینده آماده کنید.   یادتان باشد: حتی اگر در گذشته تصمیمات بدی گرفته اید، در آینده همیشه این فرصت را دارید که همه چیز را اصلاح کرده با خیال راحت با پشت سر گذاشتن همه گیری، شکوفایی و پیشرفت نمایید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала