گزارش و تحلیل

هنوز اوضاع ایران به از دیگر کشورها است

© Sputnik / Amad Abshenasتوزیع مواد بهداشتی
توزیع مواد بهداشتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مواد ضد عفونی کننده و ماسک و مواد غذایی در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی ایالات متحده نیز نایاب شده است.

امروز در تهران در خیابان ها وانت های بسیج در حال پخش مواد ضد عفونی کننده رایگان بودند و پایگاه های بهداشتی دولتی نیز در حال پخش رایگان ماسک صورت بودند، در قفسه همه سوپر مارکت ها و مغازه ها انواع و اقسام مواد خوراکی به وفور یافت می شود.

البته هنوز هم گرانی در کشور بیداد می کند ولی بحث بنده در این است که همین موادی که ذکر کردم یعنی مواد ضد عفونی کننده و ماسک و مواد غذایی در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی ایالات متحده نیز نایاب شده.

من با چند تن از روزنامه نگاران اروپایی و آمریکایی صحبت می کردم آنها مدعی بودند که ماسک به قیمت بالای هفتاد یورو فروش می رود در حالی که در تهران در بازار سیاه، اگر نخواهید از ماسک های رایگان مراکز بهداشتی استفاده کنید، می توانید ماسک N95 را به قیمتی حدود سی هزار تومان خریداری کنید.

البته همین مبلغ برای ایرانی ها بسیار گران به حساب می آید و با توجه به قیمت این ماسک قبل از انتشار ویروس یک فاجعه است، ولی باید توجه داشت که حد اقل این فراورده در اختیار است در حالی که در کشورهای اروپایی و آمریکا به جنسی نایاب تر از مواد مخدر تبدیل شده.

رسانه ها دروغ های ترامپ را شمردند - اسپوتنیک ایران
رسانه ها دروغ های ترامپ را شمردند

چرا رسانه های آمریکایی و اروپایی به شرایط موجود در کشورهای خود توجه نمی کنند و روی ایران زوم کرده اند؟

آیا این خود یک جنگ رسانه ای نیست؟

چرا برخی از رسانه های وابسته به آمریکا و متحدین آن به کارخانه های تولید اخبار کذب و تخریب روحیه مردم ایران تبدیل شده اند؟

آیا بخاطر این نیست که آنها تلاش دارند روحیه مردم را تخریب کنند و حال که نتوانستند به دلیل مسایل اقتصادی مردم را به شورش وا بدارند آنها را به بهانه مشکل کرونا به سمت و سوی شورش بکشانند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که فرهنگ اجتماعی مردم در مبارزه با این ویروس تاثیر به سزایی دارد.

اینکه دولت بیاید و مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کند به این معنا نیست که همه باید شال و کلاه کنند و به سمت و سویی سفر کنند و سفرهای نوروزی خود را دو هفته زود تر از نوروز شروع کنند.

بدیهی است در این شرایط فرهنگ فهم و شعور اجتماعی است که کمک می کند ما بتوانیم بر این ویروس غلبه پیدا کنیم.

هر چه قدر دولت و نیروهای بهداشتی و امدادی بخواهند فعالیت کنند تا جلوی انتشار ویروس را بگیرند تا زمانی که خودمان همکاری نکنیم امکان ندارد بتوانیم بر این ویروس غلبه پیدا کنیم.

اینکه حدود 5 یا شش هزار نفر در یک کشور هشتاد ملیون نفری به این ویروس مبتلا شده باشند امری بسیار طبیعی است، در کشورهای دیگر هم هزاران نفر مبتلا شده اند ولی نکته اصلی در این است که با همکاری جمعی جلوی انتشار آن را بگیریم و آنکه حتی احساس می کند ممکن است کوچکترین علایم از ویروس داشته باشد خود قرنطینه ای راه بیاندازد تا دیگران آسیب نبینند.

آیا آمریکا روی پیروزی در جنگ هسته‌ای حساب می‌کند؟ - اسپوتنیک ایران
آیا آمریکا روی پیروزی در جنگ هسته‌ای حساب می‌کند؟

علیرغم اینکه هنوز هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس به نوعی ویروس تولید شده در لابراتوارهای آمریکایی است پیدا نشده و شاید تا چند دهه دیگر این مدارک پیدا نشود اما اما بسیاری اطمینان دارند که این ماجرا یک جنگ بیولوژیک از طرف آمریکا بر علیه ایران است.

اگر این نکته صحیح باشد می توان گفت رییس جمهوری آمریکا یک بار دیگر دشمنی خود به ملت ایران را ثابت کرد و نشان داده که مشکل اصلی وی ملت ایران است و نه نظام ایران.

اگر اینگونه نبود حد اقل اتفاقی که باید پیش می آمد این بود که تحریم های مربوطه را رفع می کردند تا تجهیزات پزشکی و دارویی مورد نیاز را بتوان وارد ایران کرد.

به هر صورت این ویروس به دیگر کشورها هم رسیده و اصرار ایالات متحده بر تحریم ایران دیگر فقط به ضرر ایرانی ها نیست بلکه به ضرر کل کشورهای جهان از جمله خود آمریکایی ها است.

به قول یکی از خبرنگاران فعال در ایالات متحده که روز گذشته با او صحبت می کردم سردمداران سیاسی آمریکا در این مورد تلفات آمریکایی را با تلفات سربازان در جنگ مقایسه می کنند و باور دارند تعدادی هم تلفات باید بدهند.

البته این دوست ام باور داشت که تعداد مصدومین و کشته ها در ایالات متحده بسیار بیش از آنچه است که در رسانه ها منتشر می شود اما همانگونه که تیم ترامپ ماجرای کشته و زخمی شدن سربازهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد عراق را مخفی نگه داشتند این اطلاعات را مخفی نگه می دارند تا در انتخابات به ضرر ترامپ تمام نشود.

در این مبارزه هم این ملت ایران هستند که باز باید در میدان بیایند و اگر ایرانی ها با هم همکاری کنند قطعا می توانند بر این بحران نیز فایق آیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала