گزارش و تحلیل

میان ترامپ و بن سلمان چه گذشت؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / میان ترامپ و بن سلمان چه گذشت؟
میان ترامپ و بن سلمان چه گذشت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از دوستانی که ارتباطات بسیار خوبی در دربار عربستان سعودی دارد اخیرا می گفت، حدود یک هفته پیش رییس جمهوری ایالات متحده با ولیعهد عربستان سعودی تماسی بسیار پر تنش داشتند.

اسپوتنیک - آقای عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم نیز به استناد برخی منابع اش اظهار می داشت این گفتگو آنقدر پر تنش بوده و لحن آقای ترامپ در گفتگو با محمد بن سلمان آنقدر رکیک و توهین آمیز بدوه که ولیعهد عربستان سعودی از همه حاضرین در اتاق می خواهد اتاق را ترک کنند تا حرف هایی را که ترامپ به او می زند به جایی درز نکند.

بلا فاصله پس از این گفتگو آمریکایی ها شایعاتی مبنی بر اینکه تصمیم دارند سیستم های پاتریوت خود و برخی نیروها و تسلحات را از عربستان خارج کنند منتشر کرده اند.

گفتگوی ترامپ و پادشاه سعودی در مورد ثبات در بازارهای انرژی  - اسپوتنیک ایران
گفتگوی ترامپ و پادشاه سعودی در مورد ثبات در بازارهای انرژی

طبق گفته این منبع که از خبرنگاران برجسته عربستان است ولی نمی خواهد نام اش فاش شود تا  به سرنوشت خاشقچی دچار نشود ؛ ظاهرا آقای ترامپ در این تماس از محمد بن سلمان خواسته هر طور که شده مبلغ بزرگی پول که به حدود 400 ملیارد دلار می رسد تامین کند و به بهانه خرید تسلیحات مدرن و سرمایه گذاری به ایالات متحده بدهد چون اوضاع اقتصادی آمریکا بسیار بد است و شدیدا به این پول نیاز دارد تا در صنعت و اقتصاد آمریکا سرمایه گذاری کند و بی کاری بوجود آمده بر اثر انتشار کرونا در آمریکا را مهار نماید.

بن سلمان نیز ظاهرا اظهار داشته که به دلیل شرایط وخیم اقتصادی که خود عربستان سعودی با آن مواجه می باشد امکان تامین چنین پولی را ندارد و ترامپ هم اظهار داشته که بیش از هفتصد ملیارد دلار از اموال عربستان سعودی در ایالات متحده را رصد کرده و عربستان می تواند این اموال را به مبلغ 400 ملیارد دلار برایشان بفروشد تا مبلغ مورد نیاز تامین شود.

البته شایعات دیگری هم در رسانه ها منتشر شده که بر اساس آن ترامپ از بن سلمان خواسته تولید نفت عربستان سعودی را باز هم کاهش دهد تا قیمت نفت افزایش یابد و کارتل های نفتی ایالات متحده بیش از این ضرر نکنند.

اینکه این شایعات و یا گفته ها چه قدر می تواند صحت داشته باشد یا نه شاید بتوان گفت همه گمانه زنی می باشند چون ظاهرا طبق گفته عبد الباری عطوان بن سلمان همه را از دفتر خود بیرون کرده و هیچ کس محتوای صحبت ها را نشنیده وفقط همه می دانند که پس از این گفتگو ولیعهد عربستان سعودی بسیار متشنج وعصبی شده بوده و خوب فردایش اخبار مربوط به خارج کردن سیستم های دفاعی از عربستان منتشر شده تا باز هم زمینه باج گیری از عربستان سعودی شروع شود.

همچنین بن سلمان دستور داده اجرای پروژه 2030 که قرار بود حدود 500 ملیارد دلار برای آن هزینه شود فعلا متوقف گردد.

این در حالی است که طی هفته های اخیر آمریکایی ها تلاش داشتند تشنج در منطقه مخصوصا در قبال ایران را افزایش دهند و ترامپ هم تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر محدود سازی قدرت وی برای راه اندازی جنگ با ایران را وتو کرده.

قطعا هم ترامپ اگر به خواسته خود نرسد طبق سیاست هایش احتمال دارد بخواهد به سمت افزایش تنش در منطقه روی بیاورد تا سعودی ها را از حمله ایران بترساند و آنها را وادار کند باج مورد نظر را پرداخت کنند.

دستور ترامپ: شناورهای  ایرانی درصورت مزاحمت برای ناوهای  آمریکایی منهدم شوند - اسپوتنیک ایران
ترامپ: بعید نیست برای نفت عربستان حقوق گمرکی وضع کنیم

طبق سیاستی که ترامپ از قبل علنا در مقابل طرفدارانش اعلام کرده بود وی تا آخرین سنت (یک صدم دلار) از پول عرب های حوزه خلیج فارس را از آنها نگیرد ول کن ماجرا نخواهد بود.

سیاست ترامپ مبنی بر این است که این کشورها را آنقدر بدوشد تا دیگر هیچ پولی نداشته باشند و حتی بدهکار باشند و بعد هر آنچه نفت تولید می کنند و می فروشند را به آمریکا به عنوان بازپرداخت بدهی بدهند.

سعودی ها هم که روی حمایت لابی های صهیونیستی حساب باز کرده بودند تازه متوجه شده اند که منافع این لابی ها اقتضا می کند عربستان را وادار کنند از بانک ها و موسسات مالی زیر نظرشان پول قرض کند و بدهکار باشد تا بهره پول ها را از عربستان بگیرند.

البته برخی هم باور دارند این سیاست، سیاست شخص ترامپ نیست بلکه سیاست تصمیم گیران پشت پرده آمریکا است، آنها این سیاست را از زمانی وضع کردند که آقای اوباما رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به کمپ دیوید دعوت کرد تا با آنها گفتگو کند اما آنها فکر کردند چون پول دارند خیلی بزرگ شده اند و برای آمریکا ادا در آوردند.

اگر به یاد داشته باشید حتی شاه بحرین در آن زمان به جای اینکه به آمریکا برود به انگلیس رفت تا در مهمانی ملکه انگلیس شرکت کند و بازی پولو (بازی ای شبیه چوگان) تماشا کند.

در آن زمان شاید آمریکایی ها واکنشی نشان ندادند ولی قطعا تصمیم گرفتند تا عرب های حوزه خلیج فارس را ادب کنند و متوجه شدند که باید همه پول اینها را بگیرند و ترامپ آمده تا این سیاست را پیاده کند.

احتمالا هر رییس جمهوری دیگری هم در آمریکا می آمد چنین سیاستی را پیاده می کرد.

چیزی به نام همپیمان و دوست و رفیق در فرهنگ لغت آمریکایی ها معنی ندارد، تنها چیزی که معنی دارد خدمت به منافع آمریکا و یا نوکری برای آنها است.

شاید بد نباشد رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از شاه ایران عبرت بگیرد و به یاد داشته باشند که علیرغم همه خوش خدمتی هایش به آمریکا آنها حتی برای درمان هم حاضر نشدند به او ویزا بدهند.

با توجه به این شرایط و سیاستی که ترامپ در پیش گرفته به نظر می رسد اگر رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی به فکر تغییر رویکرد سیاسی خود در قبال همسایگان نباشند احتمال اینکه مجبور باشند کاسه گدایی دست بگیرند و دنبال آمریکایی ها بدوند بسیار زیاد و نزدیک خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала