گزارش و تحلیل

۵ يوز ايراني جديد يافت شد

© AP Photo / Vahid Salemi۵ يوز ايراني جديد يافت شد
۵ يوز ايراني جديد يافت شد
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
يوز ايراني گونه اي به شدت در خطر انقراض است که شايد عدم حفاظت صحيح از اين گونه به سرعت آنرا وارد گونه هاي تاريخي ايران کند و ديگر مشاهده نشود، اتفاقي که براي تمامي ايرانيان غم انگيز خواهد بود.

اما خبر خوشي که اين روزها ميان ايرانيان مخابره ميشود مشاهده ي پنج قلاده يوز جديد است که در قالب يک خانواده ديده شدند و اميد را براي ادامه ي اين گونه ي زيبا زنده کردند.

دکتر شهاب الدين منتظمی مدير کل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت از محيط زيست درباره ي اين خانواده ي پنج نفره از يوز ها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

حدود ساعت ۵.۳۰ صبح روز پنجشنبه دو همیار محیط زیست در مسیر جاده ی بیارجمند بردسکن ۵ یوز را که اهالی یک خانواده بودند مشاهده میکنند، بلافاصله به محیط زیست گزارش میکنند و همکاران ما سریعا در محل حاضر میشوند و موفق به تهیه ی فیلمی بسیار ارزشمند که مشاهده شده از این خانواده ی یوز ها میشوند، این موضوع جای امیدواری دارد که منطقه ی توران کشور ايران هنوز زیستگاهی زاد آور است و کماکان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، متاسفانه به دلیل فاصله ی زیاد نمیتوانیم اعلام کنیم چه تعداد از یوز ها نر و چه تعداد ماده بودند، امیدواریم با پایش های بهتر و نصب دوربین های بیشتر بتوانیم تصاویر دقیق تری را تهیه کنیم و جنسیت این یوز ها را مشخص کنیم.

وی در ادامه افزود:

ما احتمال میدهیم با توجه به اینکه این یوز ها حالت یک خانواده را داشتند قطعا یوز ماده نیز در آنها وجود داشته باشد و بسيار به این موضوع امیدواریم.

دلبر پایان یوز آسیایی نبود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دلبر پایان یوز آسیایی نبود

دکتر شهاب الدين منتظمی درباره ی برنامه ی محیط زیست برای این یوز های بیان کرد:

قطعا سازمان محیط زیست اقدامی برای زنده گیری این یوز ها نخواهد کرد، اولویت ما حفظ زیستگاه است، هم برای یوز و هم برای طعمه ی یوز، شرایط باید ایمن شود و آرامش برقرار شود برای آنکه یوز و طعمه ی آن در زیستگاه خود به صورت طبیعی زندگی کنند.

حفاظت درست و همیاری جوامع محلی از نکات مهمی است که در منطقه صورت گرفته و ادامه دارد، فنس کشی های اطراف جاده ی عباس آباد که از مسیر های پر تصادف یوز بوده و همچنین سرعت خودرو که به ۳۰ کیلومتر کاهش یافته از  اقدامات مهمی است که صورت گرفته، خروج دام و چرای دام از منطقه هم یکی از اقدامات مهم صورت گرفته بود، این مباحث شرایط را برای حفاظت بهتر فراهم میکند و افزایش طعمه ها هم برای حفاظت درست از یوز و تکثیر جمعیت موثر خواهد بود.

مدير کل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان محيط زيست درباره تعداد دقیق یوز های ایرانی اظهار داشت:

به دلیل شرایط زندگی یوز ها که بسیار حیواناتی مخفی کار و انسان گریز هستند تعداد دقیقی از یوز ها وجود ندارد اما تخمین های ما زیر ۵۰ عدد را عنوان می کند.

وی در پایان تاکید کرد:

خواهش ما این است که تمام جوامع و مردمی که در حوزه زیستگاه یوز در حال زندگی کار و تردد هستند، توجه داشته باشند که یوزها گونه های بسیار خاص و منحصر به فرد هستند و نوعی ثروت ملی برای کشور ایران محسوب می شوند امیدواریم که با همکاری مردم و سازمان حفاظت از محیط زیست بتوانیم زمینه را برای حفاظت از این گونه مهم فراهم کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала