گزارش و تحلیل

ماجرای آقای تاجگردون چیست؟

© Photo / IRNAماجرای آقای تاجگردون چیست؟
ماجرای آقای تاجگردون چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از اتفاقاتی که اخیرا در سطح سیاسی ایران سر و صدای زیادی به پا کرده بحث تصویب اعتبار نامه آقای تاجگردون توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

ماجرای تاجگردون پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی داغ شد.

زمانیکه در شبکه‌های اجتماعی او را متهم به "رانتخواری"، "باند بازی" و "فامیل بازی" کردند.

ادعا‌های زیادی علیه این نماینده مجلس مطرح شد.

پاسخ شورای نگهبان به نامه دوم معترضان در خصوص اعتبار مدرک دکتری یک نماینده مجلس   - اسپوتنیک ایران
پاسخ شورای نگهبان به نامه دوم معترضان در خصوص اعتبار مدرک دکتری یک نماینده مجلس

حتی بسیاری تصور می‌کردند او توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شود.

اتفاقی که ابتدا رخ داد اما با اعتراض تاجگردون شورای نگهبان رای خود را تغییر داد و او را تائید صلاحیت کرد.

تاجگردون در زمان تبلیغات انتخاباتی با تشکیل کمپینی بزرگ و ریخت و پاش‌های عجیب و غریب خبرساز شد و موج منفی گسترده‌ای علیه او ایجاد گردید و فیلم برنامه انتخابی اش در شبکه های اجتماعی به عنوان هزینه کرد گذاف برخی کاندیداها دست به دست می شد، اما همه این‌ها باعث نشد که مردم گچساران به او رای ندهند.

او نزدیک به ۴۰ هزار رای کسب کرد آرایی که برای سومین پیروزی تاجگردون در انتخابات مجلس کافی بود.

حالا بحث تائید اعتبار نامه تاجگردون از سوی اصولگرایان مطرح شده بود. چهره‌های شاخص این جریان از جمله علیرضا زاکانی نماینده قم به همراه چند نماینده مشهور تهران تلاش خود را برای رد اعتبارنامه منتخب گچساران آغاز کردند.

 اعتراض آنها به اعتبارنامه به همان گزارش تخلفات، "رانتخواری"، "فامیل بازی" و ... باز می گشت. 

روسیه در انتشار اخبار جعلی درباره  ویروس کرونا در شبکه های اجتماعی دست ندارد - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران نسبت به کشف بیش از ۳۰ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب تهران +عکس

اعتبار نامه ابتدا در شعبه بررسی شد و به همراه اعتبار نامه دو نماینده دیگر رد شد. پس از آن اسناد اعتراض به اعتبارنامه‌ها به شورای نگهبان ارسال گردید.

پس از گذشت چند روز شورای نگهبان نظر خود را به مجلس داد، شعبه ۱۲ دوباره اعتبارنامه جنجالی تاجگردون را در جلسه‌ای چند ساعته بررسی کرد و نهایتا آن را تائید کرد.

اما همانطور که گفته شد در صحن علنی رای کافی را نگرفت در حالی که  اعتبارنامه دو نماینده دیگر مورد تائید شعبه و نمایندگان قرار گرفت.

باید توجه داشت که علیرغم اینکه آقای تاجگردون جزو جناح اصلاح طلب به حساب می آید اما درون خود جناح اصلاح طلب هم مخالفان زیادی دارد و در اصل این اصلاح طلب ها بودند که مستنداتی را بر علیه آقای تاج گردون مطرح کردند، مستنداتی که مستمسک مخالفت با عضویت آقای تاج گردون در مجلس شد.

حالا باید منتظر ماند و دید نظر کمیسیون تحقیق چیست؟
جناب آقای قالیباف رییس مجلس در این باره به تاجگردون توضیح داد: "پرونده شما به کمیسیون تحقیق می‌رود و ۱۵ روز وقت است و شما می‌توانید نظرت خود را به آن‌ها بگویید؛ کمیسیون تحقیق یا اعتبارنامه شما را تایید می‌کند و یا رد، اما اگر این اعتبارنامه رد شد موضوع مجددا به صحن می‌آید و شما در صحن وقت دارید اظهارنظر کنید سخنگوی شعبه هم می‌تواند اظهار نظر کند".

حال بحثی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا بحث آرای مردم پس از تایید یک نماینده توسط شورای نگهبان چه می شود؟

به هر حال آقای تاجگردون در فرایند انتخابات توانسته رای حوزه انتخابیه خود را به دست آورد.

از سوی دیگر اگر بنا باشد آقای تاج گردون بتواند برای مردم حوزه انتخابیه خود در مجلس کاری را انجام دهد قطعا نیاز به حمایت دیگر نمایندگان دارد وگرنه در مجلس نمی تواند کاری را از پیش ببرد و قطعا اگر در مورد او ذهنیت های منفی درون مجلس وجود داشته باشد قطعا هر طرح وبرنامه ای را بخواهد پیشنهاد دهد با مخالفت و یا تشکیک بسیاری از نمایندگان مواجه خواهد شد و امکان پیش برد آن وجود نخواهد داشت.

به هر حال مجلس شرایطی را دارد که نیاز به همراهی دیگر نمایندگان جزو اوجب مسلمات است.

معادله ای بسیار پیچیده که شاید تنها کسی که می تواند آن را حل کند خود آقای تاج گردون باشد که آیا می خواهد اصرار بر ماندن در مجلس حتی بدون اینکه بتواند کاری را برای حوزه انتخابیه اش انجام دهد داشته باشد یا کنار کشیدن و انتظار فرصتی دیگر برای خدمت به حوزه انتخابیه اش.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала