گزارش و تحلیل

مقابله با کرونا: تولید ماسک در کارخانه پرچم سازی

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر مقابله با کرونا: تولید ماسک در کارخانه پرچم سازی
مقابله با کرونا: تولید ماسک در کارخانه پرچم سازی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قدرت مطالب طنز، کارخانه پرچم سازی را به تولید ماسک تبدیل کرد!

اسپوتنیک — ابوالفضل خانجانی مالک شرکت دیبا پرچم خمین که مصاحبه او را اخیرا از خبرگزاری اسپوتنیک خوانده اید، یک کارآفرین نمونه در ایران محسوب می شود که در تولد پرچم مشغول به کار بوده است. او با توجه به شیوع ویروس کرونا تصمیم می گیرد که بسته به نیاز روز جامعه به تولید ماسک نیز بپردازد. اسم انتخابی او براي توليد ماسك ماروين است كه برگرفته از تلفيق اسم های سه فرزند وی مائده، آريا و آوين می باشد. محل كارگاه جديد او در روستاي ريحان عليا ،بخش مركزی شهرستان خمين است چرا كه نياز به محيط ايزوله و مناسب برای اين فرآيند وجود داشت.

مصاحبه گزارشگر اسپوتنیک را با ابوالفضل خانجانی می خوانیم:

© Photo / Courtesy Diba Parchame Khomein Co.تولید ماسک در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین
مقابله با کرونا: تولید ماسک در کارخانه پرچم سازی - اسپوتنیک ایران
تولید ماسک در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین

اسپوتنیک: چطور شد که به فکر تولید ماسک در کارخانه پرچم سازی افتادید؟

در ابتداي شروع شيوع ویروس و بيماری منحوس كرونا در ايران، مطلب طنزی در كانال های تلگرامی که برای سرگرمی ساخته شده اند، منتشر شد. متن این مطلب طنز به این صورت بود كه "اگر كارخانه های توليد پرچم آمريكا و اسرائيل را تغيير كاربردی دهیم تا ماسک تولید کنند، نیاز مردم به ماسک تا عيد نوروز برطرف می شود."

در ظاهر این مطلب طنز بود اما در اصل این واقعيت جامعه را نشان می داد كه امروز كشور و مردم ایران نيازمند كالايی ديگر هستند و البته فرصت هايی را نیز در دل خود داشت. این فرصت ها شامل همراهی با مردم ایران در اين شرايط سخت، دوری از خطرات ركود و بيكاری بر اثر شيوع كرونا و بهره برداری اقتصادی بود. در حاشيه نیز تولید انواع ماسك های فاقد كيفيت و با قيمت های بسيار بالا همه و همه دست به دست هم داد تا به اين ايده به صورت جدی فكر كنم.

 

اسپوتنیک: شباهت ماسک و پرچم در چیست؟ آیا تجربیات شما در زمینه پرچم به تولید ماسک هم کمک کرده است؟

از نظر ظاهری شباهتی بين ماسك و پرچم نيست اما اگر كمی عميق شویم و فرآيند و اجزا را تفكيك كنيم، متوجه می شويم كه اشتراكاتی در فرآيند كار مثل برش، دوخت، بسته بندی وجود دارد. از نظر مواد تشکیل دهنده هم بخشی از آن شباهتی با هم دارند. قطعا تجربيات گذشته من در توليد پرچم بر تولید ماسك نیز بسيار اثرگذار بود اما این قسمت بیشتر در ارتباط با اميد و انگيزه در شروع کار موثر بود. در ادامه کار تولید ماسک، موضوع مهم، تحقيق و جستجو و پشتكار بود که در موفقیت این کار نقش زيادی داشته است. البته نمی توان از اميد و انگيزه ای كه عزيزان و اطرافيان می دهند نیز چشم پوشی کرد.

درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد

اسپوتنیک: روزانه چند عدد ماسک تولید می کنید؟ قیمت هر ماسک چقدر است؟

روزانه در 12 ساعت کاری بين ٨ تا١٠هزار ماسك توليد مي شود. قيمت فروش نهايی ١٤٠٠تومان است كه به داروخانه ها ١٢٠٠تومان فروخته می شود.

اسپوتنیک: آیا این ماسک ها از نظر بهداشتی مورد تایید می باشند؟

بله، این محصول با طی مراحل قانونی و تاييد سازمان غذا و دارو موفق به دريافت مجوز قانونی شده است. لذا صد در صد بهداشتی است و از نظر مواد تشکیل دهنده نيز در سه لايه و از متريال مورد تاييد وزارت بهداشت تولید می شود. كارگاه جديد من در روستاي ريحان عليا ،بخش مركزی شهرستان خمين است چرا كه نياز به محيط ايزوله و مناسب برای اين فرآيند وجود داشت.

اسپوتنیک: مواد اولیه آن چگونه تامین می شوند؟

مواد اوليه صد در صد در ايران توليد مي شوند و مشكل جدی براي تامين مواد اوليه وجود ندارد.

اسپوتنیک: نحوه فروش و انتشار ماسک ها به چه صورت است؟ به صورت تک فروشی یا عمده فروشی است؟

فروش به صورت عرضه بر اساس حواله های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به داروخانه ها و مراكز عرضه تجهيزات پزشكی مي باشد. بخشی از فروش نیز از طريق دهياران در اختیار مردم  روستاها قرار می گيرد. البته فروش به بيمارستانها، مراكز درمانی و مراکز دیگر نیز وجود دارد.

اسپوتنیک: فکر می کنید در این شرایط با وجود ویروس کرونا چقدر به بهبود اوضاع کمک کرده اید؟

قطعا در شرايط فعلی موجب رفع بخشی از دغدغه های مردم منطقه در خصوص تامين تجهيزات بهداشتی و ايمنی شده ايم و در كنار مردم و مسئولين به مسئوليت اجتماعي خود عمل مي كنيم.

اسپوتنیک:  آیا تولید ماسک در کارخانه شما به صورت تجاری است و یا اینکه قسمتی آن به خیریه ها تعلق میگیرد؟

توليد ماسك به صورت تجاری است اما بخشی نيز به صورت رايگان در اختيار شبكه بهداشت قرار گرفته است.

© Photo / Courtesy Diba Parchame Khomein Co.تولید ماسک در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین
مقابله با کرونا: تولید ماسک در کارخانه پرچم سازی - اسپوتنیک ایران
تولید ماسک در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین

اسپوتنیک آیا امکان تولید مواد بهداشتی دیگر هم در کارخانه شما وجود دارد؟

ما به غیر از تولید ماسک، امكان توليد لباس های بيمارستانی را هم داريم اما در منطقه، كارخانه توليدی در این زمینه وجود دراد. لذا احساس نياز ضروری در این زمینه وجود نداشته است. بنابراین ظرفيت كامل را به تولید ماسك اختصاص داده ايم.

اسپوتنیک:  مشکلاتی که بر سر راهتان در تولید ماسک بوده است، چیست؟

با توجه به شرايط فعلي همراهي لازم وجود داشت و شكر خدا صدور مجوز و ساير مراحل به سرعت انجام شد و مشكلی جز نياز و تقاضای بسيار بالا و محدوديت ظرفيت وجود ندارد.

اسپوتنیک:  آیا از کارگران کسی به ویروس کرونا مبتلا شده است؟

با توجه به دستورالعملهاي بهداشتی الزامی در كنترل پرسنل، محيط ،تجهيزات و فرآيندها تا به حال موردی در پرسنل و يا اطرافيان آنها مشاهده نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала