گزارش و تحلیل

این هم تقصیر ایران است!

© REUTERS / Dustin Chambersاین هم تقصیر ایران است!
این هم تقصیر ایران است!
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مردم آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک شهروند آمریکایی سیاهپوست به دلیل خشونت پلیس تظاهرات می کنند اما آقای "رابرت اوبرایان" مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران، روسیه و چین را در این حادثه متهم می کند.

ماجرا من را به یاد یک توییت انداخت که هفته گذشته فردی در پی کشته شدن خانم رومینا اشرفی توسط پدرش منتشر کرد و برجام را مسبب این ماجرا دانست، هر چه فکر کردم نتوانستم رابطه این دو را درک کنم و به هر کسی این توییت را نشان دادم، تعجب کرد که طرف چه فکر می کرد، به هر حال حرف مفت که شمارنده ندارد.

حال البته کسی که این توییت را منتشر کرده یک فرد معمولی بود که احتمالا از روی حب و بغض نسبت به برجام می خواسته حرفی زده باشد، اما آقای اوبرایان یک فرد معمولی به حساب نمی آید، به هر حال ایشان یک جایگاه حقوقی بالا دارد و قطعا می داند دلیل این شورش ها در ایالات متحده چیست و این که رییس او فردی است که روغن روی آتش ریخته و اعتراضات مردمی را شعله ور کرده است.

البته ممکن است بتوانیم بگوییم که هنوز شهادت مظلومانه شهید سلیمانی بر سر ترامپ و دولت او سایه انداخته اما بحث انفجار ناراحتی مردم آمریکا از رفتارهای نژاد پرستانه چیزی نیست که مربوط به ایران و یا کشور دیگری باشد.

موسوی: امیدواریم پلیس آمریکا به وحشیگری های خود پایان دهد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
موسوی: امیدواریم پلیس آمریکا به وحشیگری های خود پایان دهد

اگر آقای اوبرایان نمی داند پس بد نیست به او بگوییم، از قبل از تولد ایالات متحده سرزمینی که بعدها تبدیل شد به این کشور در اختیار اوباشی قرار داشت که عموما از اروپا تبعید شده بودند، شاید بسیاری ندانند که زمانی قاره آمریکا و قاره استرالیا و کشور آفریقای جنوبی تبعیدگاه مجرمان اروپایی بودند.

این مجرمان، عموما سفید پوست اروپایی تبار، در سرزمینی که بعدها به ایالات متحده معروف شد اقدام به کشتار ونابودی ساکنان اصلی، یعنی سرخ پوستان و تملک اراضی آنها نمودند و بعدها برای اینکه بتوانند از این زمین ها استفاده کنند سیاه پوستان آفریقا را از خانه و کاشانه خود دزدیدند و به آمریکا بردند تا به عنوان برده روی زمین های آنها کار کنند.

از همان زمان هم نژاد پرستی در آمریکا شکل گرفت.

علیرغم اینکه بعدها در ایالات متحده سیاه پوستان آزاد شدند اما باز هم آن تفکر نژاد پرستانه در میان بسیاری از آمریکایی های سفید پوست سر جای خودش ماند و همیشه تفکر های نژاد پرستانه در این کشور آتش زیر خاکستر بود ورنگین پوست ها قرن ها است که تلاش دارند از حقوق شهروندی و انسانی خود در این کشور بهره مند شوند.

اجداد نزدیک آقای ترامپ جزء مهاجرینی می باشند که در گیر ودار جنگ جهانی اول از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده اند، یعنی ریشه حضور آنها در آمریکا به حدود نود سال قبل می رسد و مادران فرزندان وی هم چند سالی بیش نیست که شهروندی آمریکا را دریافت کرده اند. اما مشاهده می کنیم که وی نسبت به آمریکایی های رنگین پوست که جدا در جد در آمریکا زندگی می کرده اند و یا حتی مهاجرینی که به آمریکا مهاجرت می کنند، مواضع بسیار خصمانه ای دارد.

فرصت های طلایی ای که فقط ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرصت های طلایی ای که فقط ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد

تنها کسانی که حق ادعای آب و گل در آمریکا دارند، همان سرخ پوستانی هستند که فعلا حقوق آنها در این کشور سلب شده است.

حتی بسیاری از همان سیاهپوستانی که در حال حاضر در آمریکا زندگی می کنند اصالتی ریشه دارتر از افرادی مانند آقای ترامپ در ایالات متحده آمریکا دارند و اجداد آنها بیش از دویست یا سیصد سال پیش به زور به آمریکا برده شده اند و چندین نسل آنها در سرزمین آمریکا به دنیا آمده اند و روی این زمین کار کرده اند و عرق ریخته اند و یا اینکه در جنگ ها خون آنها نیز ریخته شده است.

یک تحلیلگر خبره نیاز نیست تا متوجه شد در این شرایط بسیاری از آمریکایی ها از رفتارهای مشمئز کننده و نژاد پرستانه که بر علیه آنها می شود خشمگین باشند و به یکباره از کوره در بروند و بخواهند به خیابان ها بریزند.

کشته شدن آقای فلوید احتمالا شراره آتشی بود که خشم بسیاری از مردم آمریکا از سیاست های آقای ترامپ را شعله ور کرد و امروزه بسیاری از شهروندان آمریکایی که در بیش از هفتاد و پنج شهر آمریکا به خیابان ها آمده اند هم از تفکر های نژاد پرستانه خشمگین هستند و هم از سیاست های بی تدبیر آقای ترامپ که منجر شده حدود 50 میلیون آمریکایی بر اثر کرونا کار خود را از دست بدهند، ناراضی اند.

بله می توان گفت که خون سلیمانی و نفرین ایرانی ها دامان ترامپ و دودمان وی را به خطر انداخته اما قطعا این ماجرا هیچ ربطی به ایران ندارد و یک مساله کاملا داخلی آمریکا است که به دلیل مشکلات داخلی خود آمریکا می باشد و با توجه به اینکه حمل سلاح در آمریکا آزاد است این احتمال بسیار زیاد است که آشوب ها به دلیل رفتارهای خشونت آمیز پلیس و نیروهای مسلح و همچنین تحریک های لفظی افرادی مانند آقای ترامپ به یکباره به خشونت های مسلحانه نیز کشیده شود و آنوقت شاید ایالات متحده به سمت و سوی یک جنگ داخلی هم پیش برود.

همین یک ماه پیش یک مقاله در اسپوتنیک نوشتم مبنی بر اینکه سیاست های آقای ترامپ می تواند منجر به فروپاشی ایالات متحده گردد، و ادامه بقای وی می تواند موجب نابودی آمریکا شود، این هم شروع اش.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала