گزارش و تحلیل

عدم اعتماد ایران به آمریکا در مبارزه با کرونا

© REUTERS / Jonathan Ernstتوضیحات ترامپ درباره دلیل ماسک نزدن وی
توضیحات ترامپ درباره دلیل ماسک نزدن وی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص کمکهای بشردوستانه به ایران پس از شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که تحریم های این کشور مانعی برای این کمک ها نیست.

اسپوتنیک - مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با برخی نشریه ها از جمله «بیلد» آلمان اعلام کرد که کمک های بشردوستانه به ایران و ونزوئلا تحت تحریم های ایالات متحده قرار نمی گیرد.

مایک پمپئو - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد کمک آمریکا به ایران به تحریم ها ربطی ندارد

وی گفت: در این دو مورد یعنی ونزوئلا و ایران به ویژه ایران که به شدت از اپیدمی ویروس کرونا در رنج است، تحریمی نیست که مانع رسیدن کمک های بشردوستانه به این کشور باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: آمریکا به ایران و ونزوئلا پیشنهاد ارسال کمک بشردوستانه داد و این موضوع به کره شمالی نیز مربوط است.

دکتر مانی محرابی، عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک به این موضوع پرداخت.

اساساً تعریف صحیح و جامعی از واژه کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد و زمانی که وزیر امور خارجه ایالات‌متحده اعلام می‌کند کمک‌های بشردوستانه تحت تحریم نیستند به‌طور واضح مشخص نیست دقیقاً در مورد چه کالاهایی صحبت می‌کند. برخی کالاهایی که مصارف پزشکی دارند از سوی ایالات‌متحده مورد تحریم واقع شده و برخی دیگر از کالاها نیز هستند که مصارف چندگانه دارند و در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و به بهانه‌های دیگر تحریم هستند.

اما جدا از این مسائل و فارغ از اصل کالا، تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده علیه ایران، فروش و ترانزیت این کالاها به کشور را مختل کرده است! بحث بر سر تحریم کالاها نیست، بلکه مسئله اصلی فروش، پرداخت وجه و انتقال این کالاها به ایران است که به دلیل تحریم‌های واشنگتن عملی نیست.

حالا اینکه یک مسئول آمریکایی عنوان می‌کند نوع خاصی از کالا از لیست تحریم خارج شده یا اساساً در لیست تحریم نبوده، وارونه جلوه دادن حقیقت و درواقع یک بازی رسانه‌ای است.

مسئله بعدی امکان دریافت این کمک‌ها از سوی ایران است. ایران بارها عنوان کرده در وهله نخست به نیت آمریکا خوش‌بین نیست و در وهله بعدی اساساً به توانایی ایالات‌متحده در مبارزه با کرونا شک دارد. رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنرانی فروردین‌ماه خود به این نکته اشاره کردند که اساساً در توانمندی ایالات‌متحده در مبارزه با ویروس کرونا شک وجود دارد و آمارها نیز نشان می‌دهد مسئولین آمریکایی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. با این اوصاف ایالات‌متحده در اساس توانایی کمک به هیچ کشوری در این زمینه خاص را دارا نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала