گزارش و تحلیل

رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر

© Photo / Seyed Abbas Araghchiرازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا فابیوس
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا فابیوس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چنین روزی، 5 سال پیش، وزرای امورخارجه ایران ( محمد جواد ظریف)، آمریکا (جان کری)،بریتانیا (فیلیپ هاموند)، فرانسه (لوران فابیوس)، آلمان (فرانک والتر اشتان‌مایر)، چین (وانگ یی) و همچنین ریاست عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیت اروپا (فدریکا موگرینی) امضای خود را زیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گذاشتند.

بخش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک، همراه با دمیتری اسمیسلوف، روانشناس، پروفسور انستیتوی اجتماعی – اقتصادی منطقه‌ای مسکو و گرافیست به تجزیه و تحلیل امضای تمام امضاکنندگان «برجام» و به رمزگشایی معنای پنهان در این امضاها،ویژگی‌های رفتاری هریک از آنها ، دیدگاه صاحب امضاها در باره خود و اطرافیان آنها، پرداخت.

کدام یک از وزیران برای دیگران «تله» می گذارد و به این ترتیب رفتار آنها را مطالعه می‌کند؟ کدام یک احتیاط و فاصله اجتماعی را ترجیح می‌دهد؟  کدام یک کاردوست و طرفدار ثبات است؟ کدام یک در ارایه اطلاعات خساست بخرج می‌دهد؟ کدام یک در انجام کارها کم تلاش است و از پند و توصیه خوشش نمی‌آید؟ کدام یک عصبی و اصولی است؟ و کدام یک از آنها، بازیگر است و منحصربفردی خود را به رُخ می‌کشد؟ اسپوتنیک توجه شما را با پاسخ این پرسش‌ها و خصوصیات روانی سایر امضاکنندگان برجام آشنا می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران
تفسیر خصوصیات صاحب این امضا - نشانگر ترکیب احتمالی سبک نوشتاری اروپایی ( نوشتن از چپ به راست) و سبک عربی (از راست به چپ – در آخر امضا) است.

© Wikipedia / GTVM92 / GTVM92امضای انگلیسی محمد جواد ظریف
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای انگلیسی محمد جواد ظریف

اما این امضای «اروپایی شده» برای صاحب آن یک امضای راحت است.
نکته مهم، رعایت فاصله در روابط متقابل- احتیاط، دقت و توجه، مطالبه رعایت آداب و رسوم در روابط متقابل.

© Wikipedia / SaMin SAmIN / SaMin SAmINامضای فارسی محمد جواد ظریف
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای فارسی محمد جواد ظریف

 در عین حال، عدم وجود هدایت کلاسیک در روابط با مردم. شخصیتی ایده‌ای – طرفدار زندگی و کار به خاطر ایده و اجرایی کردن آن. بدین ترتیب، چنین سبک رفتاری،به معنای خدمت به ایده خود در تمام عرصه‌های زندگی است.
متمایل به گستردگی رفتاری – تسلط تدریجی، تصاحب سمت‌های معین، مراحل (جمع‌آوری غنایم). با وجود این در رفتار شخصیتی، نوعی سیکلی بودن زندگی و بازگشت به «نقطه آغاز زندگی» مشاهده می‌شود- اعتقاد به جبری بودن احتمالی. یادآوری اعمال، توضیح و شرح اعمال خود و دیگران.
تضاد: احساسات درونی و در عین حال نیاز به رعایت فاصله در معاشرت. این نکته را می‌توان با ضرورت کنترل احساسات و عدم تحریک رفتار احساسی خود توضیح داد.
صاحب این امضا تمایل به توجیه و ارزیابی زندگی خود بر اساس اعمال انجام شده و نیاز به حمایت از سوی همفکران و یا مقامات بالا را دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه
امضایی بحد کافی استعاری. تمایل به ثبات و انجام کارهایی که احساس ثبات را موجب شود - شکل گویایی – کارگرایی، ورزش کردن و رعایت عادت‌ها. یادآوری اعمال، حوادث و گفته‌ها.

© Wikipedia / Sergey Lavrov / Sergey Lavrovامضای سرگئی لاوروف
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای سرگئی لاوروف

متمایل به قرار داشتن در یک چارچوب و مطالبات معین، انجام کارها و ادغام دو سطح، دو خط و بردارهای متفاوت، دو نقش که در هر یک از آن‌ها رفتارهای متفاوتی وجود دارد اما هیچ یک از آن‌ها وزین‌تر از دیگری نیست. همزمان، آن نقشی که صاحب امضا احساسات بیشتری را در آن نشان می دهد و پذیرش آن دردناک تر می‌گردد. به احتمال قرین به یقین، این یکی از آن مبحث‌ها و یا نقش‌هایی است که او برای خودش، بنیادی می‌پندارد.
تناسب خوب تئوری و عمل.  متمایل به تقسیم آنچه در حال وقوع است، حفظ تعادل در رفتار. اما: در خط وسط فعالیت‌های کاری، گرایش نمایش احساسات زیاد مشاهده می‌شود.
قادر به معاشرت در دو سطح «خودمانی» و «ریاست».

جان کری، وزیر اسبق امور خارجه ایالات متحده آمریکا

وی تفکر راهبردی دارد و متمایل به یک نوع مدیریت اقتدارگرا با زیردستان است.
قادر به «فرار» سریع و دیپلماتیک و عدم پاسخگویی به سوالات ناخواسته و پایان گفتگو. ارایه اطلاعات به میزانی که برای خود ضروری می‌داند.

© Wikipedia / Connormah, John Kerry / Connormah, John Kerryامضای جان کری
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای جان کری

در جزئیات – بحدکافی یکنواخت و قابل پیش‌بینی. در عین حال، در جزئیات، بیشتر متمایل به «مجری خوب بودن» تا ریاست. صاحب امضا، این را دوست ندارد و زود دست به عقب‌نشینی می‌زند. به احتمال زیاد گرایش واگذاری این نوع از فعالیت به دیگران، مشاهده می‌شود. و اگر این امر به زندگی شخصی صاحب امضا مربوط شود، او مسائل خانوادگی را به همسرش واگذار می‌کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین
امضای نوع هیروگلیفی کمتر چیزی برای مدل اروپایی تفسیر آن بدست می‌دهد.
هیروگلیف – ترکیبی از حروف نیست، بلکه یک «نگارگر» است که در آن کنه معنایی وسایل و یا پدیده و یا فاعل بشکل فشرده‌ای تعریف می‌شود.
این امضا را از موضع مدل دینامیک رفتاری مورد تفسیر قرار می‌دهیم.


روند کند «درگیر شدن» در فرایندی که قبل از پایان عمل، وقت زیادی برای آن صرف می‌شود. حافظه خوب در رابطه با رویدادها،اعمال،ابراز عقیده قبل از به پایان رساندن کار.
متمایل به ثبات.
متمایل به زندگی و ارزیابی رفتار خود و اطرافیان از موضع قوانین خاص دنیای درون خود. توصیه و پند و اندرز را نمی پسندد.

فدریکا موگرینی، رییس وقت دیپلماسی اتحادیه اروپا
امضا از این نظر جالب است که در قسمت اول آن، صاحب آن، به حرف اول نام خود اشاره می‌کند و خود را به عنوان فردی با اعتماد به نفس، منحصربفرد و اصولی به خود و دیگران می شناساند. قسمت دوم امضا تا حدی یادآور خط عربی است (شاید در کشورهای عربی خدمت کرده است). آشکارا زندگی خود را به دو قسمت تقسیم می‌کند.
امضا در هر دو قسمت آن متعادل است.

© Wikipedia / Dans / Dansامضای فدریکا موگرینی
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای فدریکا موگرینی

در وسط امضا، از جایی که حرف «g» نوشته شده است، قسمت دوم امضا شروع می‌شود که خیلی چیزها بشکل خط‌چین نوشته شده است. بطور سنتی، قسمت چپ امضا گویای تمایل به تئوری و برنامه‌ریزی نظری است. قسمت دیگر امضا نمایانگر اجرای عملی ایده‌هاست.
تمایل به ایجاد تعادل بین تضادهای خود یکی از مدلهای تفکر و رفتار است. این نکته مهمی است که او از ضعف و قدرت خود آگاه است و سعی می‌کند تعادلی بین آن‌ها برقرار سازد. در عین حال، نقطه ضعف صاحب امضا – اجرایی کردن ایده‌هایی خود است. این می‌تواند هم اجرای ایده های کاری باشد و هم آنچه به روابط شخصی مربوط می‌شود.

 

فیلیپ هموند، وزیر پیشین امور خارجه بریتانیا رفتار خود و دیگران و اعمال و گفتار افراد را از موضع شاخص درونی رفتاری مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
وی رادای توانایی برداشت هنری از واقعیت، متمایل به هنرمندی و ابراز وجود هنری، درک سمبولیک زندگی است.

© Wikipedia / Rt Hon Philip Hammond MP / Rt Hon Philip Hammond MPامضای فیلیپ هموند
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای فیلیپ هموند

صاحب این امضا تمایل و نیاز به تذکر منحصربفردی خود به عنوان یک فرد و نه نماینده خانواده خود دارد. شاید سرچشمه آن عقده دوران جوانی و عدم امکان تحقق بخشیدن به آن در سطح ضروری باشد. در صورت گفتگو و معاشرت با او، صاحب امضا به عنوان یک شخصیت مجزا، این رابطه را پذیرا و تماس برقرار می کند.
وقتی صحبت از قوم و نژاد، نام خانوادگی در میان باشد، به سبک اقتدارگرایانه معاشرت و مخفی‌کاری رومی‌آورد. در خانواده در مقایسه با معاشرت، بیشتر رعایت عادت‌های همیشگی را ترجیح می‌دهد.
به طور دقیق دو نقش را از هم جدا می‌کند – کاری و هنری.

لوران فابیوس، وزیر سابق امور خارجه فرانسه
شخصیتی اصولگرا و متمایل به اقدامات و اعمال تند و شدید است. متمایل به تأکید قدرت رهبری خود و نشان دادن برتری خود با یادآوری خدمات خود در گذشته. 

© AFP 2023 / Jacques Demarthon امضای لوران فابیوس
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای لوران فابیوس

پس از اعلامیه‌های احساساتی و کارا، کار اصولی پر زحمت را تا حدودی بطور عصبی آغاز می‌کند. احتمال برگشت پس از اعلامیه‌های تند وجود دارد. برای صاحب امضا، تأثیر برداشت اول اهمیت دارد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان
متمایل به مدلسازی موقعیت های اصولی با هدف نظارت بر رفتار دیگران است. در عین حال، در زمان تعامل با دیگر افراد، سعی می‌کند در یک سطح با دیگران و نه از موضع برتری (رهبری) در معاشرت شرکت داشته باشد. اما این موضوع، نوعی «تله» است، زیرا در این نوع معاشرت، او به نظارت بر رفتار دیگران می پردازد و خودش در این زمان از منطق اصولی نظاره‌گر است و متمایل به ارزیابی موقعیت و افراد از موضع شاخص درونی رفتاری خود است.

© Wikipedia / Frank-Walter Steinmeier / Frank-Walter Steinmeierامضای فرانک والتر اشتاین‌مایر
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا اشتاین‌مایر - اسپوتنیک ایران
امضای فرانک والتر اشتاین‌مایر

پارانوئیدی- متمایل به تعیین هدف و رسیدن به آن. فردی مسئول و استوار. هنگام گذار از مواضع اصولی و مهم به مدل عادی و روزانه رفتاری، ابراز نگرانی و سردرگمی آشکار می شود. اما پس از چنین مرحله‌ای، بخوبی با وضعیت وفق می یابد و به تصمیمگیری و حل و فصل مسائل عادی می‌پردازد. شاید تا حدودی متشنج ( از نظر مسئولیت و یا عدم اجرای درست اهدافی که در مقابل خود قرار داده است). نقش تخصصی و حرفه‌ای خود را درک می‌کند اما به کمال‌گرایی گرایش دارد.
در آغاز فعالیت کاری پرانرژی و لجباز است و در زمان اتمام کارها، کنترل را هر چند در سطح پایین‌تر حفظ می‌کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала