گزارش و تحلیل

زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام

CC BY 2.0 / Bundesministerium für Europa, Integration und Äusseres / Bundesministerium für Europa, Integration und Äusseresزوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
۱۴ ژوئیه سال ۲۰۱۵ نمایندگان عالی رتبه ۸ کشور توافق صلح سرنوشت ساز را در زمینه خلع سلاح هسته ای یا همان برجام مرتبط با برنامه هسته ای ایران امضا کردند

اسپوتنیک - به دنبال این توافق برخی حوادث مثبت و منفی اتفاق افتاد که در سرنوشت هرکدام از امضاء کنندگان به طور جداگانه موثر بود. یک نفر خواست که استعفا دهد برای آنکه نمی توانست انتقاد ها و فشارهای درون کشور را تحمل کند، ابرهای قضاوت شدید هم روی کسی که دیدارها و گفتگو های بسیار آشکار و روشنی در مذاکرات هسته ای داشت، قرار گرفت. یک نفر پل دیپلماسی جدیدی بین ایران و کشورش گشود و کسی هم عشق و اعتبار زیادی را در کشوری دیگر به دست آورد که درجه ی محبوبیت اش بین ایرانی ها ممکن است حتی به اندازه یک ستاره سینمایی باشد.
اسپوتنیک برای شما از  پنهانی ترین و جالب ترین حوادث زندگی این ۸ دیپلمات عالی رتبه پس از امضای برجام تعریف می کند.

سرگئی لاوروف

سرگئی لاوروف که از سال ۲۰۰۴ میلادی ریاست وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه را به عهده گدفت‌، یگانه دیپلماتی بود که تمام مسیر مذاکرات در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران را از زمان آغاز مذاکرات در سال ۲۰۰۵ میلادی تا امضای «برجام» در سال ۲۰۱۵ میلادی طی نمود و بعد از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، از منافع کشورهای امضاکننده برجام حمایت کرد.

© Sputnik / Thomas Tkhaytsukسرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه

طی بیش از دو سال از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام، سرگی لاوروف بارها این موضوع را مورد تأکید قرار داد که روسیه، ایران و اتحادیه اروپا، تعهدات خود در رابطه با این توافق را به انجام می رسانند، هرچند اقدام آمریکا در رابطه با رژیم عدم گسترش سلاح هسته‌ای مشکل‌ساز شده است. لاوروف، اتحادیه اروپا را به درک مسئولیت در رابطه با «برجام» فراخواند و به «بی‌گزینه بودن» معامله هسته‌ای با ایران اشاره نمود و ایالات متحده را به تلاش برای تحریک ایران به نقض رژیم عدم گسترش متهم کرد و نامه‌ای ۵ صفحه‌ای در این رابطه برای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد فرستاد.
نشان و مدالهایی پس از امضای «برجام» به سرگی لاوروف اعطا شد.

بلافاصله پس از امضای این توافق در فوریه سال ۲۰۱۶، جایزه «اتم برای صلح» در ازای ادای سهم در حل و فصل بحران هسته‌ای ایران اعطا شد.

 

در سال ۲۰۱۹، جایزه سن-مارینو، نشان آگاتای مقدس، در ازای سهم خاص وی نسبت به این جمهوری اعطا شد. در سال جاری، در ۷۰-مین سالگرد سرگی لاوروف، رئیس جمهور روسیه، نشان «قهرمان کار» در ازای «ادای سهم در عرصه کار در مقابل وطن و ملت» را به وی تقدیم کرد. مدال «پ. آ.استولپین» از طرف دولت فدراسیون روسیه در ازای ادای سهم در حل و فصل مسائل راهبردی توسعه و پیشرفت اجتماعی-اقتصادی کشور به وی اعطا شد.

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف خوانساری، وزیر امور خارجه ایران از دولت یازدهم تاکنون. ظریف از جانب حسن روحانی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در خصوص پرونده برنامه اتمی معرفی شده‌ و اولین حضور وی به عنوان مذاکره‌کننده هسته‌ای در دیدار با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک در نیویورک و در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۲ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳) برگزار گردید. اولین موفقیت دیپلماتیک تیم مذاکره‌کننده ایران و در راس آن محمدجواد ظریف در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ حاصل شد؛ توافقی که طبق آن ایران و گروه ۵+۱ توافق کردند در مقابل کاهش برخی تحریم‌های علیه ایران، غنی‌سازی بالای پنج درصدی اورانیوم در ایران متوقف شود. پس از ۲۲ ماه مذاکره محمد جواد ظریف به همراه تیم مذاکره‌کننده ایرانی بعد از ۱۷ روز مذاکره فشرده، سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) در وین پایتخت اتریش، موفق به دستیابی به یک توافق جامع و نهایی با گروه ۱+۵، بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران شدند.

© REUTERS / Leonhard Foegerظریف : با بدعهدی آمریکا کنار نمی آییم
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
ظریف : با بدعهدی آمریکا کنار نمی آییم

در ۱۲ آبان ۱۳۹۲، ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی فراخوانده شد تا در مورد پنج موضوع؛ موضع‌گیری درباره هولوکاست، تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی، تعریف از منافع ملی، احتمال توقف غنی‌سازی اورانیوم و حمله به مرزداران سراوان، توضیح دهد. همچنین  ۲۰ تن از نمایندگان مجلس در روز ۱۷ آذر ۱۳۹۲ در نامه‌ای به حسن روحانی به دلیل سخنان ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران مورخ ۱۲ آذر، درخواست جدی مبنی بر عزل ظریف از سمتش را داشتند.

۲۴ مهر ۱۳۹۲ محمد جواد ظریف در پایان دو روز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو در نشست خبری با ویلچر حضور یافت. محمد جواد ظریف و کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار اولیه نیز به خاطر کسالت وزیر خارجه ایران به صورت نشسته عکس یادگاری گرفتند.

​ در خلال هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ظریف و باراک اوباما به ‌طور اتفاقی با یکدیگر دیدار کردند و گفتگوی کوتاهی داشتند. این رفتار ظریف، با مخالفت شدید اصولگرایان در ایران روبرو شد. از جمله شاخص‌ترین صداهای مخالف، می‌توان به اظهارنظر غلامحسین محسنی اژه‌ای اشاره کرد که ظریف را به دلیل اینکه با این معانقه، زمینه ورود دشمن به ایران را فراهم کرده‌است، یک «جاسوس» نامید.


وزیر امور خارجه ایران ۶ اسفند ۱۳۹۷ با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، به‌ طور ضمنی استعفا از مقامش را اعلام کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از پذیرش استعفای محمد جواد ظریف خودداری کرد و در کنار متحد میانه روی خود که از مدت ها پیش هدف انتقادهای گسترده در میانه مناقشات داخلی ایران بر سر توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با غرب بوده است، ماند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Javad Zarif (@jzarif_ir)

 

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ وزارت خزانه‌داری آمریکا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

ظریف در واکنش به این موضوع اعلام داشت که چون در زمان حضور در نیویورک دعوت به کاخ سفید برای مذاکره با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا را نپذیرفته تحریم شده‌است.
۷ ژانویه ۲۰۲۰ آمریکا از اعطای ویزا به محمد جواد ظریف به منظور شرکت در اجلاس آزاد گفتگو در باره احترام به منشور سازمان ملل متحد خودداری کرد.

جان کری

جان کری سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که ۶۸مین وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در دولت دوم باراک اوباما بود. پس از ۳۴ سال وی اولین وزیر امور خارجه آمریکا بود که در روز ۵ مهر ۱۳۹۲، با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و با برنامه‌ریزی قبلی در اولین مذاکره ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم دیدار کرد. جان کری در مذاکرات هسته ای از اول رواب ظبا محمد ظریف خوب نبود و اختلاف نظر و حتی برخورد تندی را داشتند. اما در پایان مذاکرات هسته ای روابط وزارای خارجه دو کشور دشمن سیاسی به یک دوستی صمیمانه تبدیل شد.

جان کری در خصوص ارتباطش با ظریف رد رسانه ها می گفت: «ما می‌خندیدیم و لبخندهای ما با اشک شادی همراه بود».

۲۳ تیر ماه ۱۳۹۳ روزی بود که اختلافات بر سر متن توافق نهایی ایران و کشورهای ۵+۱ شدید تر می شد و بحران جاسوسی آمریکایی ها از آلمان آن قدر زیاد بود که حواس وزیران خارجه را از فینال جام جهانی فوتبال در برزیل دور کرد.

با وجود این، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محم دجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای تیم ملی آلمان در بازی فینال آرزوی موفقیت کردند.

روز ۱۸  بهمن ۱۳۹۳ ظریف این بار نه با جان کری به پیاده روی رفت، نه اجازه عکس برداری داد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران یک ماه قبل از آن به دلیل پیاده روی با جان کری وزیر خارجه آمریکا به شدت از سوی تندروها مورد انتقاد قرار گرفته بود.

۲۵  اسفند ۱۳۹۳ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکره فشرده ۵ ساعته با محمد جواد ظریف در شهر لوزان دوچرخه سواری کرد.

 

حصول توافق هسته‌ای راه دریافت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ را برای ظریف و کری هموار کرد. طارق رئوف، رئیس «برنامه خلع سلاح و منع گسترش تسلیحات»، پس از اعلام جزئیات نتیجه مذاکرات نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، اعلام کرد حصول این توافق‌نامه راه را برای اعطای جایزه صلح نوبل سال ۱۳۹۵ به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی وی هموار کرد.

در جریان مذاکرات لحظات تلخی هم رخ داد مثل فریادهایی که در جلسه ۵ جولای  سال ۲۰۱۵ میان کری و مونیز با ظریف و صالحی رخ داد. در این جلسه بحث بر سر آخرین پیشنهادها و مدت زمان محدودیت ایران بود. بحث آنقدر داغ شد که محافظ کری وارد اتاق جلسه شد و گفت صدایشان در بیرون اتاق هم شنیده می شود.

ظریف که تحت فشار قرار گرفته بود با عصبانیت فریاد زد: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید».

در اواسط جلسه شش ساعته‌ای که تا آن موقع پیشرفت خاصی نداشت، ظریف سرش را بین دستانش گرفت و میز مذاکره را ترک کرد. کری، وزیر خارجه، کلافگی‌اش را با کوبیدن مشتش به میز نشان داد. مشتش به قدری محکم بود که خودکاری که در دست داشت به هوا پرتاب شد و به عباس عراقچی اصابت کرد. بقیه پشت میز خشکشان زده بود، چون کری به‌ ندرت عصبانی می‌ شد. این عصبانیت حتی اگر در حد پرتاب خودکار هم باشد، در دیدارهای دیپلماتیک بسیار ناهنجار است. کری سریع به خاطر اتفاق رخ‌داده معذرت‌خواهی کرد.

جان کری مفتخر به دریافت یک هدیه زیبا از طرف دکتر ظریف شد. رسانه‌ها به نقل از اداره ثبت فدرال آمریکا خبری مبنی بر هدیه دادن کتاب آثار مینیاتور استاد فرشچیان از سوی وزیر امور خارجه به جان کری در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۵ را منتشر کردند.

ظریف آن را به وزیر خارجه آمریکا داد و گفت: «این مینیاتور‌ها تصاویر نقاشی‌هایی با ابعاد یک متر در یک متر است. ولی اگر شما به آتلیه استاد فرشچیان در نیوجرسی آمریکا سری بزنید، برای دیدن ریزه کاری‌های تابلوی اصلی به شما ذره بین می‌دهند تا جزئیات را با دقت ببینید و بیشتر متعجب شوید. یادتان باشد وقتی ایرانی‌ها این گونه دقیق و در کار خود ریزبین هستند، هرگز بدون استدلال، ادعا نکنید که محاسباتشان غلط است».

© AP Photo / Jason DeCrowظریف و کری
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
ظریف و کری

جان کری حتی بعد از رفتن از کاخ سفید و با آمدن به ریاست دونالد ترانپ دوستی خوبی را با دکتر ظریف حفظ کرد و تماسهای تلفنی  و دیدارهای  مکرر داشت.

ترامپ در واکنش به یکی از این دیدارهای کری و ظریف در توییت نوشت: «جان کری با رژیم متخاصم ایران جلسات غیرقانونی داشته است که تنها می‌تواند به ضرر کارهای بزرگ ما و مردم آمریکا باشد. او به ایرانی‌ها گفته تا پایان دولت ترامپ صبر کنند. آیا او در فهرست ارتباط با نمایندگان خارجی ثبت نام کرده است؟ این خیلی بد است!»

کری در واکنش به توییت ترامپ مربوط به دیدارش با ظریف، به رئیس‌ جمهور آمریکا تاخت و گفت عقل او اندازه پسربچه ۸ ساله و اضطراب‌هایش اندازه دختران نوجوان است.

دونالد ترامپ اعلام کرد که جان کری در تماس با مقام‌های ایرانی (محمد جواد ظریف)، قانون لوگان را نقض کرده است. ترامپ حتی خواست که جان کری به این دلیل محاکمه بشود. بر اساس قانون لوگان دادگاه می‌تواند شخصی را که مجرم تشخیص داده شده به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه و یا حداکثر ۳ سال زندان محکوم کند.

فدریکا موگرینی

فدریکا موگرینی، سیاستمدار ایتالیایی از حزب دموکراتیک ایتالیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و وزیر امور خارجه سابق ایتالیاست. موگرینی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای با ایران که به انعقاد تفاهم هسته‌ای لوزان و برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک منجر شد، حضور داشت.

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandفدریکا موگرینی در ایران
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
فدریکا موگرینی در ایران

فدریکا موگرینی، مسئول وقت سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ از مهم‌ترین مهمانان حاضر در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در تهران بود.

پس از پایان مراسم تحلیف تعدادی از نمایندگان حاضر در مراسم با او عکس گرفتند که حاشیه‌هایی به همراه داشت و برخی آن‌ را "سلفی حاشیه‌ساز" نامیدند.

​ موگرینی بارها از خروج ترامپ از برجام اظهار تاسف کرد و حمایت از برجام را در دستور کار خود قرار داد.

حضور موگرینی در ایران نه تنها با استقبال نمایندگان مجلس که مردم عادی نیز که وی را حامی کشورشان در موضوع برجام می‌دانستند، بود. حضور این سیاستمدار ایتالیایی در ایران با عکس‌های فراوانی همراه شد.

وانگ یی

وانگ یی  سیاست‌مدار اهل کشور چین و از سال ۲۰۱۳ عهده‌دار سمت وزیر امور خارجه آن کشور است. وی یکی از حامیان سرسخت ایران در مرحله نهایی مذاکرات هسته ای و طرف دار سرسخت حفظ برجام است.

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر چین کشورهای جنوب شرق آسیا را به مخالفت با مداخله جویی آمریکا فرا خواند
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
چین کشورهای جنوب شرق آسیا را به مخالفت با مداخله جویی آمریکا فرا خواند

وانگ یی وزیر خارجه چین روز ۱۰ دی ۱۳۹۸ تاکید کرد که برجام در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و حاصل یک دیپلماسی بین‌المللی است: خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، عدم اجرای تعهدات بین‌المللی و اعمال فشار علیه ایران، علت و ریشه اصلی وضعیت دشوار کنونی است.

 وزیر امور خارجه ایران نیز از چین به دلیل تلاش برای حفظ برجام قدردانی کرد و گزارشی از مشورت ایران با روسیه و اروپا درباره برجام را ارائه داد.

وانگ یی مثل جان کری روابط بسیار صمیمی و دوستانه را با دکتر ظریف برقرار کرد که حتی ظریف در بعضی از توییتهای خود به زبان چینی می نوشت.

ظریف در توییتی خود  ۱۵ بهمن ۱۳۹۸، وانگ یی را دوست خوبم خطاب کرده و از ضرب المثل چینی استفاده کرد.

در تاریخ ۲۸ فروردین سال ۱۳۹۸ محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به زبان چینی درباره گفتگوی تلفنی او با همتای چینی خود نوشت: «بسیار خرسندم که بار دیگر با دوست قدیمی خود، وانگ یی، وزیر خارجه و عضو شورای دولتی چین صحبت کردم. ما در خصوص مسائل مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردیم».

وانگ یی خطاب به ظریف در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ گفت: «من شخصا دیدم که شما در سخنرانی خود در اجلاس مونیخ با صدایی رسا از حقوق کشور خود دفاع کردید و فکر می‌کنم صدها میلیون چینی نیز سخنرانی شما را تماشا کردند».

فیلیپ آنتونی هموند

فیلیپ آنتونی هموند در سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا جایگزین ویلیام هیگ گردید، سپس وی به طور رسمی  بر سر میز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱حضور یافت. در نهایت در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ برجام امضا گردید.از آنجا که ایشان یکی از امضا کنندگان تفاهم نامه برجام بودند، بلافاصله اقدام به سفر به ایران و بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران نمودند. وی به همراه هیئت بلند پایه در تاریخ ۲۳ آگوست ۲۰۱۵ با سفر به تهران رسماً سفارت کشورش را پس از چهار سال بازگشایی کرد. وی در  صفحهٔ توییتر خود درخصوص سفر بسیار مهم خود نوشت: «سفرم به ایران نخستین سفر در سطح وزیر به ایران از سال ۲۰۰۳ می باشد. این یک لحظه‌ ی تاریخی برای روابط انگلیس و ایران است».

© AFP 2023 / ANIEL LEAL-OLIVASفیلیپ آنتونی هموند
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
فیلیپ آنتونی هموند

حسن روحانی، جواد ظریف و بیژن زنگنه در این سفر با وی دیدار نمودند، سفر آنتونی هموند از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ به عنوان مهمترین سفر یک مقام عالی رتبه انگلیس به ایران بود.

یک سال پس از امضای تفاهم نامه برجام، فیلیپ آنتونی هموند به عنوان صدراعظم خزانه داری (وزیر خزانه داری) انگلیس انتصاب یافت. اما به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی با بوریس جانسون (نخست وزیر انگلیس)، وی استعفا داد و این مقام را در ژوئیه 2019 ترک کرد.

لوران فابیوس

لوران فابیوس وزیر امور خارجه و نخست ‌وزیر اسبق فرانسه و یکی دیگر از امضا کنندگان تفاهم نامه برجام بوده است. وی در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۵  تنها ۹ روز پس از انعقاد تفاهم هسته ای لوزان (راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه ۵+۱)، در جریان یک سفر رسمی به ریاض، ایران را تهدید کرد: «من در جریان مذاکرت لوزان اصرار کردم که تحریم‌های ایران به صورت تدریجی لغو شود».

© AFP 2023 / Behrouz Mehriلوران فابیوس
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
لوران فابیوس

وی در سخنان خود مذاکرات با ایران را دشوار توصیف کرد.  وی در اظهار نظری اعلام نمود که: این توافق می‌تواند به سال‌ها روابط تیره بین تهران و جامعه بین‌الملل پایان دهد. کمی پس از انعقاد توافق هسته‌ای برجام، لوران فابیوس در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۱۵ با یک هیئات بلند پایه به تهران سفر کرده و با حسن روحانی و محمد جواد ظریف دیدار نمود.

لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه که بیش از هر چیز به مخالفت با امتیازدهی به ایران معروف شده بود، در گزارشی ۲۶ صفحه‌ای چاپ شده در فصلنامه واشنگتن از زمان مذاکرات در دوران سعید جلیلی تا امضای برجام، خاطرات و عقاید خود را نوشته است. فابیوس هرچند آقای روحانی را به وقت‌کشی بر سر پرونده هسته ای ایران در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ متهم کرد، اما با انتخاب ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران و تلاش وی در اولین نشست برای پاک کردن ذهنیت پیشین در مورد رویه ایران در مذاکرات و ایده اصلی این بود که طرفین ظرف نهایتا یک سال در مورد غنی‌سازی به توافق رسیده را خوش بینانه توصیف کرد.

فابیوس در ادامه گزارش خود در خصوص «فرار از شنود» در رابطه با تمدیدهای چند باره مذاکرات چنین می گوید: «تیم مذاکره‌کننده فرانسه برای فرار از دستگاه‌های شنود، به پارک نزدیک محل مذاکره می‌رفته و در این پارک  بود که در نهایت راه حل "فهرست محدودکننده" برای رفع اختلاف در میان مذاکرات برجام تدوین گردید».

لوران فابیوس درگیر یک رسوایی شد. فرزند ارشد او ، تام ، به علت در دست داشتن در پرونده کلاهبرداری در دسامبر ۲۰۱۵ بازداشت شد. به نظر می رسد که «فابیوس پسر» برای خرید آپارتمان های لوکس در مرکز پاریس ۷ میلیون یورو پول می بایست پرداخت کند، در حالی که شرکت مشاوره وی تنها می توانست چند هزار یورو در سال درآمد داشته باشد.

علاوه بر این، حکم بازداشت برای تام فابیوس در ایالات متحده صادر شد، و این حکم به علت کلاهبرداری دیگری بود. تام فابیوس عاشق کازینو بود، بازی ای که حتی در فرانسه ممنوع است ، وی در کازینوها بیش از ۳.۵ میلیون دلار در لاس وگاس هزینه کرد. اما چک هایی که وی کشیده بود، نامعتبر بود. علاوه بر این ، این اتفاق همزمان با انتصاب پدرش ، لورن  فابیوس، به سمت رئیس وزارت امور خارجه فرانسه رخ داد. در نهایت مخالفان سیاسی در فرانسه خواستار استعفای وزیر جدید شدند. به این ترتیب، لوران فابیوس در سال ۲۰۱۶ استعفا داد.

فرانک والتر اشتاین ‌مایر

فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه اسبق آلمان، وی در مذاکرات هسته‌ای با ایران و به ویژه توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ همواره در جلسات حضور داشت. وی پس از امضای برجام، در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ برای تحکیم روابط با برخی مقامات بلند پایه آلمانی، به تهران سفر نمود و با حسن روحانی دیداری داشت.

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر فرانک والتر اشتاین ‌مایر
زوایای پیدا و پنهان کارگردانان برجام - اسپوتنیک ایران
فرانک والتر اشتاین ‌مایر

اشتاین مایر پس از خروج آمریکا از برجام (به دستور ترامپ) در جلسه افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۰ گفت: «رد توافق هسته‌ای ایران، اشتباه بود. اکنون خاورمیانه امن‌تر نشد. در عوض، این منطقه در حال حاضر خطرناک تر گردید».

تصویری از سفر وی به ایران، گویا وی از سفر به ایران بسیار لذت برده است:

اشتاین مایر در 12 فوریه 2017 توانست در انتخابات ریاست جمهوری آلمان پیروز شود و به عنوان رئیس جمهور منتخب فدرال آلمان تبدیل شود. مراسم تحلیف وی به عنوان رئیس جمهور فدرال در ۱۹ مارس ۲۰۱۷ صورت گرفت.

اشتاین مایر به عنوان رئیس جمهور آلمان، نگرش سردتری نسبت به ایران داشت. به عنوان مثال، وی در ۴۱ مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از تبریک به مقامات ایران خودداری کرد.

دفتر ریسات جمهوری آلمان در این خصوص خبر داد: «امسال ، دستگاه رئیس جمهور متن مقدماتی را برای مقامات ایران تهیه كرد كه قرار بود با دستورالعمل تاييد دوباره از برلین جهت ارسال، به سفارت آلمان ابلاغ شود. با توجه به روابط پرتنش با ایران ، اشتاین مایر تصمیم گرفت تا این تلگرام تبریک را ارسال نكند، اما دیپلمات های آلمانی در تهران با عجله، این پیغام را پیشاپیش فرستادند».

چندی بعد، سفیر آلمان در ایران درمورد ارسال نادرست تلگرام به مقامات ایرانی اطلاع داد و اعلام نمود که رئیس جمهور آلمان امسال از تبریک به رئیس جمهور اسلامی ایران (به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) خودداری می كند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала