گزارش و تحلیل

آیا مراکش تصور می کند پذیرایی از الاحوازیه بی پاسخ خواهد ماند؟

© Sputnik / Elena Rusko /  مراجعه به بانک تصاویر آیا مراکش تصور می کند پذیرایی از الاحوازیه بی پاسخ خواهد ماند؟
آیا مراکش تصور می کند پذیرایی از الاحوازیه بی پاسخ خواهد ماند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش آقای دکتر محمد جواد ظریف برای تبریک روز آفریقا از نقشه ای در یک توییت خود استفاده کرد که نقشه رسمی اتحادیه آفریقا است و مرزهای پولیساریو هم در آن تعیین شده است.

هر چند از زمانی که دولت آقای روحانی سر کار آمد تصمیم کلی در ایران مبنی بر تحکیم روابط فیما بین ایران و مراکش بود و ایرانی ها رابطه خود با جبهه پولیساریو را قطع کردند اما به دلیل تاثیر پذیری مراکش بر اثر روابط با اسراییل وعربستان سعودی و لابی های این دو کشور مراکش روابط خود با ایران را قطع کرد و در مجامع بین المللی مواضع خصمانه ای علیه ایران اتخاذ نمود.

اخیرا نیز مراکش اجازه داده اجلاس گروه الاحوازیه که یک گروه جدایی طلب در ایران به حساب می آید نیز در این کشور برگزار گردد.

این در حالی است که اکثریت کشورهای اروپایی که نمایندگان این گروه از آنجا به مراکش سفر کرده بودند، حاضر نشدند اجازه دهند اجلاس این گروه روی خاک آنها برگزار شود.

در جلسه های متعدد اتحادیه عرب هم، مراکش از ادعای امارات متحده عربی بر بخشی از خاک ایران حمایت کرده و در زمان جنگ ایران و عراق از ادعاهای عراق پشتیبانی می کرد.

اخیرا هم همان عربستان سعودی که چند سال پیش پشت پرده مسبب قطع رابطه ایران و مراکش شده بود، رابطه اش با مراکش شکرآب شده و مراکشی ها به جای اینکه از این بهانه برای بهبود روابط خود با ایران بهره ببرند تلاش کردند اطاعت و وفاداری بیشتر خود را به عربستان سعودی نشان دهند.

بدیهی است مراکشی ها نباید تصور کنند ایرانی ها هم رفتار های خصمانه آنها را بی پاسخ خواهند گذاشت و حد اقل اتفاقی که پیش می آید این است که ایران هم درمقابل رفتارهای خصمانه مراکش از نقشه رسمی اتحادیه آفریقا استفاده کند و به نوعی پولیساریو را به رسمیت بشناسد.

اسرائیل - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
با امر واقع باید چه کار کرد

وقتی مراکشی ها اجازه حضور یک گروه جدایی طلب ایرانی روی خاک خود را می دهند باید توقع داشته باشند که ایران هم به گروه های جدایی طلب مراکشی اجازه حضور در خاک خود را دهد و شاید هم از مطالبات آنها نیز حمایت نماید.

به هر حال روابط بین الملل بر اساس تعامل متقابل است و بدیهی است هر اقدام یک کشور با اقدامی متقابل مواجه گردد.

البته نباید فراموش کرد در حالی که اصلی ترین دشمن همه ملت های مسلمان و عرب اسراییل است و در بحبوهه درگیری ها و جنگ های اسراییل بر علیه اعراب و مسلمانان، مراکشی ها روابط بسیار خوب و صمیمی با اسراییل داشتند و پشت پرده یکی از اصلی ترین کارگزارهای اسراییل در میان کشورهای عربی بودند و نباید تصور کنند ملت های عرب و مسلمان این رفتار آنها را نادیده خواهند گرفت.

حال جالب اینکه پشت پرده بزرگترین حامی جبهه پولیساریو همان یهودی های مراکشی صهیونیست زیر پرچم عربستان سعودی می باشند و اسراییل و عربستان سعودی در روابط خود با مراکش دو دوزه بازی می کنند اما دولت مراکش جسارتی برای مقابله با حمایت عربستان سعودی و اسراییل از این جبهه را ندارد و فقط صدایش برای ایران  بلند می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала