گزارش و تحلیل

اشیای باستانی ایران در صندوق اماناتی در اتریش

© Sputnik / MAHDIE TARIموزه
موزه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صندوق امانات در کشور اتریش پیدا شده و متعلق به یک شهروند ایرانی است.

دکتر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اشیا تاریخی یافت شده مربوط به ایران در یک صندوق امانات در اروپا به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

 این صندوق امانات در کشور اتریش پیدا شده و متعلق به یک شهروند ایرانی است که تبعه کشور اتریش نیز هست، ما تا کنون از آن صندوق امانات صرفاً یک لوح فشرده مشاهده کردیم که نشان دهنده اشیا است در میان اشیایی که در لوح فشرده بود اشیا اصلی و تقلبی وجود داشت، اما اصالت این اشیا تنها هنگامی مشخص می‌شود که کارشناسان ما بتوانند اشیا را از نزدیک دیده و آن را بررسی کنند.

اشیای موجود در لوح فشرده نشان دهنده اشیایی از هزاره اول قبل از میلاد، اشیایی مربوط به دوره هخامنشی، ساسانی  که شامل برای مثال ریتونهای فلزی که سبک هخامنشی هستند و هنوز مشخصا اصالت آنها تایید نشده، یا یک سردیس مفرغی مربوط به دوره ساسانی( شاپور دوم)، یا تعدادی از اشیا مفرغی مربوط به  لرستان است که نمونه های مشابه آن را در موزه ی ملی و رضا عباسی داریم.

ما از طریق اینترپل پیگیر این موضوع هستیم و تا کنون سرنخ های خوبی را پیدا کرده ایم، بنابراین ما هنوز از اصالت و سلامت اشیا کشف شده آگاه نیستیم.

وی در ادامه افزود: ما هنوز با دقت کافی نمی توانیم اعلام کنیم که این اشیا از کدام نقطه کشور و به چه طریقی خارج شده‌ اند، می دانیم که تعدادی از آنها اصل است و تعدادی از آنها تقلبی است و اینکه این اشیا در لیست آثار ثبت شده ما در موزه ها نبوده یعنی اشیا از موزه ها به سرقت نرفته.

بخشی از این آثار حتی حاصل حفاری های علمی باستان ‌شناسی نیستند و از راه حفاری های قاچاق پیدا شده ‌اند.

کشف شهرک باستانی حدود 70 هزار ساله در شمال ایران - اسپوتنیک ایران
کشف شهرک باستانی حدود 70 هزار ساله در شمال ایران

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره خروج اشیا باستانی کشور به صورت قاچاق و اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش این موضوع بیان کرد:

خوشبختانه کشور در این سال‌ ها در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و نیروهای نظامی، امنیتی و پلیسی نسبت به گذشته آگاه تر و هوشیار تر عمل می کنند و ارزش این اشیا نه تنها نزد نیروها بلکه نزد مردم نیز بیشتر شناخته شده، نمی‌توان گفت که جلوی قاچاق اشیا از کشور به طور کامل گرفته شده چرا که به هر صورت در تمام جهان افرادی وجود دارند که قوانین را نقض کنند و به دنبال سودجویی شخصی باشند.

در زمینه استرداد اشیا تاریخی نیز کشور در دو دهه گذشته بسیار موفق عمل کرده، تقریباً با تمام مراکز مرتبط با این موضوع در جهان متصل هستیم و به صورت مستمر داد و ستد علمی و اطلاعاتی داریم، بسیاری از اشیا به کشور بازگشته و به دنبال آن هستیم که بسیاری دیگر از این اشیا نیز به کشور بازگردد.

تحریم های آمریکا به آثار باستانی ایران هم رسید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم های آمریکا به آثار باستانی ایران هم رسید

دکتر محمد حسن طالبیان درباره مجازات شخصی که صاحب صندوق امانات بوده هنگامی که به  جمهوری اسلامی ایران بازگردد اظهار داشت:

این موضوع اکنون قابل بحث نیست چرا که عوامل بسیار زیادی در مجازات این شخص دخیل است، اینکه این اشیا را چگونه به دست اورده؟ اینکه اشیا را از شخصی در خارج از کشور خریداری کرده؟ یا اشیا را از داخل کشور خارج کرده؟ بحث هایی است که در مجازات شخص دخیل است، بنابراین میزان مشارکت این فرد در جرم مجازات او را تغییر می دهد.

خوشبختانه در سال های گذشته پلیس اینترپل ایران بسیار فعال شده و پلیس های حوزه اموال تاریخی و فرهنگی به خوبی با ایران همکاری کردند، و مرزدار های ما نیز با دقت متوجه اهمیت موضوع آثار فرهنگی و تاریخی هستند و این موضوع میان تمام بخش‌های جامعه جا افتاده که آثار فرهنگی و تاریخی متعلق به یک ملت است.

بسیاری از کشورها و موزه ها زمانی که می بینند اثری از ایران به صورت غیرقانونی وارد مجموعه آنها شده خود اعلام می کنند و این اثر ارتباط خوب و تلاش هایی است که دستگاه های پلیسی و فرهنگی ما با آنها دارند، همانطور که ما به کشورهای بسیاری که بر اثر جنگ دچار آسیب در حوزه فرهنگی خود شدند و آثار تاریخی و فرهنگی آنها به صورت غیر قانونی خارج شده مانند عراق، سوریه و افغانستان  کمک کردیم خوشبختانه باعث شده تا یک وفاقی ایجاد شود تا آثاری که به صورت غیرقانونی از یک کشور خارج شده به آن کشور بازگردانده شود، این آثار مربوط به یک ملت است و برای مردم یک کشور است و جزئی از هویت آنهاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала