گزارش و تحلیل

آمادگی ایران برای گفتگو با کشورهای همسایه

© Sputnik / Siavash Sobhgahiساختمان وزارت امور خارجه ایران
ساختمان وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران مجدداً آمادگی خود را برای نشستن در پشت میز مذاکره با کشورهای همسایه، به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس را ابراز کرد. قبلاً چنین پیشنهادهایی از سوی تهران ارائه شده بود اما ریاض از آن امتناع ورزیده بود.

اسپوتنیک - چندی پیش ایران چند بار مبتکرانه به کشورهای منطقه و همسایگان خود پیشنهاد مذاکره برای رفع و حل مشکلات ایجاد شده در منطقه را ارائه کرده بود که از این پیشنهادات و ابتکار عمل ایران استقبال نشد. حال وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر پیشنهاد مذاکره با همسایگان خود را پیش کشیده است.

دکتر حسین رویوران کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی، استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با اسپوتنیک نظرات خود در این رابطه را بیان داشتند.

چرا دوباره چنین پیشنهادی از سوی ایران ارائه شده است؟

ترامپ - اسپوتنیک ایران
خودداری آمریکا از خرید نفت عربستان

تکرار این درخواست از سوی ایران نشان از تمایل این کشور به حل مشکلات در سطح منطقه است، اما متاسفانه همواره این درخواست ایران با پاسخ مثبت روبرو نمی شد؛ به دلیل نوع همپیمانی و وابستگی بسیاری از کشورهای منطقه به غرب اساسا سیاست های مستقلانه ای ندارند و خود نمی توانند تصمیمی مستقلانه اتخاذ کنند.

در شرایط حاضر کنونی به دلیل وضعیت بوجود آمده بر سر نفت و پیامدهای کاهش قیمت نفت، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران درخواست خود را مطرح کرده است، تعارض هزینه بر است در صورتیکه حل مشکلات و اختلافات و همکاری می تواند یه هزینه مثبت به جای هزینه منفی که ناشی از تعارضات می شود ایجاد کند.

آیا این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی و دیگر پادشاهان حوزه خلیج فارس موافقت کنند که با ایران گفتگو کنند؟

ادامه سقوط بهای نفت  - اسپوتنیک ایران
ادامه سقوط بهای نفت

تمایل نشستن به پشت میز و گفتگو با ایران در اکثر کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس به جز بحرین که به نوعی می توان گفت که به عربستان سعودی به صورت کامل وابستگی دارد ایجاد شده است و همینطور فقط عربستان سعودی تا به کنون در این زمینه متمایل به حل اختلافات با ایران نبوده است، الان که وضعیت اقتصادی عربستان به شدت بحرانی شده و قیمت نفت از 70 دلار به زیر 20 دلار رسیده است، تصور می کنم این وضعیت مسئولین عربستان را وادار به تجدید سیاست هایشان کند؛ سیاست هایی که همیشه دنبال می کردند و بابت آن هزینه های سنگین و گزافی را متحمل می شدند.

عربستان سعودی از سویی نیز مورد خشم و غضب ایالات متحده به دلیل اعمال سیاست هایی، کاهش قیمت های نفت و موجب شدن ورشکستگی بسیاری از شرکت های سعودی و دیگر مسائل این چنینی که باعث تعارض مسئولین آمریکایی با سعودی شده است قرار گرفته است که می تواند عربستان سعودی را به گونه ای به سمت مذاکرات با ایران سوق دهد، البته اگر اراده و عقلانیت برای حل این قبیل اختلافات و مشکلات در مسئولین سعودی وجود داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала