گزارش و تحلیل

بعد معنوی و روانی سفارت مجازی ایران در فلسطین

© Flickr / جويفلسطین
فلسطین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین موافقت کردند.

مجلس ایران کلیات طرح مقابله با اسرائیل را تصویب کرد. نمایندگان مجلس ایران روز 19 ماه مه 2020 با ماده ۲ طرح مقابله با اسرائیل موافقت کردند که بر اساس آن وزارت خارجه ایران موظف است ظرف مدت ۶ ماه یک سفارت یا کنسولگری مجازی ایران در فلسطین تاسیس کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین موافقت کردند. مجلس ایران کلیات طرح مقابله با اسرائیل را تصویب کرد.

اسپوتنیک در این خصوص با مصیب نعیمی کارشناس خاورمیانه، مدیر مسئول روزنامه دولتی عربی زبان"الوفاق"به گفتگو نشست.

اسپوتنیک: به نظر شما، واکنش اسرائیل و دولت فلسطین نسبت به این اقدام چه خواهد بود؟

نعیمی: با توجه به اینکه ایران هیچگونه کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، طبیعی است که واکنش آن هم برای ایران خیلی مهم نیست، یعنی هیچ مهم نیست که اسرائیل چه واکنشی نشان می دهد. علاوه بر آین، رژیم اسرائیل خیلی توجه به واکنش‌ها ندارد. اسرائیل به روند توسعه‌طلبی خود ادامه می دهد که طی سالها بخشی از فلسطین را اشغال کرد و بعد از آن برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد 323 و 227 که در سال 67 صادر شده بود، بیت المقدس که جزو منطقه اشغالی است را مجددا ملحق کرد و الان هم کرانه باختری اردن که باز هم بر طبق قطعنامه های سازمان ملل جزو سرزمین های اشغالی است باز آن را جزو حاکمیت قبلی خود کرده است.

 لذا از نظر ایران خیلی مهم نیست که رژیم اسرائیل چه می گوید، زیرا در واقع یک رژیم غیر قانونی و نامشروع خوانده می شود. مهم آن است که دنیا کمی به فکر بیاید و برای ملتی مثل ملت فلسطین که خیلی آشکار از سرزمین خود آواره شده اند فکری برایش بکند.

اسپوتنیک: آیا این موضوع مانع از اجرایی شدن نقشه اسرائیل در باره الحاق دره اردن خواهد شد؟

پادشاه اردن: روابط اسرائیل با اردن شرایط مناسبی ندارد - اسپوتنیک ایران
پادشاه اردن: روابط اسرائیل با اردن شرایط مناسبی ندارد

نعیمی: بله، قطعا وقتی مردم فلسطین مخالف هستند و وقتی مبارزه ادامه دارد، ولو اینکه یک جایی مثل بیت المقدس یا کرانه باختری تحت سلطه رژیم اسرائیل باشد و وقتی که مبارزه و مقاومت ادامه دارد قطعا ثابت نخواهند بود و این اثر دارد. کلا همه امور برمی گردد به خود مقاومت مردم فلسطین که الان همه گروه های فلسطینی متحد شده اند. علاوه بر آن برای موفقیت فلسطینی ها حمایت بین‌المللی لازم خواهد بود.

به نظر من کشورهایی که واقعا یک مقدار آزادیخواهی دارند و حق را می دانند طبعا باید از حقوق ملت فلسطین دفاع کنند، چون رژیمی مانند اسرائیل اگر در سرزمین فلسطین تثبیت شد، فردا ادعای بقیه را هم خواهد داشت، زیرا نقشه اسرائیل، نقشه گسترده‌ای است.

اسرائیل از نیل تا فرات را در برنامه خود دارد و الان بحث آنها سلطه بر دنیاست. این یک سیستم خیلی خطرناکی است. یعنی با هر کسی هم که دوستی می کنند، سوء استفاده و خیانت هست. لذا رژیم صهیونیستی اسرائیل، یک خطر برای صلح و امنیت منطقه است. این رژیم یک رژیم قانون‌گریز است و از قانون فرار می کند و هیچ چیز قانونی را قبول ندارد و از این نظر مبارزه مردم فلسطین و حمایت کشورها که ایران نیز از کشورهای حامی حق مردم فلسطین است در کنار بقیه کشورهای آزاد می تواند در پایان دادن به اشغالگری اسرائیل موثر باشد.

اسپوتنیک: آیا چنین روشی کارا خواهد بود؟

نعیمی: از نظر درخواستی که مجلس ایران کرده است، بله ارتباطی است بین جامعه و حاکمیت فلسطین و مردم فلسطین. چون در آن منطقه ای که فلسطینی ها زندگی می کنند و هنوز تحت اشغال رژیم اسرائیل هستند، لذا بنا است که سفارت و یا نوع ارتباط دیپلماتیک بصورت مجازی انجام بشود.

خیلی خوب می توان اینکار را کرد. وقتی ایران رژیم صهیونیستی اسرائیل را برسمیت نمی شناسد و مردم فلسطین را برسمیت می شناسد. سفارت فلسطین در خاک ایران هست و بصورت رسمی فعالیت دارد اما بدلیل آنکه در آنجا جایگاه رسمی برای سفارت تحت اشغال اسرائیل است، قطعا می‌تواند بصورت مجازی این ارتباط دیپلماتیک برقرار بشود که هیچ اشکالی هم ندارد. هم‌اکنون اکثر روابط جهانی، روابط مجازی و الکترونیک به جای روابط فیزیکی است.

آمریکا: انزوای دیپلماتیک ایران عمیق‌تر می‌شود  - اسپوتنیک ایران
آمریکا: انزوای دیپلماتیک ایران عمیق‌تر می‌شود

طرح مجلس در ۱۶ ماده ارائه شده بود و عمدتا شامل موارد و ممنوعیت‌هایی است که پیش از این هم در ایران برقرار بوده است، از جمله: ممنوعیت استفاده از پرچم اسرائیل، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان "پایتخت همیشگی فلسطین"، ممنوعیت همکاری اطلاعاتی به نفع اسرائیل، ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به اسرائیل و همین طور منع هر گونه مذاکره یا توافق با افراد یا نهادهای وابسته به اسرائیل.

اسپوتنیک از سید هادی افقهی کارشناس و تحلیلگر مسایل خاورمیانه کشورهای عربی درخواست نمود این موضوع را مورد تفسیر قرار بدهد که واکنش اسرائیل و دولت فلسطین نسبت به این اقدام ایران چه خواهد بود و اینکه تأثیر و کارایی آغاز کار سفارت مجازی ایران در فلسطین چقدر خواهد بود؟

افقهی: واکنش ها متفاوت خواهد بود. رژیم صهیونیستی رژیمی است که امنیت منطقه را به خطر انداخته است. موضع دیگر، واکنش خود دولت فلسطین، گروهای سیاسی و مقاومت فلسطین و مردم فلسطین هستند که قطعا این اقدام که پارلمان ایران انجام داد را به نفع خودشان تلقی خواهند کرد. کما اینکه جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب تا کنون بر اساس بینش ایدئولوژی که از مسأله فلسطین دارد و آن را مسأله اول جهان اسلامی می‌داند، هیچوقت درنگ نکرده و هیچ وقت خجالت نکشیده که اعلام بکند که ما از آرمان فلسطین، ملت فلسطین، مردم فلسطین و گروههای جهادی فلسطینی دفاع کرد و کمک می کنیم و کمک خواهیم کرد. این یک امر مسجلی است و امر واقعی است که ما هیچوقت تحت هیچ شرایطی از این مسأله در واقع عقب‌نشینی نخواهیم کرد و در اولویت‌هایمان نیز آن را قرار خواهیم داد.

حتی با توجه به تحریم ها که اثرگذار هستند، اما ما مسأله فلسطین را هیچوقت از اولویت خود خارج نمی کنیم و همچنان برای مسأله دفاع از فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی و نه ملت یهود اولویت قایل هستیم. ما با ملت یهود مشکل نداریم، ما با رژیم غاصب آدمکش مشکل داریم که می گوییم این یک رژیم نامشروع است و باید از بین برود و باید اجازه بدهد خود مردم فلسطین، چه یهودی و چه مسیحی و چه مسلمان تصمیم خودشان را بگیرند. این موضع ایران است و قطعا عکس العمل گروه های جهادی فلسطین و دولت خودگردان و همه خوشنود خواهند شد.

این موضوع به تنهایی ممکن است مانع از اجرایی شدن نقشه اسرائیل در باره الحاق دره اردن نشود. نتانیاهو به دلیل فشارهایی که الان هست و شکست های سیاسی که در مقابل رقیبش خورده است و یا برای مصرف داخلی است که این حکومت را می خواهد تقویت کند و خودش در مسند نخست وزیر بماند که می‌تواند یک دلیل باشد و یا اینکه نه، می خواهد کل منطقه را به چالش بکشد و آمریکایی ها را وادار بکند بیایند و به او کمک کنند. در حالی که آمریکا الان موافق نیست. ترامپ به او گفته است « دست نگه دار تا شرایط فراهم بشود».

حمله سایبری - اسپوتنیک ایران
اسرائیل در حمله سایبری به بندر شهید رجایی دست داشته است

 اتحادیه اروپا و هم فرانسوی ها و هم آلمانی ها بشدت به نتانیاهو هشدار دادند و گفتند که اگر اینکار را بکنی تبعات منفی برای شما دربرخواهد داشت. بنابراین موضع ایران موضع مزید بر علت خواهد شد و عکس‌العمل جامعه جهانی، مردم منطقه و محور مقاومت را نسبت به چنین اقدام نامشروع و اقدام خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی تشدید خواهد کرد.

یکی از فرصت های تبیین مفاهیم و فرصت های ارتباط و شبکه در واقع گفت و شنود حریم مجازی است. الان آمریکایی ها یک سفارت مجازی در تهران درست کرده اند. زمان خانم کلینتون بود که اعلام کرد، ما یک سفارت مجازی در تهران داریم. این سفارت در تهران هست و یک عده با آن تعامل می کنند و یک عده با آن تعامل نمی کنند. اکثر مردم گول این حرفها را نمی خورند.

 ولی مخاطب ما در این سفارت مجازی مردم فلسطین است و اگر یهودیان غیرصهیونیست بخواهند می‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند. کما اینکه الان با یهودیان غیر صهیونیست ارتباط داریم. قطعا اگر این سفارت مجازی راه بیفتد ارتباطات، تبادل نظرها و انتقال اخبار با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. و یک بعد معنوی و یک بعد روانی برای مردم فلسطین خواهد داشت و یک فشار روانی برای اسرائیل خواهد بود.

ارائه‌کنندگان این طرح به دنبال تدوین قانونی هستند که به گفته آنها به چارچوبی برای اقدامات متقابل ایران علیه اسرائیل تبدیل شود. در تدوین این طرح نمایندگان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه هم حضور داشتند.

همچنین متن ماده (2) نیز به شرح زیر است:  در اجرای تبصره ماده (1) قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب 19/2/1369 با اصلاحات و الحاقات بعدی وزارت امور خارجه موظف است ظرف مدت شش‌ماه پس از تصویب این قانون، مقدمات لازم برای تشکیل «سفارت یا کنسولگری مجازی جمهوری اسلامی ایران» را فراهم و نتیجه را برای تصویب، تقدیم هیئت وزیران کند. وزارت امور خارجه مکلف است اقدامات لازم در رایزنی با سایر کشورها به‌عمل آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала