گزارش و تحلیل

آمریکا با تحریم سوریه، گل به خودی می زند

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا با تحریم سوریه، گل به خودی می زند
آمریکا با تحریم سوریه، گل به خودی می زند   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استراتفور، مرکز تحلیلی آمریکا می گوید که این تحریم ها سوریه را با روسیه و ایران گره می زند و از سوی دیگر به اقتصاد آن ضربه زده و مواضع شبه نظامیان را تقویت می کند.

اسپوتنیک با استناد به این مرکز می نویسد: تحریم های جدید ایالات متحده علیه دولت سوریه احتمالاً وابستگی دمشق به حمایت روسیه و ایران را تقویت می کند و مانع از حمایت آن از طرف شرکای احتمالی مانند چین و امارات متحده عربی می شود.

در 17 ژوئن، ایالات متحده تحریم هایی را علیه 39 نفر دارای رابطه با مقامات سوریه از جمله علیه رئیس جمهور بشار اسد و همسرش اعمال کرد. واشنگتن همچنین تصریح کرد که محدودیت های جدیدی تهیه می شود که باید دولت سوریه را به مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل بازگرداند.

چین: آمریکا دیگر حقی برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی ضد ایرانی ندارد - اسپوتنیک ایران
چین: آمریکا دیگر حقی برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی ضد ایرانی ندارد

به دنبال اعمال تحریم های شدیدتر ایالات متحده، کشورهایی که قبلاً علاقه مند به ارائه کمک به سوریه بودند، بعید به نظر می رسد که در بازسازی این کشور ویران شده بر اثر جنگ شرکت داشته باشند. اقتصاد سوریه که در نتیجه نه سال جنگ داخلی آسیب دیده و تجارت دارای اهمیت حیاتی آن با لبنان همسایه پس از رکود اقتصادی آن بی فائده شده،   فرصت های بسیار محدودی برای بازسازی مقیاسی  اقتصادی دمشق باقی می گذارند. از این گذشته گسترش کووید-19 در سوریه امکان پذیر است. سازمان ملل مبالغ لازم برای بازسازی سوریه را 500 میلیارد دلار برآورد کرده است.

با این حال، نزدیکترین متحدین سوریه - روسیه و ایران - نمی خواهند و نمی توانند این مبلغ را تأمین کنند، زیرا خود آنها در شرایط سخت قرار دارند. بنابراین، دمشق به دنبال شرکای احتمالی دیگر از جمله امارات متحده عربی و چین است. با این حال، پس از اعمال تحریم ها، این کشورها و بازرگانی آنها بعید است که به خاطر کسب منافع اقتصادی متوسط  حاصله ​​از قراردادهای بازسازی سوریه، خواهان خطرات حتمی ناشی از اعمال اقدامات بالقوه قطعی آمریکا باشند. در نتیجه ، مسکو و تهران اصلی ترین کانال های ارتباط با جامعه جهانی برای دمشق باقی خواهند ماند.

تحریم ها وضعیت اقتصادی در حال حاضر دشوار سوریه را نیز بدتر می کند. آنها ثبات سرزمین های وفادار به اسد را متزلزل کرده و به طور فزاینده به قدرت خانواده اسد در کشور تهدید می کند. فروپاشی مالی می تواند توانایی های نظامی مقامات سوریه را تضعیف کند و محیط مساعدتری را برای شبه نظامیان از جمله افراد مرتبط با دولت اسلامی و القاعده ایجاد کند و به آنها فرصت می دهد تا مجدداً فعالیت خود را در کشور ترتیب داده و فعالیت های خود را گسترش دهند.

(دولت اسلامی  و القاعده - سازمان های تروریستی ممنوع شده در روسیه است).

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала