گزارش و تحلیل

امیدواریم محمود عباس به حرف بسنده نکند

© Sputnik / Alexei Druzhininامیدواریم محمود عباس به حرف بسنده نکند
امیدواریم محمود عباس به حرف بسنده نکند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس دولت خودگردان فلسطین هفته پیش اعلام نمود که این کشور از تمامی توافق نامه ها با اسرائیل و آمریکا به دلیل اهداف تل‌آویو در خصوص الحاق سرزمین های این کشور، خارج می شود.

در هفته ای که گذشت، محمود عباس اعلام نمود که فلسطین از کلیه توافق نامه ها با اسرائیل و ایالات متحده آمریکا به دلیل اهداف تل‌آویو در خصوص الحاق سرزمین های این کشور، خارج می شود. محمود عباس رئیس بخش خودگردان فلسطین در ادامه افزود که سازمان آزادی بخش فلسطین و کشور فلسطین از امروز خود را از تمام تعهدات تحت کلیه توافق نامه ها با دولت های ایالات متحده و اسرائیل، از جمله موارد مربوط به امنیتی خارج می شود."

شرط محمود عباس برای مذاکره با اسرائیل  - اسپوتنیک ایران
شرط محمود عباس برای مذاکره با اسرائیل

رهبر فلسطین از اسرائیل خواسته است تا مسئولیت کامل خود را به عنوان یک "نیروی اشغالگر در سرزمین اشغالی فلسطین" به جامعه جهانی اعلام نماید.

در این راستا خبرگزاری سید هادی افقهی تحلیلگر و کارشناس مسائل دینی، سوریه، عراق، لیبی و لبنان در مصاحبه اختصاصی در این خصوص به گفت و گو پرداخته است.

با وجود اعلام محمود عباس بر خروج از تمام توافقات با اسرائیل و آمریکا، ایران چه راه حلی را برای حل بحران فلسطین در نظر خواهد گرفت؟

پاسخ به سوال شما از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول موضع گیری اقای محمود عباس در خصوص تحرکات اسرائیلی ها و امریکایی ها علی الخصوص دونالد ترامپ و نتانیاهو می باشد، متاسفانه موضع گیری های محمود عباس جدی نیست و بیشتر جنبه سیاسی دارد، در مراحل مختلف در برابر حوادث بسیار دردناکی که اسرائیل بر علیه فلسطینی ها اعمال می کند، ایشان به حرف بسنده می کنند، ما دیدیم پس از طرح معامله قرن توسط رئیس جمهور آمریکا، محمود عباس می بایست موضع گیری خودشان را اعلام می نمودند که ما از همه توافق نامه ها خارج می شویم، این توافق نامه همکاری های امنیتی بین دولت خودگردان و آقای محمود عباس است، در واقع یک سوال پیش می اید که چرا محمود عباس همان موقع از توافق نامه ها خارج نشد.

اکنون که نتانیاهو اعلام کرده است که یکی از بندهای معامله قرن الحاق برخی از کرانه های غربی به خاک اسرائیل می باشد، این سوال پیش می اید که چرا محمود عباس فورا از توافق نامه ها خارج نشد، منتظر ماند تا نتانیاهو اعلام کند و سپس محمود عباس تصریح کند که از توافق نامه ها خارج می شویم، الان اسرائیل واقعا ظلم بسیاری بر مردم فلسطین وارد کرده است و محمود عباس تنها به موضع گیری های سیاسی خشک خالی بسنده کرده است، من خوشبینانه نیستم که محمود عباس بتواند کاری کند. تا کنون اسرائیل بسیاری از بندهای توافق نامه اسلو را زیر پا گذاشته است، بنابراین من اصلا امیدی به ایشان ندارم.

باید صبر کنیم این بار ادعای محمود عباس جامع عمل پوشانده می شود و یا ایشان تنها به موضع گیری های سیاسی اش بسنده می کند.

اما در خصوص راه حل ایران برای بحران فلسطین که بیش از 72 سال از آن می گذرد، این است که رهبر ایران امروز نیز بحث رفراندوم را مطرح کردند، غربی ها مگر ادعای دموکراسی ندارند، رفراندوم نیز بازگشت به آرای مردم است، راه حل ایران این است که به جای یک دولتی تشکیل شود که مردم را با زور و سلاح در تحریم و محاصره قرار دهد، و هر روز شهرک های خود را توسعه دهد، و این جنگ فلسطین همچنان خون چکان بماند، برای یک بار هم که شده است با کمک سازمان ملل و نمایندگان کشورهای عربی و دیگر کشورهای اسلامی به مردم فلسطین چه یهودی ها، مسیحی ها و مسلمانان این اجازه را بدهد که پای صندوق های رای بروند و دولت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

واکنش پمپئو به خروج فلسطین از توافقنامه‌ با آمریکا و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
واکنش پمپئو به خروج فلسطین از توافقنامه‌ با آمریکا و اسرائیل

البته این کار یک پروسه پیچیده است، اما عملیاتی است و اگر می خواهند یک بار برای همیشه بحران فلسطین حل گردد، باید رفراندوم برگزار شود.

باید به ارای مردم که ساکن انجا هستند تکیه کرد، باید دید که ایا امریکا و اسرائیل با این موضوع موافقت می کنند یا خیر؟ مردمی که از ابتدا ساکن این سرزمین بودند حق انتخاب دارند، نه کسانی که از سراسر دنیا می آیند و می گویند ما لبنانی هستیم و این سرزمین اجداد و ابادی ما هست، مردمی که با اثبات هویت خودشان می توانند ثابت کنند که اهل این منطقه هستند، باید اجازه رای گیری داشته باشند، چه کسانی که ساکن اراضی سال 1948 هستند، و چه انهایی که ساکن اراضی بعد جنگ اعراب و اسرائیل بودند.

نتیجه این رفراندم، اگر بخوهد رژیم صهیونیستی، یا مسیحی یا اسلامی باشد اجازه تشکیل دولت در منطقه فلسطین را خواهند داشت.

سازمان ملل هم طرح رفراندوم را واقع بینانه می داند، اما بستگی به این دارد که اسرائیل با این طرح موافقت نماید یا نه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала