گزارش و تحلیل

تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در کنار ایران

© AP Photo / Jane Hahnتحرکات نظامی مشکوک آمریکا در کنار ایران
تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در کنار ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق اخبار منتشره، ایالات متحده تحرکات نظامی وسیعی را طی دو سه هفته گذشته در عراق و منطقه شروع کرده و در حالی که کل جهان درگیر اخبار کرونا می باشد، آمریکا تعداد زیادی نیرو و تجهیزات کمی و کیفی هم در عراق و هم در منطقه مستقر کرده است.

اسپوتنیک - در حالی که جهان ایالات متحده را تحت فشار قرار داده تا تحریم های یک جانبه بر علیه ایران را بردارد و اجازه دهد این کشور به جمع دیگر کشورهای جهان در مبارزه با ویروسی که کل بشریت را به خطر انداخته بپیوندد احتمال زیادی وجود دارد که مقامات آمریکایی بخواهند دست به یک ماجراجویی جدید بزنند تا اذهان جهانیان را از فاجعه ای که امروزه ایالات متحده با آن مواجه است دور کنند.

ابتلای 35 نظامی آمریکا در اروپا به ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
ابتلای 35 نظامی آمریکا در اروپا به ویروس کرونا

علیرغم رفتارهای تمسخر آمیز رییس جمهوری آمریکا در مورد انتشار ویروس کرونا در جهان مشاهده می کنیم که روز گذشته ایالات متحده گوی سبقت را از چین ربود و بیشترین تعداد افراد درگیر با ویروس کرونا را به نام خود ثبت کرد.

کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا هم گوی سبقت را از چین ربودند و بیشترین تعداد کشته شدگان بر اثر کرونا را به نام خود ثبت کردند.

این اتفاق می تواند کل سیستم بهداشتی آمریکا که طی سه سال گذشته آقای ترامپ آن را به هم زد را زیر سوال برد و باید توجه داشت که هم ایتالیا و هم اسپانیا تلاش داشتند از همان سیستم بهداشتی تبعیت کنند.

علیرغم موفقیت های قابل توجه آقای ترامپ در ارتقای سطح شرایط اقتصادی و کاهش بیکاری در آمریکا اما ماجرای بهداشت و سلامت عمومی می تواند منجر به بزرگترین ضربه در انتخابات آتی به وی شود.

به همین دلیل امروزه آمریکایی ها بیش از پیش به منحرف کردن افکار عمومی داخلی و خارجی نسبت به شرایط داخلی آمریکا دارند و بهترین راه برای این کار همانا راه انداختن یک کودتا در عراق و یا ایجاد یک درگیری محدود با ایران می باشد.

طبق نظر همه کارشناسان بعید است آقای ترامپ بخواهد به سمت و سوی یک جنگ تمام عیار با ایران برود چون این جنگ می تواند تیر خلاص بر کالبد انتخاباتی نیم داره وی باشد؛ اما اینکه بتواند ضربه ای به ایران وارد کند و ایران هم نتواند پاسخ دهد می تواند به نفع او تمام شود.

احتمال دارد برخی مشاوران وی باور داشته باشند که امروزه با توجه به اینکه نیروهای مسلح ایران درگیر مبارزه با ویروس کرونا در داخل کشور هستند شرایط برای انجام یک عملیات نظامی اینچنینی بسیار مناسب می باشد و به همین دلیل برخی اهداف نظامی و یا اقتصادی و یا زیربنایی استراتژیک ایران را هدف قرار دهند و بعد آقای ترامپ به عنوان یک قهرمان بلا منازع در آمریکا ظهور کند.

سه کشته و 12 زخمی در حمله موشكى به پایگاه نظامی آمریکا در عراق - اسپوتنیک ایران
سه کشته و 12 زخمی در حمله موشكى به پایگاه نظامی آمریکا در عراق

بدیهی است شرط بندی آنها در این شرایط مبنی بر آن خواهد بود که ایرانی ها پاسخ نخواهند داد و حمله های اخیر به پایگاه های آمریکایی در عراق را می توانند بهانه کنند تا به ایران ضربه بزنند.

حال اگر آنها نتوانند این سناریو را پیاده کنند احتمال اینکه بخواهند دست به یک تحرک نظامی درون عراق بزنند هم زیاد است.

طبق این سناریو برخی تحلیلگران باور دارند ممکن است هدف آمریکایی ها از تقویت حضور خود در عراق به این دلیل باشد که آنها می خواهند مواضع نیروهای طرفدار ایران را هدف قرار دهند و آنها را تضعیف کنند تا شرایط یک کودتای نظامی در عراق فراهم شود و افسران ارتش عراق که همسو با ایالات متحده هستند با حمایت این کشور قدرت را در عراق به دست بگیرند.

پس از اینکه ارتش عراق قدرت را در این کشور در اختیار گرفت آمریکایی ها می توانند با استفاده از بقایای حزب بعث سابق و همچنین داعش ساختار ارتش عراق را به هم بریزند و این کشور را یا کاملا در کنترل خود بگیرند و یا اینکه آن را تبدیل به یمن  و یا لیبی جدید کنند.

عراق از آمریکا به سازمان ملل متحد شکایت می‌کند - اسپوتنیک ایران
عراق از آمریکا به سازمان ملل متحد شکایت می‌کند

فراموش نکنید که صدام حسین هم دو بار با کودتای نظامی مورد حمایت آمریکا به قدرت رسید و بر عراق حکومت کرد و نقشه های آمریکا را محقق نمود و تمام سران حزب بعث سابق عراق و همچنین داعش هنوز در چنگ آمریکا هستند.

آیا می توان باور کرد که مثلا حضور خانواده صدام حسین در اردن و یا حضور اعضا و خانواده های حزب بعث سابق عراق در اردن و یا دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بدون اجازه آمریکا بوده؟

آیا می توان تصور کرد هلیبورد فرماندهان داعش در وسط عملیات جنگی در سوریه و عراق به محل های امن بی دلیل بوده؟

خیر.

آمریکایی ها اینها را برای وقت مبادا نگه داشته اند و بستگی دارد این وقت مبادا کی باشد.

قطعا هم هدف نهایی آمریکایی ها این خواهد بود که پس از به هم ریختن اوضاع عراق این شرایط را به سمت ایران بکشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала