گزارش و تحلیل

ویروس کرونا و تاثیراتش بر صادرات کالاهای ایرانی به روسیه

© Sputnik / Evgeny Biyatovویروس کرونا و تاثیراتش بر صادرات کالاهای ایرانی به روسیه
ویروس کرونا و تاثیراتش بر صادرات کالاهای ایرانی به روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از مشکلات اصلی واردکنندگان آبزیان چون ماهی و میگو ایرانی به روسیه در بخش گمرکی و ترخیص کالا می باشد.

اسپوتنیک - سفارت ایران در مسکو اعلام داشت که، بررسی راه های افزایش صادرات مواد لبنی و آبزی به روسیه در تماس بین سفیر ایران و رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامپزشکی و گیاهی روسیه ️کاظم جلالی سفیر ایران روز دوشنبه مورخ ۲ تیر ماه ۱۳۹۹ در تماسی ویدئویی با سرگئی دانکورت رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامپزشکی و گیاهی روسیه گفتگو و تبادل نظر نمودند.

افزایش حجم مبادلات بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا - اسپوتنیک ایران
افزایش حجم مبادلات بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

طرفین در این گفتگو موضوعات مربوط به راهکارهای رفع موانع موجود و توسعه همکاری های فی ما بین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفتگو، صدور مجوز برای شرکت های ایرانی جدید جهت ارسال محصولات لبنی و آبزی به روسیه بود که در این راستا مقرر گردید نماینده طرف روسی و نماینده شرکت دامپزشکی ایران طی ارتباط مستمر، موضوعات را پایش و بررسی و در اسرع وقت نسبت به رفع موانع اقدامات مقتضی را بعمل آورند.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو پرسش هایی را از این نمایندگی ایران در روسیه مطرح کرد.

دلیل تماس سفارت ایران با سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و گیاهی چیست؟ در چه رابطه محدودیت هایی وضع شد، دلیل آن چیست؟

محدودیت ها مربوط به تغییر و تحولات در مرز یاراک کازمالیار داغستان و ایجاد زیرساخت های نظارتی گمرک بوده است.

چه تعداد (تقریبی) شرکت ایرانی حاضر به ارسال محصولات لبنی و دریایی به روسیه هستند؟

در حال حاضر پنج شرکت مجوز ارسال محصولات لبنی به روسیه دارند که فعال هستند. شرکت های زیادی نیز محصولات آبزی از جمله ماهی و میگو به کشور روسیه ارسال می کنند.
آرمین شریفی یکی از واردکنندگان میگو به روسیه شرکت لیواریا در مسکو در همین رابطه به خبرنگار اسپوتنیک توضیحاتی ارائه داد.

در حقیقت مشکلات واردکنندگان آبزیان چون ماهی و میگو ایرانی به روسیه در بخش گمرکی و ترخیص کالا مربوط می شود، بسیاری از مجوزها و گواهی نامه ها در سال های پیش طی مذاکرات و گفتگوهای دو کشور اخذ شده و تا حدودی هم مسیر هموارتر شده است.

View this post on Instagram

A post shared by LIVARIA Креветки Москва (@livaria.ru) on

از دیگر مشکلات می توان به عدم شناخت کالای ایرانی در بازارهای روسیه اشاره کرد، شایان ذکر است بسیاری از کالاهای ایرانی در روسیه شناخته شده هستند ولی در زمینه آبزیان و لبنی به صورت کامل این شناخت ایجاد نشده است؛ علاوه بر این به دلیل سخت گیری و نبود تسهیلات مطلوب و تعرفه های بالای گمرکی، برای مثال برای واردات خاویار 37 درصد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هزینه ها را بالا می برد و به همین دلیل بسیاری از تجار ایرانی ریسک بازار روسیه را نمی پذیرند.

میوه و سبزیجات به مراتب راحت تر از مواد لبنی و آبزی وارد روسیه می شوند و به مراتب مدارک لازم برای صادرات و واردات محصولات نیز پروسه راحت تر و کوتاه تری را طی می کنند.

برای صادرات محصولات ایرانی به روسیه باید در روسیه نمایندگی یا شرکتی افتتاح شود، لازمه یک شرکت روسی که در روسیه برای واردات محصول ایرانی می خواهد فعالیت داشته باشد وجود پرسنل در شرکت، بخش مارکتینگ، انبار و قسمت های مختلف دیگر می شود که تمامی این موارد نیاز سرمایه گذاری در این بخش را دارد، پس حداقل شرایط باید در بخش صادرات و فروش محصولات در کشور هدف به نوعی باشد که صادر کننده بتواند سالانه 8-9 کانتینر محصول مورد نظر خود را روانه بازار نماید، تا مخارج مورد نیاز هم تامین گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала