گزارش و تحلیل

ایجاد محدوده های بی طرف میان ایران و آمریکا

© AFP 2023 / Carlos Barriaاروپا در دوراهی سخت انتخاب: برجام یا آمریکا؟
اروپا در دوراهی سخت انتخاب: برجام یا آمریکا؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا نشریه فارین پالسی پیشنهادی را مطرح کرده که بر اساس آن عراق به منطقه ای بی طرف میان ایران و ایالات متحده، مشابه شرایطی که فنلاند در دوران جنگ سرد میان ایالات متحده و شوروی داشت تبدیل گردد.

نفس ایده بسیار جالب است اما در آن زمان دلیل تبدیل فنلاند به منطقه بی طرف تهدیدی بود که برای لنین گراد ایجاد می کرد و سال 1948 ، یعنی پس از پایان جنگ جهانی دوم همه طرف های جنگ سرد قبول کردند که فنلاند به عنوان کشوری بی طرف به رسمیت شناخته شود.

البته همین اتفاق هم در میان همه کشورهای درگیر در جنگ جهانی دوم در مورد سویس پیش آمد.

در همان زمان ایران هم اعلام بی طرفی کرد اما متاسفانه توسط شوروی و انگلیس اشغال شد.

آمادگی ایران برای تبادل بدون پیش شرط زندانی با آمریکا - اسپوتنیک ایران
آمادگی ایران برای تبادل بدون پیش شرط زندانی با آمریکا

امروزه وجود بیش از 124 پایگاه رسمی آمریکایی در اطراف ایران تهدید بالقوه برای امنیت ایران به حساب می آید و بدیهی است که برای کاهش تنش باید همه این پایگاه ها جمع شود.

البته نفس اینکه ایران و آمریکا بخواهند میان همدیگر منطقه بیطرف ایجاد کنند، ایده بسیار جالبی است و می تواند شرایطی را ایجاد کند که طرفین از احتمال رویارویی مستقیم غیر عمدی دور شوند.

برای رسیدن به این منظور برخی شرایط است که باید حتما اعمال گردد و با توجه به این که این تنها عراق نیست که خط تماس میان ایران و ایالات متحده به حساب می آید، همه مناطق دور تا دور ایران هستند که باید همه مناطق بی طرف باشند.

از دریای عمان و خلیج فارس و کشورهای موجود در این محدوده گرفته تا عراق و ترکیه و آذربایجان و ترکمنستان و افغانستان و پاکستان همه باید بی طرف شناخته شوند تا فضای باز میان دو طرف ایجاد شود و طرفین بتوانند از هرگونه درگیری نظامی پرهیز کنند.

خروج آمریکا از برجام - اسپوتنیک ایران
ارزیابی ضرر ایران با خروج آمریکا از برجام

طبیعتا وقتی که در مورد فضای بی طرف صحبت می کنیم این بدین معنا است که طرفین نباید در این کشورها نیروهای نظامی یا پایگاه و یا تسلیحات داشته باشند و قطعا اولین اتفاقی که باید پیش آید این است که ایالات متحده همه نیروهای نظامی خود از این محدوده ها را خارج کند.

دومین اتفاقی که باید پیش آید این است که هیچ کدام از طرفین نباید خواسته های خود را بر کشورهای بی طرف تحمیل کند از جمله اینکه مثلا ایالات متحده بخواهد آنها را وادار کند تا محدودیت های تعاملات بانکی و یا تجاری و یا سیاحتی و یا زیارتی با ایران داشته باشند.

همچنین این کشورها نباید هیچ قرارداد همکاری نظامی یا غیر نظامی که یکی از طرفین یعنی ایران یا ایالات متحده را تهدید می کند با هر کدام از این دو طرف داشته باشند.

مضاف بر این کشورهای بی طرف باید متعهد شوند که اجازه ندهند از حریم فضایی و یا زمینی و یا آبی آنها استفاده ای بر علیه هر کدام از طرفین بشود.

همچنین مناطق بی طرف باید شرایط روابط سیاسی مناسب و متعادل با طرفین یعنی ایران و آمریکا داشته باشند و نمی توان کشوری را بی طرف شمرد در حالی که با یکی از کشورهای متخاصم رابطه سیاسی صمیمی تر داشته باشد یا اینکه حکومتی در راس کار باشد که به سمت یکی از دو طرف تمایل بیشتر داشته باشد.

قطعا اگر همه این شرایط محقق گردد بسیار عالی می باشد و می توان گفت زمینه رفع تنش در کل منطقه غرب آسیا را فراهم خواهد کرد.

البته در پایان باید گفت این پیشنهاد فارن پالسی که روابط بسیار خوبی با مراکز قدرت و تصمیم گیری سیاسی در آمریکا دارد مشابه طرحی است که قبلا آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران مبنی بر امضای توافق عدم تجاوز یا تعدی میان ایران و کشورهای همسایه مطرح کرده بود که در واقع همه این مطالب نیز در همین پیشنهاد گنجانده شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала