گزارش و تحلیل

پوتین؛ آموزگار تاریخ برای غرب

© Sputnik / Alekseiy Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین؛ آموزگار تاریخ برای غرب
پوتین؛ آموزگار تاریخ برای غرب  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از فوربز: ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت در مورد تاریخ جنگ جهانی دوم، درسی به غرب بیاموزد. چرا؟

اسپوتنیک - بار دیگر رئیس جمهور روسیه دیدگاه خود را در مورد حوادث جنگ جهانی دوم برای غرب روشن کرد. چرا 75 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم و در دنیایی کاملاً متفاوت، این مسئله از چنین اهمیتی برخوردار است؟

پوتین در روز یادبود بر روی مقبره سرباز گمنام تاج گل گذاشت + ویدئو - اسپوتنیک ایران
ادای احترام پوتین به مقبره سرباز گمنام + ویدئو

جیمز رودجرز روزنامه نگار سابق بی بی سی در مسکو می نویسد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به دلیل شیوع کووید-19 مجبور شد مراسم رژه نظامی در مسکو برنامه ریزی شده به مناسبت 75 سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم موکول کند. با این حال، او این فرصت را از دست نداد که بار دیگر دیدگاه خود را برای غرب توضیح دهد.

در ابتدا قرار بود که حدود 15 هزار سرباز و صدها دستگاه تکنیک نظامی در مراسم رژه در تاریخ 9 مه در میدان سرخ شرکت کنند. این رژه ادای احترام به سربازان شوروی است که هیتلر را شکست دادند و همچنین راهی برای نشان دادن قدرت نظامی روسیه است.

اما به دلیل ویروس کرونا برگزاری رژه پیروزی به تعویق افتاد. تصمیم گرفته شد که امسال رژه پیروزی در تاریخ 24 ژوئن - در سالگرد اولین رژه پیروزی، که در سال 1945 برگزار شد، برگزار شود.

در آن دوره اتحاد شوروی، ایالات متحده و متحدین آنها پیروزی را با هم جشن گرفتند. زیرا آنها با یک هدف مشترک متحد شده بودند.

امروز همه چیز متفاوت است و اکنون تاریخ به عرصه دیگری از خصومت ها در جنگ خبری بین المللی فعلی تبدیل شده است. پوتین هرگز قبول نخواهد کرد که نقش کشورش در شکست نازیسم به نوعی کمرنگ داده شود یا اینکه بدون احترام به آن نگریسته شود.

پوتین نسبت به "تمسخر خاطره" مربوط به نقش اتحاد شوروی در آن جنگ هشدار می دهد.

سفارت روسیه ! - اسپوتنیک ایران
واکنش آمریکا به مقاله پوتین در باره جنگ جهانی دوم

پوتین در مقاله طولانی خود به زبان انگلیسی منتشره در مجله "نشنال اینترست" و در وب سایت رسمی کرملین هشدار می دهد: "تجدید نظر طلبی تاریخی که مظاهر آن اکنون در غرب مشاهده می شود به ویژه با توجه به موضوع جنگ جهانی دوم و نتیجه آن، خطرناک است.

رهبر روسیه در درجه اول به قطعنامه پارلمان اروپا تصویب شده در سپتامبر 2019 اشاره می کند، که "مستقیماً اتحاد شوروی به همراه آلمان نازی به برپایی جنگ جهانی دوم را متهم کرد".
پوتین نتیجه گیری واضحی را بیان می کند: " مسخره کردن حافظه - این یک چیز رذیلانه است".

پوتین همچنین می نویسد که او قصد ندارد " دور جدیدی از رویارویی خبری بین المللی را در زمینه تاریخ، که می تواند سبب درگیری بین کشورها و مردمان شود" آغاز کند.
کاملاً ممکن است که او این کار را انجام دهد، عمدا یا نه، اما او می خواهد همه نکات نامشخص را از پیش روشن کند.

مقیاس قربانیان اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم.

چرا 75 سال پس از پایان جنگ و در دنیایی کاملاً متفاوت، این مسئله از چنین اهمیتی برخوردار است؟

پاسخ اول در باره مقیاس قربانیان اتحاد شوروی در آن جنگ است. طبق برآوردهای عمومی، در آن جنگ اتحاد شوروی بیش از 20 میلیون نفر را از دست داد. پوتین در مقاله خود می نویسد که اتحاد شوروی "تقریباً 27 میلیون نفر را از دست داده است" و برای مقایسه می افزاید: "اتحاد جماهیر شوروی یکی از هر هفت شهروند خود را از دست داد، انگلیس یکی را از 127 نفر- یک و ایالات متحده از میان 320 نفر، یکی را از دست داد."

سخنرانی پوتین به مناسبت 75 ـ مین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
متن کامل مقاله ولادیمیر پوتین برای نشریه نشنال اینترست

علاوه بر این، تاریخ خود روسیه در قرن بیستم میلادی می تواند پاسخ به این سؤال باشد. در طی این قرن روسیه علاوه بر جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، یک انقلاب و یک جنگ داخلی، تغییر رژیم از سلطنت به کمونیسم و ​​سپس فروپاشی سیستم کمونیستی در سال 1991 را تجربه کرد. در زمینه این تکان ها، پیروزی بر آلمان نازی به عنوان یک پیروزی واقعی است که هنوز هم به عنوان نیرویی قادر به متحد کردن کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

و اظهارات ترامپ در توئیت کاخ سفید در تاریخ 8 مه 2020 برای روسیه غیر قابل قبول است. او چنین نوشت: "در 8 مه 1945، آمریکا و انگلیس نازی ها را شکست دادند! "روح آمریکا همیشه پیروز خواهد بود. در نهایت، دقیقاً همان اتفاقی افتاده است ."

در تاریخ 25 آوریل، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیانیه مشترکی را به مناسبت 75 سالگرد ملاقات متفقین در البه صادر کردند. اما غفلت از نقش روسیه در جشن 8 مه، روز پیروزی بر نازی ها در اروپا، مورد نارضایتی طرف روسی بود. "آر تی" خبرگزاری طرفدار کرملین توئیت فوق الذکر را "عجیب" نامیده پرسید: "آیا کسی را فراموش نکردید؟"

پوتین در مقاله خود به یک پیام که نخست وزیر انگلیس وینستون چرچیل در سپتامبر 1944 به رهبر اتحاد شوروی، ژوزف استالین ارسال کرد، اشاره نمود. در این گزارش، چرچیل اعتراف کرد که "این ارتش روسیه بود که روده را از دستگاه نظامی آلمان بیرون کشید".

در حالی که روسیه عواقب کرونا را دفع می کند و مجبور است روابط دشوار با غرب را قبول کند، پوتین در نظر دارد همه کارها را انجام دهد تا نه مردم کشورش و نه سایر جهان فراموش نکنند که اتحاد شوروی چه سهمی در پیروزی بر فاشیسم ادا کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала