گزارش و تحلیل

طاعونی که نامش آمریکا است

© AFP 2023 / Jewel Samadطاعونی که نامش آمریکا است
طاعونی که نامش آمریکا است    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا چین دشمن اصلی ایالات متحده آمریکاست؟

اسپوتنیک به نقل از رسانه لیبیایی الوسط: امروز، دشمن اصلی واشنگتن چین است. این سؤال پیش می آید که آیا آمریکایی ها در گسترش دادن کرونا که بهتر از تحریم ها عمل می کند، دست داشتند؟

پس از پایان جنگ سرد بین آمریکا و شوروی در اواخر دهه 1980، آمریکایی ها قطب خصومت خود را که نیروی محرک سیاست آنها بود و در خدمت جاه طلبی های امپریالیستی شان قرار داشت، از دست دادند و تروریسم اسلامی را جانشین آن کردند و  منتظر ظهور نیرویی بودند که شایسته جنگ با آمریکا در صحنه جهانی باشد. به برکت ایجاد این دشمن موقت، واشنگتن هویت امپریالیستی خود را حفظ کرد و از تروریسم  به عنوان بهانه ای برای نقض حق حاکمیت سایر کشورها و افزایش بودجه نظامی خود استفاده کرد. برای متقاعد کردن افکار عمومی از موجودیت خطر تروریسم، ترتیب دادن حادثه 11 سپتامبر در سال 2001 لازم بود. جزئیات آنچه اتفاق افتاد هنوز مشخص نیست و روایت های موجود زیاد قابل اطمینان نیست.

به نظر می رسد آمریکایی ها از سرگرمی با تروریسم خسته شده اند، همانطور که وزیران  امور خارجه و دفاع ایالات متحده در آخرین کنفرانس بین المللی امنیت مونیخ اعلام کردند تهدیدات ناشی از حزب کمونیست چین باقی است و احتمال جنگ با آن کشور وجود دارد. اما نمی دانیم این جنگ سرد خواهد بود یا گرم.

چین هرگز در مسابقه تسلیحاتی شرکت نکرده است، کلاهکهای هسته ای را به سوی  آمریکا و سایر کشورهای غربی نشانه گیری نکرده و برای گسترش ایدئولوژی خود مداخلات نظامی را در خارج از کشور آغاز نکرده است. چین با تکیه بر میراث تاریخی خود، جاده معروف ابریشم و اختراعات مردم خود در زمینه های صنعتی و تجاری، تصمیم گرفت در چارچوب اقتصاد جهانی بدون کلاهک هسته ای مبارزه کند.

کرونا-ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا آمریکا بابت کرونا باید به ایران غرامت دهد؟

با این حال، در طول مبارزات انتخاباتی و از زمان روی کارآمدن در کاخ سفید، ترامپ از حمله به چین پرجمعیت خودداری نکرد و سعی کرد جاه طلبی های چین را مهار کند. پکن گام های بلندی در اقتصاد ملی و بازار جهانی برداشت که ایالات متحده نمی تواند کاری انجام دهد. چین در جریان پیشرفت خود مناطق هر چه جدیدی در همه قاره ها کشف کرده و به دنبال ایجاد به اصطلاح "کمربند ابریشم" است که از تمام قاره های جهان عبور کند تا  از طریق آن کالاهایی (از طریق زمین ، دریا و هوا) حمل شود. علاوه بر این، چین در مورد ایجاد ارز جهانی صحبت می کند که جایگزین دلار باشد و این امر پژوهشگران   آمریکایی را وادار می کند پیش بینی کنند که اقتصاد چین در سال 2030 به بزرگترین در جهان تبدیل شود و ایالات متحده پس از هند در مکان سوم در رتبه بندی جهانی قرار بگیرد. جای تعجب نیست که آمریکایی ها در این جاه طلبی ها تهدیدی می بینند که هیچ ارتباطی با ایدئولوژی کمونیستی ندارند و در بازاری که آزاد تلقی می شود، رقابت ایجاد می کنند.

این وسواس آمریکا با چین، همانطور که پرزیدنت ترامپ چند بار توئیت های خود را به چین اختصاص داد، باعث می شود که ما به تئوری توطئه رو بیاوریم. برای این کار دلایل ساده هست. این یک واقعیت است که سیاست فقط هنر مدیریت توطئه است و تاریخ بصورت مداوم مجموعه ای از توطئه های بین المللی یا محلی است که آن را بسیار هیجان انگیز می کند.

این فکر باعث می شود که ما با این نظر به موضوع اپیدمی کرونا که امروز در چین بوقوع پیوسته است، بپردازیم. این اتفاق می افتد وقتی قدرت های اصلی در هنگام درگیری از سلاح های بیولوژیکی استفاده می کنند. برای چند دهه ویروس های جدید فقط در چین ظاهر می شدند و همه به فرهنگ مواد غذایی در این کشور اشاره می کنند، گرچه این فرهنگ دارای سابقه ای بسیار قدیمی است. جمعیت چین به 1.5 میلیارد نفر رسیده است  و امروز این ویروس واقعاً به اقتصاد در حال رشد سریع  چین آسیب می رساند و رویاهای ترامپ را برآورده می کند.

دارو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا "مرگ سیاه" باز گشته است؟

وب سایت کانال تلویزیونی "ازوزدا" متعلق به وزارت دفاع روسیه مقاله ای با عنوان "ویروس کرونا: جنگ بیولوژیکی ایالات متحده علیه روسیه و چین" منتشر کرد. در آن در مورد خسارات زیادی برای اقتصاد چین به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا که موقعیت پکن را در مرحله بعدی مذاکرات تجاری با واشنگتن تضعیف می کند، تعریف می شود.

در این مقاله به نقل از رسانه های روسی در مورد آزمایشگاههای تحقیقات بیولوژیکی آمریکا در کشورهای همسایه روسیه ، اوکراین، ازبکستان و گرجستان به رغم امضای   کنوانسیون ژنو در سال 1975 توسط آمریکا در باره ممنوعیت سلاح های بیولوژیکی اشاره  شده است. به نوشته روزنامه "کامسامولسکایا پراودا" چاپ مسکو، به گفته برخی از کارشناسان، کرونا ویروس فعلی تحت شماره 10130701 در سال 2018 در ایالات متحده ثبت اختراع شد. این ویروس در شرایط جنگ تجاری بین آمریکا و چین در یک آزمایشگاه  ایجاد شد. وب سایت Sky News می گوید: این جنگ نسل ششم است که با کمک سلاح های هوشمند در زمان صلح انجام می شود.

آزمایشگاه های سیا هنوز هم از ویروس ها به عنوان بخشی از زرادخانه سلاح های بیولوژیکی استفاده می کنند و اخلاق سیاسی آمریکا مانع استفاده از این ابزار در مبارزه با مخالفان نمی شود. کرونا ویروسی که به ایران (محور شرارت برای آمریکا) رسیده است، همان کاری را انجام می دهد که تحریم های سخت ضدایرانی آمریکا نتوانست انجام دهد و کشورهای همسایه ایران از جمله عراق مرزهای خود را بستند.

به گفته ترامپ، تحریم ها باید اقتصاد ایران را که از راه تجارت از طریق این مرزها انجام می شود، باطل کند. و در مورد چین باید گفت که  تحریم های ایالات متحده نتیجه ای نداشته است، زیرا پکن قادر به پاسخ مضاعف است. موافقت نامه های تجاری چین همیشه منافع این کشور را برآورده کرده است که به برکت نیروی انسانی قادر به رقابت در هر زمینه ای است.

و در پایان شعری از محمود درویش، شاعر فلسطینی (1941- 2008):

 

میلیون ها انفجار در شهر شنیده می شود

آمریکا حالا در پای دیوارهای شهر ما است

کودکان بازی را قطع کردند و مرگ در همه جا است.

ای هیروشیما، تو عزیز کل عرب هستی

 

آمریکا - طاعون و طاعون آمریکا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала