گزارش و تحلیل

ندای "هل من ناصرا ینصرنی" ایران را خواهند شنید؟

© AP Photo / Ebrahim Norooziندای "هل من ناصرا ینصرنی" ایران را خواهند شنید؟
ندای هل من ناصرا ینصرنی ایران را خواهند شنید؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از مؤثرترین راه‌های ایجاد این شکاف میان مردم و دولت توسط کشورهای اروپایی و ایالات ‌متحده، ایفای نقش منجی برای مردم در شرایط بحرانی است.

اسپوتنیک - آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از نهادهای زیر مجموعه این سازمان و کشورهای عضو خواست تا با همکاری و ارائه تسهیلات زمینه حمایت لازم از تلاش‌های ایران در مقابله با ویروس کرونا را فراهم سازند.

کمک های روسیه به ایران جهت مبارزه با کرونا - اسپوتنیک ایران
کمک های روسیه به ایران جهت مبارزه با کرونا

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش روز پنج شنبه در نشست خبری روزانه این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد، مطرح کرد.

دوجاریک تصریح کرد: از نظر گوترش، ایران می تواند از حمایت های نهادهای سازمان ملل همچون سازمان جهانی بهداشت بهره‌مند شود و همان‌گونه که می‌دانید این نهاد، ماموران خود را به ایران اعزام کرده است. او همچنین نسبت به نواقص و کمبودهای ارسال دارو به ایران آگاه است که مقابله با گسترش این ویروس را بسیار مشکل ساخته است.

وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش که رونوشت آنرا برای رؤسای همه سازمان‌های بین المللی و همتایان خود در سراسر جهان فرستاد، پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده را که مانع عمده ای برای مبارزه با شیوع کرونا در ایران است خواستار شد.

اما آیا دولت دونالد ترامپ در شرایط حساس کنونی که مستقیما با جان مردم ایران مرتبط هست، تحریم‌های یکجانبه خود را خواهد شکست و یا همچنان به نام دولت به عنادورزی علیه مردم خواهد پرداخت. در این راستا با دکتر مانی محرابی، عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران همکلام شدیم که مشروح این گفت‌و‌گو در ذیل تقدیمتان می‌شود.

دبیر کل سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
واکنش دبیرکل سازمان ملل به نامه ظریف

کدام کشورها به درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای کمک به ایران پاسخ می‌دهند؟

به‌طور دقیق نمی‌توان نام این کشورها را حدس زد اما مسئله‌ای که مشخص است، این کشورها دو دسته خواهند بود. کشورهایی که با نیت بهبود شرایط ناشی از این بیماری بین‌المللی به ایران کمک می‌کنند و کشورهایی که مقاصد سیاسی را پیش می‌گیرند.

کشورهای اروپایی و ایالات ‌متحده به‌طور واضح در دسته دوم جای خواهند داشت زیرا در گذشته نیز رفتاری مشابه داشتند. اصولاً این کشورها سعی دارند تا با فشار بر دولت‌ها، میان مردم و دولت در کشورهای مختلف شکاف ایجاد کنند و یکی از مؤثرترین راه‌های ایجاد این شکاف، ایفای نقش منجی برای مردم در شرایط بحرانی است تا از این طریق ضمن اعمال فشار بر دولت‌ها، تبلیغات دولت مذکور بر علیه خود نزد مردم را نیز بی‌اثر کنند.

آیا این درخواست سازمان ملل متحد باعث شکسته شدن تحریم‌های دولت ایالات‌ متحده علیه ایران خواهد شد؟

به‌طورقطع خیر. این دو هیچ ارتباطی با هم ندارد. یکی از وظایف کلاسیک دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی بابت شرایط بحرانی و شبه بحرانی در جهان است و این ابراز نگرانی‌ها نیز اساساً هیچ پشتوانه اجرایی ندارند.

ضمن اینکه ایالات ‌متحده در وضع تحریم‌ها علیه ایران حتی به قطعنامه‌های شورای امنیت نیز پایبند نبوده و نمی‌توان امیدوارم بود که چنین کشوری بر اساس توصیه‌های دبیرکل سازمان ملل از تحریم‌ها علیه ایران دست بکشد.

آمادگی چین برای کمک به ایران در مقابله با ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
آمادگی چین برای کمک به ایران در مقابله با ویروس کرونا

ترامپ چگونه به سخنان خود در خصوص کمک به ایران در راستای مبارزه با ویروس کرونا جامه عمل خواهد پوشاند؟

یکی از مسببان اصلی شرایط فعلی بیماری کرونا در ایران، دولت ایالات‌ متحده است. ایالات ‌متحده چهل سال ایران را تحت سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه قرار داده و کمی ساده‌اندیشی است که انتظار داشته باشیم اکنون به فکر کمک به ایران افتاد باشد.

صحبت‌های ترامپ در وهله نخست جنبه تبلیغاتی و بازاریابی سیاسی جهت انتخابات پیش رو دارد. در وهله بعد نیز اصولاً پیشنهادهای کمک‌رسانی‌ای که از جانب ایالات‌متحده داده می‌شود را باید به‌عنوان یک معامله بررسی کرد. اگر ایران این پیشنهاد کمک را قبول می‌کرد قطعاً باید در انتظار یک مذاکره در جهت امتیاز گیری ایالات‌متحده در قبال کمک‌های پزشکی می‌بودیم.

ضمنا ایران دومین کشور از لحاظ تعداد بهبودیافتگان مبتلایان به کرونا ویروس است و از این لحاظ شاید نیاز باشد پس از فراگیری این بیماری در ایالات متحده، ایران پیشنهاد مشابهی به دونالد ترامپ بدهد تا آنها از تجربیات ایران در مورد این بیماری بهره مند شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала