گزارش و تحلیل

خطر جنگ بین باکو و ایروان؛ واشنگتن نگران است

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / خطر جنگ بین باکو و ایروان؛ واشنگتن نگران است
خطر جنگ بین باکو و ایروان؛ واشنگتن نگران است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سناتور آمريکایی از ارمنستان حمایت می کند معتقد است که جمهوری آذربایجان و ترکیه باید به آرمان های مردم ارمنستان قره باغ کوهستان احترام بگذارند و فوراً به این درگیری پایان دهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشر شده در نشنال اینترست، پس از درگیری مرگبار بین ارمنستان و آذربایجان که باعث کشته شدن 14 نفر شد، سیاستمداران آمریکایی خواستار رفع تنش بین دو جمهوری شوروی سابق هستند.

رویدادهای این هفته، که شاهد خونین ترین درگیری ها در طول سال ها در امتداد مرز بودیم، این خطر را در بر دارد که روند صلح عقیم بماند. درگیری روز یکشنبه آغاز شد و تا سه شنبه ظهر حداقل شانزده نفر از جمله یک سرتیپ آذربایجانی جان باختند. 

آذربایجان از تخریب تأسیسات نظامی ارمنستان خبر داد - اسپوتنیک ایران
آذربایجان از تخریب تأسیسات نظامی ارمنستان خبر داد

وزارت خارجه آمریکا بی طرف است، اما سناتور ماساچوست، اد مارکی، از ارمنستان حمایت می کند و معتقد است که جمهوری آذربایجان و ترکیه باید به آرمان های مردم ارمنستان قره باغ کوهستان احترام بگذارند و فوراً به این درگیری پایان دهند. در عین حال ، ایالات متحده ، قره باغ را به عنوان سرزمین آذربایجان به رسمیت می شناسد.

خانم مورگان اورتاگیس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: "ایالات متحده زورگویی و خشونت در مرز بین المللی ارمنستان و آذربایجان را به شدت محکوم می کند. ما از طرفین می خواهیم كه بلافاصله توسل به زور را متوقف كنند و به طور جدی به آتش بس پایبند باشند.

ایالات متحده، فرانسه و روسیه - روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری  اروپا هستند. این ائتلاف کشورها بر روند صلح ارمنستان و آذربایجان نظارت دارد.

اد مارکی عضو کمیته روابط خارجی سنا، دموکرات از ماساچوست، از جمهوری آذربایجان خواسته است که نیروهای خود را پس بگیرد.

وی در اینترنت نوشت: "من از ارمنستان حمایت می کنم زیرا آنها از تمامیت ارضی خود دفاع می کنند. جمهوری آذربایجان و ترکیه باید به مرز ارمنستان و آذربایجان  و آرمان های مردم ارمنی قره باغ کوستان احترام گذاشته و فوراً به این درگیری پایان دهند."

ایالات متحده، قره باغ را به عنوان سرزمین جمهوری آذربایجان به رسمیت می شناسد، اما سرزمین مورد مناقشه توسط دولت طرفدار ارمنستان کنترل می شود و خود را جمهوری آرتساخ می نامد. 

بقایای به جا مانده از تیراندازی ها در روستای دوندار گوشچو منطقه تاوزسکی آذربایجان واقع در مرز آذربایجان و ارمنستان - اسپوتنیک ایران
خرابی های ناشی از تیراندازی در مرز آذربایجان و ارمنستان

جمعیت این سرزمین عمدتاً ارمنی است، با این حال، قره باغ بخشی از جمهوری شوروی آذربایجان  از سال 1921 تا 1991 بود. در شرایط اختلافات و درگیری های قومی و فروپاشی اتحاد شوروی، قره باغ تلاش کرد تا از حکومت باکو خارج شود و در نتیجه جنگ بین جمهوری های تازه شکل گرفته ارمنستان و جمهوری آذربایجان به وجود آمد.

هر دو طرف همدیگر را در برپایی عملیات جنگی  مقصر دانستند. چند روز قبل از درگیری، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان ارمنستان را به کش دادن  مذاکرات صلح "بی معنی" متهم کرد.

روز دوشنبه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، نوشت: "ما اقدامات تحریک آمیز نیروهای مسلح آذربایجان را به شدت محکوم می کنیم و با از سرگیری آنها، رهبری نظامی- سیاسی آذربایجان مسئولیت کامل در مورد پیامدهای غیرقابل پیش بینی تضعیف ثبات منطقه ای را به عهده خواهد گرفت."

درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص منطقه مورد اختلاف   قره باغ کوهستانی در اوایل دهه 1990 میلادی آغاز شد، هنگامی که هر دو جمهوری سابق شوروی استقلال خود را از اتحاد شوروی بدست آوردند. در سال 1994، طرفین در مورد آتش بس توافق کردند، اما هرگز در جریان مذاکرات بین المللی به توافق صلح دائمی دست نیافاند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала