گزارش و تحلیل

در عربستان سعودی چه خبر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد بن سلمان
محمد بن سلمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظاهرا اوضاع جسمانی ملک سلمان رو به وخامت است و مجددا جنگ قدرت در این کشور اوج گرفته.

در حالی که بر اساس وصیت نامه ملک عبد العزیر بنیانگذار حکومت سوم سعودی، که به نوعی مبنای قانون اساسی در این کشور دارد، باید فرزندان وی به نوبت به تخت پادشاهی بنشینند و در حال حاضر چند فرزند پسر وی یعنی احمد، مشهور ، مقرن و عبدالله هنوز زنده هستند ولی نوه وی یعنی محمد بن سلمان تلاش دارد با کنار گذاشتن عموهای خود سلطنت را به چنگ آورد.

اشکالی که در وصیت نامه ملک عبد العزیز وجود داشت این بود که مشخص نبود پس از پایان نوبت فرزندان وی کدام یک از نوه ها باید به قدرت برسند نوه بزرگتر یا نوه ای که فرزند فرزند بزرگتر است یا فرزند آخرین پادشاه.

با این شرایط امروزه حدود پنج هزار شاهزاده در عربستان سعودی وجود دارند که هر کدام خود را محق می دانند به دلیلی یا خود پادشاه شوند و یا اینکه نسل پادشاهی به خاندان آنها برسد.

مضاف بر این دو قبیله بسیار قدرتمند در عربستان سعودی یعنی شمّری ها و سدیری ها هر کدام طرفدار یک جناح از فرزندان ملک عبد العزیز می باشند.

شمّری ها طرفدار فرزندان فهده بنت العاصی الشریم الشمّری مادر ملک عبد الله پادشاه سابق عربستان و ولیعهد اسبق یعنی مقرن می باشند در حالی که سدیری ها طرفدار به قدرت رسیدن احمد بن عبد العزیز هستند.

متهم شدن دو عضو خاندان سلطنتی سعودی به خیانت به کشور  - اسپوتنیک ایران
متهم شدن دو عضو خاندان سلطنتی سعودی به خیانت به کشور

با توجه به اینکه ملک سلمان خود یکی از سدیری ها است، محمد بن سلمان نیز توانسته به نوعی حمایت بخشی از سدیری ها را به دست آورد و میان آنها دوگانگی ایجاد کند.

ملک سلمان برای اینکه به این جدل که می تواند کل خاندان سعودی را به هم بریزند ، پایان بخشد تصمیم گرفت وصیت نامه پدر را نادیده بگیرد و فرزند خود یعنی محمد بن سلمان را به عنوان جانشین تعیین کند تا نسل پادشاهی در عربستان سعودی از نسل وی ادامه یابد.

شاهزاده محمد بن سلمان هم چون می داند برای رسیدن به قدرت نیاز به حمایت خارجی مخصوصا ایالات متحده دارد از همان روز اول خود را وقف انجام دستورات آمریکایی ها نمود تا ثابت کند اگر به پادشاهی برسد، پادشاهی شش دانگ وفادار به آمریکا خواهد بود.

با توجه به حمایت آمریکا، محمد بن سلمان توانست در یک نوبت سال 2017 میلادی همه شاهزاده هایی که ممکن بود تهدیدی برای سلطنت وی به حساب آیند را بازداشت کند و در هتل معروف ریتز زندانی کند و تا زمانی که اینها حاضر نشدند با او بیعت کنند آنها را آزاد نکرد.

تلاش محمد بن سلمان برای گرفتن بیعت از اینها، حتی با زور، به این دلیل بود که طبق قوانین سنتی عربستان سعودی اگر فردی قسم بیعت برای پادشاهی بخورد و بعد قسم خود را زیر پا بگذارد خیانتکار و کافر به حساب می آید چون قسم جلاله را زیر پا گذاشته و آنوقت امکان اعدام اش وجود دارد، حتی اگر این بیعت را به زور از او گرفته باشند.

به هر صورت طبق اخباری که امروزه منتشر می شود اوضاع جسمانی ملک سلمان بسیار وخیم است و به این دلیل محمد بن سلمان همه آنهایی که ممکن است در مقابل رسیدن وی به کرسی پادشاهی سدی ایجاد کنند را بازداشت نموده.

تا زمانی که ملک سلمان در قید حیات می باشد بعید به نظر می آید کسی بخواهد حرکتی در عربستان سعودی انجام دهد اما همین که اتفاقی برای او رخ دهد احتمال زیادی دارد که همه مدعیان شروع به فعالیت کنند تا بلکه بتوانند به قدرت برسند و جلوی محمد بن سلمان را برای رسیدن به کرسی پادشاهی بگیرند.

به این ترتیب می توان تصور داشت که در صورتی که ملک سلمان فوت کند جنگ قدرت در میان شاهزاده های عربستان سعودی شکل بگیرد وبا توجه به سوابق محمد بن سلمان هیچ بعید به نظر نمی آید که وی بخواهد تصمیم بگیرند برخی از آنهایی را که ممکن است سد راه وی شوند را بکشد و از جلوی راه خود بردارد.

با توجه به اینکه وی مورد حمایت ایالات متحده است و رییس جمهوری فعلی آمریکا برای هر مساله ای حق حساب خود را دریافت می کند و کاری به کار او ندارد، بدیهی است که پس از پرداخت حق حساب آمریکا حاضر خواهد بود همانند ماجرای مثله کردن عدنان خاشقچی در مورد کشتن شاهزاده های سعودی هم سکوت کند.

به همین دلیل هم می توان توقع داشت که روزهای سرخی در انتظار عربستان سعودی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала