گزارش و تحلیل

آیا آمریکا به سرنوشت شوروی سابق دچار خواهد شد؟

CC0 / 12019 / آیا آمریکا به سرنوشت شوروی سابق دچار خواهد شد؟
آیا آمریکا  به سرنوشت شوروی سابق دچار خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیکلا باروه، روزنامه نگار فرانسوی در مقاله خود در روزنامه فیگارو ابراز عقیده می کند که 30 سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، سرنوشت مشابهی ایالات متحده را تهدید می کند.

به گزارش اسپوتنیک،  دلیل این امر ، به نظر وی ، سیاست "خودكشی" دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده  آمریكا است كه  این کشور را در فضای جنگ داخلی فرو می برد.

به گفته نویسنده ، آمریکا امروز چهار بحران را بطور همزمان تجربه می کند. طبق گفته باروه ، بیماری همه گیر کووید ـ 19 یک پرل هارپر جدید (نبرد خونینی در جنگ جهانی دوم) برای ایالات متحده تبدیل شده که تاکنون جان  110 هزار نفر از شهروندان را گرفته است. این منجر به رکود دارای ابعاد تاریخی شده که طی آن  45 میلیون نفر در عرض سه ماه بیکار شدند و پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی در سال 2020 6.5٪ کاهش یابد. قتل جورج فلوید توسط پلیس در مینیاپولیس باعث شورش های نژادی و آغاز موج غارتگری در شهرهای آمریکا شد و یادآور اعتراضات سال 1968 پس از ترور مارتین لوتر کینگ است. سرانجام اینکه پوپولیسم دونالد ترامپ و متوسل شدن وی به قانون سال  1807 برای سرکوب قیام ها و واگذاری احیای نظم در کشور به ارتش برخلاف مبانی حاکمیت قانون و با وجود اعتراضات فرماندهان ارتش ، ایالات متحده را به آشوب می کشاند.

واکنش وزارت خارجه روسیه به اعتراضات گسترده در آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه روسیه به اعتراضات گسترده در آمریکا

روزنامه نگار فرانسوی  خاطرنشان می کند رئیس کاخ سفید با دور زدن کنگره ، فشار بر دادگستری و ارتش ، در حال از بین بردن سیستم کنونی توازن قدرت در آمریکا است. اما با وجود تمام اشکالات آشکار در سیاست ترامپ ، وی هنوز انتخاب مجدد در سال 2020 را از دست نداده است. باروره تأکید می کند که این امر تا حد زیادی به دلیل ضعف جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات است.

پیش از این ، "جروزالم پست" نوشته بود که ایالات متحده به سرعت مواضع خود را از دست داده و "رو به زوال" است و روسیه ، چین و سایر کشورها از این وضعیت بهره برداری می کند

الکسی پوشکوف ، سناتور روسی نیز به نوبه خود خاطرنشان کرده که ایالات متحده وارد دوره "آشفتگی" شده است.

یادآور می شود پس از کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست ماموران پلیس در جریان بازداشت خشونت بار وی ، در مینیاپولیس و تعداد زیادی از شهرهای دیگرآمریکا  اعتراضات و تظاهرات مردمی برگزار می شود . در ویدئوی منتشر شده مربوط به صحنه برخورد پلیس با جورج فلوید دیده می شود که ماموران پلیس به دست او دست بند زده اند و یکی از نیروهای پلیس نیز زانوی خود را روی گردن او گذاشته و فشار می دهد، جورج فلوید نیز می گوید که نمی تواند نفس بکشد. در نهایت این اتفاق منجر به مرگ جورج فلوید می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала