گزارش و تحلیل

توئیتر در صدد خاموشی صدای حقیقت سفارت خانه های ایران

© Sputnik / Alexandr Kryazhevتوئیتر در صدد خاموشی صدای حقیقت سفارت خانه های ایران
توئیتر در صدد خاموشی صدای حقیقت سفارت خانه های ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت توئیتر روز پنج شنبه ۲۱ ماه مه حساب کاربری سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه را بدون ذکر دلیل این اقدام مسدود کرد.

 

 اسپوتنیک - با گذشت یک هفته، سفارت ایران در مسکو با وجود ارسال  ۴ درخواست به منظور دریافت علت مسدود شدن حساب کاربری خود، هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

آقای مسعود افشار، رئیس بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت و گویی با اسپوتنیک اظهار داشت که انتشار توئیتهای مربوط به روز قدس و افشای جنایات آمریکا و اسرائیل، علت احتمالی این اقدام نامشروع شرکت توئیتر است.

مسعود افشار: شرکت توئیتر از یک روز مانده به روز بزرگ قدس اقدام به تعلیق حساب توئیتری سفارت ایران در مسکو نمود که بلافاصله ما طبق سازکاری که در خود توئیتر ارائه شده است اقدام به مکاتبه با این شبکه اجتماعی نمودیم، تا از علت مسدود شدن این حساب خبر دار شویم. اما متاسفانه تا کنون به چهار مکاتبه ما پاسخی داده نشده است.
به هر حال آنطوری که می دانید، این اقدام توئیتر پیش از این نیز اتفاق افتاده است. توئیتر پیش از این، حساب نمایندگی ها و سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر را نیز تعلیق کرده است. تصور بر این است که توئیتر به عنوان شبکه اجتماعی که سفارت خانه های ما عضو آن هستند، به خاطر روشنگری هایی که حساب ها و اکانت های ما انجام می دهند و مواضعی که از طرف جمهوری اسلامی ایران برای آگاهی دیگران انجام می دهند، این اقدام را مرتکب شده است.

در روز قدس توئیت هایی که در مورد روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی منتشر می شود و اقداماتی که آمریکا بر خلاف عرف بین الملل انجام می دهد، تمامی این موارد موجب این اقدام توئیتر شده است. وقتی هیچ پاسخی به علت تعلیق حساب های سفارتخانه های ما داده نمی شود، این تصور بیشتر پررنگ می شود.

رئیس بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه  همچنین افزود که در حال حاضر نه فقط حساب کاربری سفارت که نقش نمایندگی دیپلماتیک و سیاسی ایفا می کند، مسدود شده بلکه حسابهای کاربری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در فیس بوک در کشورهایی مانند سوریه، یونان و ..... نیز توسط شرکت فیس بوک مسدود شده است. 


مسعود افشار  تاکید کرد که شبکه های اجتماعی مشهور در جهان همانند فیسبوک توئیتر، اینستاگرام و ... گر چه دارای پلتفرم در خاک آمریکا هستند، باید با عرف بین الملل مطابقت داشته باشند اما این شبکه های اجتماعی به نفع دولت آمریکا عمل نموده و حقوق بین الملل در آزادی بیان را نقض می‌کنند:

دستور العمل های شبکه های اجتماعی حق برابر استفاده از خدمات خود را به همه می دهد، ما نیز به عنوان یک سفارتخانه و نهاد دولتی که اقدام به ایجاد حساب کاربری نمودیم، این مقررات را در نظر داریم، اما می بینیم که تبعیض به صورت یک طرفه ایجاد می شود و حساب های کاربری نمایندگی های رسمی ایران را محروم از فعالیت می کنند و پاسخگویی نیز وجود ندارد.

آمریکا حساب‌های کاربری ظریف در شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند - اسپوتنیک ایران
آمریکا حساب‌های کاربری ظریف در شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند

به هر حال این شبکه ها با توجه به ماهیت خود این اقدام را تحت فشار مقامات رسمی آمریکا انجام می دهند، زیرا آنها چندین بار از شبکه های اجتماعی بزرگ خواسته اند تا حساب های کاربری مقامات ایران را مسدود کند تا مانع شنیدن صدای حقیقت و واقعی و مواضع ایران در مقابل مواضع غیرقانونی و منطقی چون اسرائیل و آمریکا باشند.


در هر صورت آزادی اطلاعات و آزادی بیان یکی از مواردی است که خود این شبکه ها مطرح می کنند اما در عمل خود به این قوانین پایبند نیستند و اقدام به بستن حساب های نهادهای ایران می نمایند. به عنوان مثال، کنفرانسی به مناسبت روز قدس برگزار شد که آقای دکتر ظریف قرار بود به صورت لایو در اینستاگرام در این کنفرانس شرکت و سخن رانی نماید، اما شرکت اینستاگرام اجازه نداد که این لایو اجرا شود و این‌ها در واقع اقداماتی هستند که بر علیه مواضع بر حق ایران در مقابل مواضع بین المللی انجام می‌شوند.

اسپوتنیک: آیا سازوکاری برای حل مسئله مسدود کردن حساب های نهادهای ایران در شبکه های اجتماعی وجود دارد؟ آیا وزارت امور خارجه ایران می تواند اقدامی در این خصوص نماید؟

مسعود افشار: ما سازوکارهایی که خود این شبکه ها برای اعتراض مطرح کردند، انجام می دهیم. تا کنون 4 نامه نوشته ایم و پیگیری های خود را انجام می دهیم تا پاسخگو باشند، سازکارها از طریق همین شبکه های اجتماعی امکان پذیر است که در حال دنبال کردن آنها هستیم.

© Sputnik / Vitaly Podvitskiمسدود سازی رسانه‌های ایرانی ترور جدید آمریکا
توئیتر در صدد خاموشی صدای حقیقت سفارت خانه های ایران - اسپوتنیک ایران
مسدود سازی رسانه‌های ایرانی ترور جدید آمریکا

شایان ذکر است که پیش از این شرکت توئیتر حساب های کاربری رسانه های ایرانی مثل Press TV ، ایرنا، مهر نیوز، باشگاه خبرنگاران و حتی حساب کاربری آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را مسدود کرده بود. اینستاگرام نیز به نوبه خود، حساب کاربری  شهید سپهبد قاسم سلیمانی و تعدادی از فرمانده های سپاه ایران را مسدود کرد. اخیرا خبرگزاری تسنیم نیز از حق نشر خبرها در اینستاگرام محروم شد. شرکت های اینستاگرام و فیس بوک بارها صفحات شخصی رمضان قدیرف، سیاستمدار و رئیس جمهوری چچن در روسیه  با هزاران دنبال کننده را مسدود کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала