گزارش و تحلیل

جريمه ي سنگين براي فلز ياب هاي غير مجاز

© Sputnik / SH.A.دکتر محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران
دکتر محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طالبيان: ما در انتظار نتیجه ی ایکوموس برای ثبت راه آهن شمال جنوب هستیم.

دکتر محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در روز جهاني موزه ها و آغاز هفته ي ميراث فرهنگي درباره ي اقدامات صورت گرفته در زمينه ي ميراث فرهنگي در ايران گفت:

ما موضوع پرونده ی ثبت جهانی اورامانات را در دست بررسی داریم و در انتظار نتیجه ی ایکوموس برای ثبت راه آهن شمال جنوب هستیم.

دستور العملی عمومی برای حریم آثار ملی را نیز به اتمام رساندیم و با ابلاغ وزیر به استان ها ابلاغ شده، بحث میراث بانان افتخاری هم که در جریان مشارکت اجتمایی بسیار موثر خواهد بود در دست بررسی است.

ما در دوران کرونا موزه ها را حفظ کردیم و امروز سایت emiras رونمایی میشود و کاری مشترک میان ما، وزارت ارتباطات و ایکوم است.

امسال تهیه ی پرونده ی کاروانسرا یکی از پرونده های مهم، پیچیده و اساسی است که انجام خواهد شد.

فلز ایران نمی میرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فلز ایران نمی میرد

سردار امیر رحمت اللهی فرمانده ي يگان حفاظت از ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز بيان کرد:

میراث فرهنگی معرف هویت و پیشينه ی تاریخی کشور و ملت ما محسوب میشود، پدیده ی مجرمانه ی حفاری غیر مجاز یکی از مشکلات در رابطه با میراث فرهنگی است، ما رویکرد های کیفری و غیر کیفری را در این رابطه در نظر گرفتیم و طرح میراث بان افتخاری را با هدف ایجاد یک مسئولیت گسترده ی اجتمایی ارائه دادیم و امیدواریم این موضوع به کنترل اقدامات مجرمانه کمک کند.

 مجوز دسترسی آنلاین به سامانه ی نظارت بر فضای مجازی به یگان حفاظت میراث فرهنگی داده شده، پس از مدت ها تلاش تبلیغ دستگاه فلز یاب به عنوان یک عمل مجرمانه قابل تعقیب و برخورد شد و امروز بر اساس قانون مجرم، ۱ تا ۳ برابر ارزش دستگاه فلز یاب به جریمه ی نقدی محکوم میشود، در سال ۹۸ حدود ۳۹ هزار شی تاریخی کشف شده که حدود ۱۹ هزار شی اصل بوده، ۱۶۰ سایت غیر مجاز در زمینه ی خرید و فروش اموال تاریخی و دستگاه های فلز یاب مسدود شد.

دکتر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره بازدید های مجازی از موزه ها که طرح این وزارتخانه در دوران کرونا برای بازدید مردم از موزه های ایران بود به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:بازدید های مجازی روز به روز در حال گسترش است و همزمان با روز جهانی موزه‌ها سایت emiras.ir  هم فعال خواهد شد و برای تمام محوطه های تاریخی و فرهنگی فعالیت خواهد کرد.

کوچکترین سم سان جهان در موزه ی تاریخ طبیعی محیط زیست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کوچکترین سم سان جهان در موزه ی تاریخ طبیعی محیط زیست

اکنون تمام پایگاه های ما به صورت مجازی در سایت ها و شبکه های ارتباط جمعی مختلف فایل ها و داده های مربوط به محوطه خود را قرار می دهند اما انجام شدن این موضوع به صورت زنده فعالیتی دشوارتر است.

با اطلاعاتی که ما از ثبت جهانی داشتیم ایران جزو معدود کشورهایی است که امکان بازدید زنده از موزه ها را فراهم کرده، ۱۱ هزار کیلومتر از محوطه های ثبت جهانی ما در برنامه بازدید زنده قرار گرفتند که تاکنون نیمی از این مساحت برای بازدید زنده فعال شده‌ اند اما متاسفانه از هیئتی که برای فعال کردن بازدید های زنده رفته بودند تعدادی بیمار شدند و اکنون ما در حال جایگزینی این افراد برای ادامه روند فعال شدن بازدیدهای زنده هستیم.

حدود ۱۰۰ مکان، بنا و محوطه با قول وزارت ارتباطات قرار است تا بسترهای خود را برای بازدید های زنده را تقویت کنند تا بتوانند به صورت مستقل این اقدام را انجام دهند، البته که تعداد زیادی فیلم و مستند تهیه و آماده شده تا برای هفته میراث فرهنگی در سایت های مختلف مانند آپارات بارگذاری شوند سایت emirs هم که پیشتر ذکر شده بود بستری خواهد بود تا حتی بعد از کرونا نیز در اختیار هموطنان قرار داشته باشد محتوای آنرا مجموعه ایکوم تولید می کند و بخش فنی آن در دست وزارت ارتباطات است و قرار است تا در ابتدا مجموعه میدان مشق را در این سایت مشاهده کنیم.

 وی در ادامه افزود:  در ایام تعطیلات آماری بالغ بر ۸۰ هزار نفر از موزه های آنلاین بازدید کردند و تاکنون از محوطه ۱۱ هزار کیلومتری که ذکر شد بالغ بر ۷۰ هزار نفر بازدید کردند که در پلتفرم های مختلف این بازدید ها صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала