گزارش و تحلیل

آیا دولت عراق سعی دارد از نفوذ ایران خارج شود؟

© Flickr / Benno Hansenآیا دولت عراق سعی دارد از نفوذ ایران خارج شود؟
آیا دولت عراق سعی دارد از نفوذ ایران خارج شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصطفی الکاظمی نخست وزیرعراق، سیاستمدار فالح الفیاض را از سمت ریاست آژانس امنیت ملی و مشاور امنیت ملی برکنار کرد.

اسپوتنیک - او تقریباً ۱۰ سال در این پست بود. این تصمیم روز شنبه توسط دفتر نخست وزیری عراق منتشر شد. شماری از سیاستمداران عراقی ظن آن دارند که این برکناری سرآغاز کمپین الکاظمی به قصد کاهش نفوذ تهران در سیستم سیاسی عراق است.

هادی جلو مرعی، رئیس مرکز دیده بان آزادیهای مطبوعاتی عراق، به اسپوتنیک توضیح داد که آیا دولت الکاظمی واقعاً در تلاش است تا از نفوذ تهران خارج شود و آیا باید در انتظار موج جدیدی از اعتراضات گسترده بود؟ این محقق عراقی معتقد است که رسالت اصلی دولت الکاظمی محدود کردن نفوذ ایران در عراق است و برکناری فالح الفیاض تنها بخشی از یک برنامه گسترده است.

هادی جلو مرعی گفت: "الکاظمی یک سیاستمدار طرفدار آمریکا است. او انتظار دارد كه عراق به یك كشور كاملاً سكولار تبدیل شود و به همین منظور او باید از نفوذ تهران خلاص شود و نقش گروه های مسلح طرفدار ایران را در کشور محدود کند. اما اگر مردم نسبت به چنین تغییراتی واکنش منفی نشان دهند، باید از این خط منحرف شد.

کودتاهای آمریکایی، بیخ گوش ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کودتاهای آمریکایی، بیخ گوش ایران

ناگفته نماند که پاسخ جمعیت طرفدار ایران در عراق کاملاً امکان پذیر است که سال گذشته سلسله اعتراضات را در بغداد و سایر شهرهای بزرگ عراق برگزار کرد. شاید نیروهای طرفدار ایران حتی سعی کنند یک واکنش شدید اجتماعی را برانگیزند.  

هادی جلو مرعی گفت: برخی از نیروهای طرفدار روحیات شیعه و مطابق با آن، هواخواه ایران اطمینان دارند که نخست وزیر الکاظمی آنها را هدف قرار می دهد. بنابراین روزهای آینده مملو از واکنش های غیر منتظره است. البته نه این نیروها و نه تهران آشکارا مقابله نخواهند کرد. قرار است واکنش رسمی بسیار محدود باشد. با این حال، خیابان به راحتی می تواند شعله ور شود. و باید درانتظار همین باشیم.

گفتنی است که واکنش رسمی تهران یا نیروهای طرفدار ایران نسبت به اقدامات نخست وزیر عراق هنوز منتشر نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала