گزارش و تحلیل

روسیه – غرب: نبردی در اعماق اقیانوس

© Sputnik / Ildus Gilyazutdinov روسیه – غرب: نبردی در اعماق اقیانوس
 روسیه – غرب: نبردی در اعماق اقیانوس     - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروی دریایی روسیه بی سر و صدا در حال طرحریزی و ساخت یک دسته کاملاً جدید از زیردریایی ها است.

اسپوتنیک به نقل از فوربس: نیروی دریایی روسیه بی سر و صدا در حال طرحریزی و ساخت یک دسته کاملاً جدید از زیردریایی ها است.

تحلیلگران نظامی خارجی با بی صبری منتظر راه اندازی آخرین مدل زیردریایی روسی "خاباروفسک" هستند. در باره آن اطلاعات زیاد در دست نیست. جدیدترین زیردریایی روسیه "خاباروفسک" می تواند ماهیت جنگ زیر آب را تغییر دهد.

زیردریایی اصلی این پروژه "خاباروفسک" قرار است در ماه ژوئن سال جاری میلادی به بهره برداری برسد. این زیردریایی به دست یک حریف مبتکر و قدرتمند به خدمت می رود. نیروهای دریایی سایر کشورها بعید است که بتوانند چیزی مشابه را تولید کنند، اما قطعاً خواهان مخالفت با سلاح خود هستند. بازی های زیر آب می توانند با شور مجدد از سرگرفته شود. این دفعه روس ها به موشک های بالستیک مستقر در زیر دریایی مجهز نبوده، اما اژدرهای هسته ای غول پیکر پوزیدون را شلیک می کنند. روسیه موفق شد بسیاری از خصوصیات "خاباروفسک" را مخفی نگه دارد. بنابراین، تحلیلگران نظامی مشتاقانه منتظر راه اندازی آن هستند. 

سری ترین زیردریایی های نیروی دریایی روسیه از دیدگاه امریکایی ها  - اسپوتنیک ایران
سری ترین زیردریایی های نیروی دریایی روسیه از دیدگاه امریکایی ها

 "خاباروفسک" چه وقت راه اندازی می شود؟

می دانیم که این کشتی زیرآبی در کارگاه اول واحد تولیدی Sevmash در شهر Severodvinsk واقع در شمال غربی روسیه ساخته می شود. اما تجزیه و تحلیل این کارخانه کشتی سازی اجازه نمی دهد که نتیجه گیری خاصی حاصل شود.

برای انتقال زیردریایی عظیم جثه از کارگاه به بیرون، لازم است ریل های حمل و نقل را آزاد کنید، وسایل شناور را آماده کنید، کشتی را از کارگاه بیرون بکشید. پس از آن کل استخر با آب پر می شود تا زیردریایی بتواند در آنجا قرار بگیرد. ما هنوز هیچ یک از اینها را نمی بینیم.

علاوه بر این، از تصاویر ماهواره ای پیدا است که یک قایق باری بزرگ قرمز از ژوئیه گذشته در محتمل ترین مسیر این کشتی ایستاده است. تاریخ مشخص شده راه اندازی آن به زیر آب    ممکن است بسیار خوش بینانه به نظر برسد، اما زمان نشان می دهد، چه خواهد بود .

در مورد این زیردریایی چه چیز مشخص است؟

بر هیچ کس پوشیده نیست که یک کشتی پروژه 08951 وجود دارد. اما منابع روسی در این باره سکوت اختیار کردند. معلوم است که نیمه جلویی بدنه زیر دریایی جدید را شش اژدر بزرگ پوزیدون اشغال خواهد کرد، به این خاطر "خاباروفسک" منحصر به فرد شمرده می شود.

پوزیدون، همچنین به عنوان "استاتوس 6" و "کانیون" ( کدهای ناتو) در غرب معرفی شده است. این زیردریایی مجهز به نیروگاه هسته ای و کلاهک هسته ای بوده و به این خاطر از امکانات تقریبا نامحدودی برخوردار است.  بنابراین، پوزیدون برای شهرهای ساحلی آمریکا مانند نیویورک و لس آنجلس خطر جدی خواهد داشت. وزارت دفاع روسیه آن را یک سلاح چند منظوره می نامد و ادعا می کند که این وسیله ممکن است علیه گروه های هوایی ضربتی نیروی دریایی ایالات متحده استفاده شود.

فوربس: آمریکا در رقابت تسلیحاتی با روسیه عقب افتاد - اسپوتنیک ایران
فوربس: آمریکا در رقابت تسلیحاتی با روسیه عقب افتاد

"خاباروفسک" اولین زیردریایی روسی نیست که مجهز به پوزیدون است. روس‌ها همچنین دارای یک زیردریایی "بلگورود" با "هدف خاص" (بخوانید: زیردریایی جاسوسی) می باشد که در 23 آوریل سال گذشته راه اندازی شد و آن همچنین مجهز به شش دستگاه پوزیدون خواهد بود. اما هدف دوگانه خواهد داشت.

"بلگورود" همچنین حامل مینی زیردریایی "لوشاریک" خواهد بود که در تاریخ اول ژوئیه سال 2019، در آن تصادف جدی با تلفات جانی رخ داد. لوشاریک به تعمیرات جدی نیاز دارد و ممکن است تاخیر در تحویل "بلگورود" به ناوگان روسیه وجود داشته باشد. بنابراین، "خاباروفسک" می تواند جای "بلگورود" را بگیرد و کشتی رزمی اول حامل پوزیدون در ناوگان روسیه شود.

"خاباروفسک" تنها کشتی مجهز به پوزیدون نخواهد بود. قرار است دو کشتی دیگر از پروژه 09853 ساخته شود. درمجموع ، روسیه دارای چهار زیر دریایی حامل پوزیدون ها خواهد بود، شش تا در هر زیردریایی. درباره این پروژه جدید چیزهای از همه کمتر افشا شده است.

اژدر جدید روسیه؛ کابوس جدید آمریکا           - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اژدر جدید روسیه؛ کابوس جدید آمریکا

دگرگون شدن جنگ زیر آب 

اگر برنامه های روسیه تغییر نکند، "خاباروفسک" برای دهه آینده محور جنگ زیر دریایی علیه غرب خواهد بود. توجه ویژه ای به این زیردریایی توسط نیروی دریایی ایالات متحده و انگلیس خواهد شد که "خاباروفسک" برایشان مشکلات جدی ایجاد می کند.

به طور خاص، ساخت اسلحه جدیدی که قادر به رهگیری پوزیدون ها باشد، زمان خواهد گرفت. سرعت و عمق غوطه وری این دستگاه باعث می شود که عملاً غیرقابل دسترسی برای نسل فعلی اژدرها باشد. غرب به اژدرهای سریع تر و عمیق تر نیاز خواهد داشت.

شاید این دقیقاً همان چیزی باشد که سازندگان پوزیدون روی آن حساب می کردند. برای مبارزه با این اژدر، غرب به پول زیادی نیاز دارد. غرب برای تامین اقدامات متقابل علیه پوزیدون باید اولویت های خود را عوض کند و این امر باعث تضعیف کارها در راستا های برنامه ریزی شده آن خواهد شد.

امروز بعید است کسی در غرب در باره چنین زیر دریایی چیزی شنیده باشد. اما لازم است که کارشناسان غرب آنرا زیر نظر داشته و رصد کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала