گزارش و تحلیل

در ایران کسی به سیاست مستقل کشورهای اروپایی خوش‌بین نیست

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر در ایران کسی به سیاست مستقل کشورهای اروپایی خوش‌بین نیست
در ایران کسی به سیاست مستقل کشورهای اروپایی خوش‌بین نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای اروپایی در برهم زدن توافقات قبلی با جمهوری اسلامی ثابت کردند که با یک تاخیری، همراه ایالات متحده هستند.

اسپوتنیک - مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته در جریان یک سخنرانی آنلاین برای شرکت‌کنندگان در نشست اندیشکده‌ای در بروکسل، پایتخت بلژیک اعلام داشت که محور گفت‌وگوهای واشنگتن و کشورهای اروپایی، قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خواهد بود.

پمپئو تصریح کرد: آمریکا در هفته‌های آتی نیز به مذاکره با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تصویب شود. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که در صورت لغو تحریم تسلیحاتی، ایران خواهد توانست جنگنده از چین و روسیه بخرد.

مسلح کردن یا نکردن ایران؛ مسئله این است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مسلح کردن یا نکردن ایران؛ مسئله این است

اسپوتنیک در این زمینه با علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه همکلام شده است.

اسپوتنیک - ایالات متحده تا چه حدی می‌تواند کشورهای اروپایی را در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با خود همراه کند؟

کشورهای اروپایی در برهم زدن توافقات قبلی با جمهوری اسلامی ثابت کردند که با آمریکا با یک تاخیری همراه هستند یعنی اگر تا پیش از این بحث بر این بود که در حوزه‌های مختلف اختلاف نظراتی هست؛ تحرکات اخیر اروپایی‌ها نشان داد که مسیر قبلی در راستای همگامی با آمریکا را پیش می‌روند اما با یک تاخیر مشخص.

اسپوتنیک - تمدید این تحریم‌ها چه تاثیری بر روی ایران و سیاست‌های دفاعی این کشور خواهد گذاشت؟

واقعیت اینست که به دلیل پیشرفت‌های متعددی که جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی داشته است، تحریم‌ها خیلی نمی‌تواند باعث تضعیف ساختار دفاعی ایران شود؛ اما اینکه آقای پمپئو بخواهد از سیاست قدیمی و نخ نما شده ایران هراسی در این موضوع استفاده کند، یک گردش به عقبی است که پیش از این نیز بارها شاهد آن بوده‌ایم. واقعیت این است که در ایران کسی به اروپایی‌ها برای انجام و حرکت در راستای سیاست مستقل خیلی خوش‌بین نیست.

اسپوتنیک – آمریکایی‌ها از مطرح کردن موضوع خرید جنگنده‌ از روسیه و چین توسط ایران، در حالی که هنوز خریدی اتفاق نیافتاده است، به دنبال چه هدفی هستند؟

سلامی: تحریم ها تاثیری در وضعیت دفاعی ایران ندارد - اسپوتنیک ایران
تحریم ها تاثیری در وضعیت دفاعی ایران ندارد

مطرح کردن این موضوع بهانه‌ای است برای اتفاقات دیگر، یعنی یک گردش به عقب است تا از یک طرف سیاست ایران هراسی دنبال شود و از سوی دیگر تلاش بر این است که بین ایران و متحدانش یک فاصله‌ای از طریق بیان چنین بحث‌هایی بیاندازند.

 یکی از نکات این موضوع اینست که آقای پمپئو مشخصا می‌داند که در بحث تحریم‌ها و فشارهای که قرار است بر ایران وارد شود، مسکو و پکن مخالفت خواهند کرد و از یک سو در تلاشند این مخالفت روسیه و چین را به خرید جنگنده و منافع دو کشور معطوف کنند و از سوی دیگر به دنبال سیاست ایران هراسی هستند و حتی اطلاعاتی که آقای پمپئو مطرح کرده بود اطلاعات ناقص و غلطی بود؛ یعنی حتی همان دروغ‌ها را نیز نتوانسته بودند به نوعی سرهم کنند که خروجی منطقی داشته باشد.

واقعیت هم اینست که ساختارهای دفاعی جمهوری اسلامی بیش از اینکه متکی به کشورهای دیگر باشد، بومی است و در حوزه دفاعی اخیرا نیز جنگنده کوثر که وزارت دفاع تحویل نیروهای مسلح داده است، صفر تا صد ساخت داخل ایران بوده است.

اسپوتنیک – پیش بینی شما در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چیست؟

پیش بینی در مسائل سیاسی کار درستی نیست ولی باور بنده اینست که رفتار اروپایی‌ها با توجه به سابق آنها به خصوص در سیاست‌های کلی در حوزه نظامی مستقل از ایالات متحده نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала