گزارش و تحلیل

جنگ نفتی عربستان به نفع کیست؟

© Fotolia / Swisshippoشهروندان عربستان برای سفر به ۱۲ کشور باید مجوز بگیرند + جزئیات
شهروندان عربستان برای سفر به ۱۲ کشور باید مجوز بگیرند + جزئیات  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همزمان با انتشار ویروس کرونا در چین و دیگر کشورهای جهان عربستان سعودی یک جنگ نفتی بر علیه کشورهای صادر کننده نفت مخصوصا روسیه راه انداخت که عملا به نفع آن کشور نیست و معلوم نیست که رهبران این کشور با چه منطقی دست به چنین کاری زده اند.

البته نیاز نیست کسی تحلیلگر بسیار حاذق باشد تا متوجه شود این شرایط فقط به نفع سیاست مداران آمریکا است.

با توجه به شرایط موجود می توان اطمینان داشت که ماجرای انتشار ویروس کرونا در جهان بی ربط به جنگ نفتی بر علیه روسیه نیست، آمریکایی ها از طریق ویروس کرونا تلاش دارند رقیب اقتصادی بزرگ خود یعنی چین و رقیب سیاسی خود یعنی ایران را زمین گیر کنند و از راه جنگ نفتی رقیب قدرتمند نظامی خود یعنی روسیه را زمین گیر کنند.

افزایش قیمت نفت در جهان ادامه دارد - اسپوتنیک ایران
کاهش بهای جهانی نفت ادامه دارد

همچنین با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا آقای ترامپ نیاز دارد که قیمت انرژی و سوخت در داخل ایالات متحده پایین باشد تا رقبای وی نتوانند از این ماجرا بر علیه او در انتخابات استفاده کنند.

باید توجه داشت که چند صادر کننده بزرگ نفت در جهان امروزه با مشکلات عدیده به دلیل دخالت های آمریکا مواجه هستند و بر اساس همه معیارهای اقتصادی در صورتی که عربستان سعودی پایبند تولید خود بماند باید قیمت نفت بالا برود نه پایی بیاید.

طبق توافقنامه های بین اعضا تولید نفت عربستان سعودی باید حدود 5 ملیون بشکه نفت در روز باشد در حالی که این کشور امروزه حدود 12 ملیون بشکه نفت تولید می کند تا کمبود نفت حاصل از توقف صادرات نفت ایران و لیبی و عراق و ونزولا و نیجریه و یمن و ... در بازار را جبران کند.

همین ماجرا منجر خواهد شد مخازن نفت عربستان سریعتر از برآوردها خالی شود و نسل آینده عربستان سعودی با بحران مالی مواجه شوند.

کاهش قیمت نفت عراق و کویت پس از عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
کاهش قیمت نفت عراق و کویت پس از عربستان سعودی

به صورت خلاصه می توان گفت حکام فعلی عربستان به دلیل اطاعت از آمریکا خیانت بزرگی بر علیه ملت خود و آتیه آن مرتکب شده اند و نسل های آینده آنها را نفرین خواهند کرد.

به هر صورت حتی سقوط قیمت نفت به حدود 25 دلار برای هر بشکه برای عربستان سعودی نیز مشکل ساز است و قطعا این کشور مجبور خواهد بود سپرده های ارزی خود برای کسری بودجه را استفاده کند، سپرده هایی که اصولا باید برای نسل های آتی نگهداری می شد اما امروزه توسط آمریکایی ها به تاراج می رود و رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده چندین بار به صورت علنی اظهار داشته که چشم به این سپرده ها دوخته و تا آخرین سنت آن را از جیب سعودی ها خالی نکند ول کن ماجرا نیست.

شاید بتوان گفت امروزه بزرگترین برندگان کشورهایی هستند که نمی توانند نفت خود را صادر کنند مانند ایران – ونزولا – عراق و...

چون چاه های این کشورها، علیرغم همه تخریب هایی که به دلیل عدم برداشت با آن مواجه هست،  و در آینده می توانند درآمد های هنگفتی را از این طریق به دست آورند.

در برخی موارد مشاهده می کنیم که سعودی ها تلاش می کنند از چاه های مشترک خود با کشورهای دیگر مانند عراق بیشترین برداشت را داشته باشند و این وظیفه کشورهای ذینفع است تا جلوی این ماجرا را به هر ترتیبی که می توانند بگیرند.

در برخی موارد هم آمریکایی ها اقدام به برداشت و سرقت نفت موجود در کشورهایی مانند عراق و سوریه و لیبی می نمایند واین وظیفه ملت ها است که با آنها مقابله کنند.

بدیهی است با توجه به اینکه فقط حدود 16 درصد اقتصاد روسیه وابسته به نفت است، این کشور ضرری را مشابه ضرر کشورهایی که حدود 98 درصد درآمدشان به نفت وابسته است متحمل نمی شود و در طولانی مدت این عربستان سعودی است که مجبور می باشد فریاد بزند، البته اگر درگیری های داخلی اجازه شنیدن این فریاد ها را بدهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала