گزارش و تحلیل

کمک های کرونایی دولت ایران

© Hasan Sarbakhshianافراد پرنفوذی که موجب شرایط بد اقتصاد ایران شدند
افراد پرنفوذی که موجب شرایط بد اقتصاد ایران شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی شیوع کرونا و به تبع آن اعلام وضعیت قرنطینه، بسیاری از کسب و کارها به طور موقت تعطیل شده و بحران و رکود شمار زیادی از کشورهای جهان را در برگرفته است.

در سراسر جهان، دولت ها برای مقابله با آثار اقتصادی کرونا و رفع مشکلات ناشی از آن شروع به پرداخت کمک های معشیتی به مردم کردند. در روسیه دولت به خانواده هایی که فرزندان زیر 3 سال دارند به مدت سه ماه و هر ماه 70 دلار کمک هزینه پرداخت می کند و برای فرزندان بین 3 تا 16 سال نیز کمک هزینه ای به مبلغ 140 دلار تنها برای یکبار پرداخت می شود. دولت روسیه همچنین برای افرادی که بیکار هستند مزایای بیکاری را از 112 دلار در هر ماه به 170 دلار تا آخر سال جاری میلادی افزایش داده است و بیکارانی که فرزند نیز دارند مبلغ 42 دلار برای هر فرزند به این مبلغ افزوده می شود. همچنین وام هایی با شرایط مناسب به شهروندان اعطا می شود و اگر وام گیرنده در وضعیت دشواری قرار داشته باشد یا درآمد وی بیش از 30 درصد کاهش یافته باشد، می توانید تا شش ماه وام خود را پرداخت نکند و یا مبلغی از آن را پرداخت کند ولی بعد از شش ماه مبلغ انباشته شده باید با در نظر گرفتن برنامه به روز شده پرداخت شود. دولت همچنین به کادر درمانی نیز توجه ویژه ای دارد و برای آنهایی که به بیماران مبتلا به کرونا کمک می کنند، در ماه آوریل، مه و ژوئن کمک هزینه به مبلغ: 1120 دلار برای پزشکان، 700 دلار برای پرستاران ارشد، 350 دلار پرستاران و برای کادر اورژانس مبلغی بین 350 تا 700 دلار در نظر گرفته شده است. از ماه آوریل نیز جریمه های دیر کرد پرداخت خدمات شهری برداشته شده است.

سومین مرحله یارانه معیشتی کرونا، فردا به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود - اسپوتنیک ایران
سومین مرحله یارانه معیشتی کرونا، فردا واریز می شود

دولت ایران نیز همانند دیگر کشورهای جهان کمک هایی را برای حمایت از مشاغل و افراد آسیب دیده در اثر کرونا در نظر گرفت. با وجود قرار داشتن در شرایط تحریم، دولت 20 درصد بودجه امسال یعنی حدود 100 هزار میلیارد تومان (3/ 7 میلیارد دلار) را به مبارزه با کرونا اختصاص داد. اقدامات دولت ایران برای مقابله با آثار شیوع ویروس عبارت است از:

الف) اولین قدم، ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب­‌دیده از شیوع ویروس کرونا است. در این راستا مبلغ 75 هزار میلیارد تومان (5/ 5 میلیارد دلار) تسهیلات در اختیار کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا قرار می‌­گیرد. بانک‌مرکزی به‌منظور ایفای نقش و نیز انجام رسالت تاریخی خود، پیشنهاد اعطای تسهیلات بانکی با نرخ ترجیحی 12 درصد را ارائه کرد که این موضوع مورد تصویب قرار گرفت.

ب) به‌دنبال اقدام اولیه بانک‌مرکزی در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر و به منظور رفع نیازهای اولیه بخش بزرگی از مردم که دچار آسیب شده‌­اند (چهار میلیون خانوار کم‌­درآمد)، از طریق آزاد‌سازی بخشی از ذخایر قانونی، بین یک تا 2 میلیون تومان (58 تا 115 دلار) وام قرض‌­الحسنه 30 ماهه با نرخ 4 درصد در نظر گرفته شده که مابه‌التفاوت آن را تا 12 درصد دولت می‌پردازد.

پ) اقدام بعدی دولت با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب‌وکارها است. به این منظور اقساط تسهیلات صاحبان کسب‌وکارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه­‌های اسفند 1398، فروردین 1399 و اردیبهشت 1399 سررسید می­‌شود و به‌دلیل شرایط به‌وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آنکه بدهی آنها تا تاریخ 01/ 10/ 1398 در طبقه جاری قرار داشته باشد، می­‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط، پرداخت کنند.

ت) در نظرگرفتن دو بسته حمایتی برای اقشار کم‌­درآمد نیز از اقدامات دولت ایران به‌شمار می­‌رود. هفت میلیون نفر از اقشار کم‌­درآمد در نظر گرفته شده‌­اندکه قرار است تحت حمایت دو بسته معیشتی ویژه قرار بگیرند. بسته­­ اول شامل کمک ماهیانه 200 تا 600 هزار تومانی (12 تا 35 دلار) برای 3 میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت است.

ث) به گزارش روابط‌عمومی بانک‌مرکزی، حداقل معادل 280 میلیون دلار به قید فوریت برای تامین واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است.

 از اوایل خرداد ماه به کسب و کارها در ایران وام کرونایی پرداخت می شود - اسپوتنیک ایران
از اوایل خرداد ماه به کسب و کارها در ایران وام کرونایی پرداخت می شود

ج) جزئیات بسته حمایتی سران قوا از مودیان مالیاتی در پی شیوع کرونا: مبالغ نقدی و غیرنقدی مقابله با کرونا هزینه قابل قبول مالیاتی شد. سر رسید پرداخت مالیات ارزش افزوده تمدید شد. برای پرداخت بدهی­‌ها مهلت جدید 3 ماهه در نظر گرفته شد. مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی تا پایان خرداد تمدید شد.

د) حدود 5 هزار میلیارد تومان (360 میلیون دلار) برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده خواهد شد.

ه) دولت ایران همچنین مبلغ 5 میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول (IMF) درخواست وام کرده بود.

در اواخر سال گذشته دو بسته حمایتی معرفی شدند که بسته نخست، پرداخت 200 تا 600 هزار تومان (12 تا 35 دلار) در چهار مرحله به سه میلیون خانوار ایرانی بود و خانوارهایی که در پایین‌ترین دهک‌های درآمدی این کمک های بلاعوض شامل حال آنها می شدند. در رابطه با بسته معیشتی برای سه میلیون نفر که حداقل درآمد را دارند، قرار شد تا مبلغی در حدود 200 تا 600 هزار تومان در هر نوبت و در چهار ماه پرداخت شود که واریز این مبالغ بستگی به تناسب بعد خانوار داشته و مبلغی ثابت برای هر نفر نخواهد بود به طوری که برای خانوار تک نفره 200 هزار تومان، دو نفره 300 هزار تومان، سه نفره 400 هزار تومان، چهار نفره 500 هزار و پنج نفره و بالاتر 600 هزار تومان است. اولین مرحله واریز آن ساعت 24 روز سه شنبه 27 اسفندماه سال گذشته انجام شد. مرحله دوم در 31 فرودین واریز و مرحله سوم آن نیز 31 اردیبهشت واریز شد و مرحله بعدی و پایانی این کمک‌ها خردادماه واریز خواهد شد.

نماینده مجلس ایران: در بودجه 99 طرح معیشتی با یارانه نقدی ادغام می‌شود  - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس ایران: در بودجه 99 طرح معیشتی با یارانه نقدی ادغام می‌شود

بسته دوم شامل پرداخت یک تا دو میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با نرخ سود چهار درصدی به چهار میلیون خانواری بود که عمدتا صاحبان کسب و کار‌های خرد به حساب می‌آمدند. برای بازپرداخت این وام ها دوره 24 ماهه در نظر گرفته شده بود و قرار بر این شد تا این وام به حساب بانکی مرتبط به دریافت یارانه آنها واریز شود و اقساط این تسهیلات نیز پس از یک دور تنفس سه ماهه از همان محل یارانه معیشتی خانوارها کسر شود.

بحران اقتصادی کرونا در سال جاری دولت ایران را بر آن داشت تا بسته سوم را معرفی کند که شامل تمام 23 میلیون خانوار یارانه بگیر ایرانی می شد و وام یک میلیون تومانی (58 دلار)با سود 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه بود. دولت سپس اعلام کرد که سود 12 را خود بر عهده می گیرد و دوره بازپرداخت نیز از 24 ماه به 30 ماه تغییر پیدا کرد.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز در تاریخ 18 فرودین سال 1399 با درخواست برداشت مبلغ یک ‌میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور موافقت و دستورات لازم را برای تأمین نیازهای ضروری در این عرصه صادر کرد.

یکی دیگر از مشاغلی که بر اثر کرونا آسیب جدی دیده بود صنعت گردشگری بود و شیوع کرونا درست در فصلی که صنعت گردشگری انتظار رونق داشت، اتفاق افتاد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر طی یک برآورد کلی میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا را به سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 3800 میلیارد تومان (220 میلیون دلار) اعلام کرده و از دولت تخصیص همین میزان تسهیلات را درخواست کرده بود که بنا به گفته معاون گردشگری این وزارتخانه، این رقم تخصیص داده نشده، اما موافقت شده به ازای حفظ هر شغل 16 میلیون تومان(925 دلار) تسهیلات با نرخ سود 12 درصد تخصیص داده شود.

شایان ذکر است که به درخواست معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان برنامه و بودجه یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی ایران برای مصارف بهداشت کشور در دوران کرونا پرداخته شد. حدود 360 میلیون دلار از این مبلغ به صندوق حمایت از بیمه بیکاری اختصاص یافت. بر اساس آخرین آمار 822 هزار و 868 نفر در سامانه بیکاری درخواست خود را ثبت کردند که از این تعداد ۶۸۹ هزار و ۹۲ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا شناخته شدند. به طور کل 80 درصد از حقوق کسی به عنوان حقوق بیمه بیکاری به او پرداخت می‌شود.

برخی رسانه ها نیز با استناد به انتشار فیش حقوقی پرستاران اورژانس اعلام کردند که دولت ایران فقط 19 هزار تومان (1.1 دلار) به عنوان پاداش برای دو ماه کار سخت بر بالین بیماران مبتلا به کووید 19 به پرستاران پرداخت کرده است. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران اسفند سال گذشته با آغاز همه‌گیری بیماری کووید 19 در قم و در تهران و گیلان به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی مبلغ 200 میلیارد تومان (14.6 میلیون دلار) برای جبران خدمات کادر درمانی، پرستاران و پرسنل حوزه سلامت در مبارزه با کرونا اختصاص داد.

علاوه بر این، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش حقوق کارکنان نظام سلامت خبر داد و گفت که  حقوق پرستاران 50 درصد و پرستاران شرکتی نیز 30 تا 35 درصد افزایش یافته است

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала